kaw
Aktiv medlem
Håller med.mipert skrev:
Ärligt tycker jag inte att bilden vinner på att förstoras, den blir större ja men kvaliteten förbättras inte och bilden säger samma sak.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Håller med.mipert skrev:
Ärligt tycker jag inte att bilden vinner på att förstoras, den blir större ja men kvaliteten förbättras inte och bilden säger samma sak.
Leijon skrev:
Håller med Mikael P. Nackdelen att lägga in större än 600 pixlar är att bilden automatiskt minskas ner vilket innebär att bilden förlorar i skärpa. Såvida inte betraktaren klickar på förstorabild får han eller hon se en oskarp bild. Hur kul är det?!
/Mikael
Jag håller med Dig Gunte. Anledningen till min fråga var att jag upptäckte att bilden blev skarpare när man förstorade. Men nu har jag ju fått ett svar varför det blir så, och kan hålla mig till 600 pixlar och vet nu också hur man gör för att få 800.gunte skrev:
Jag har själv hållit fast vid max 600 pix bilder men har på dom senaste testat 800
Bygger på att du ligger väldigt nära överskärpning för 800-varianten.gunte skrev:
blir inte så stor förlust när bilden sedan hamnar på 600 i visningsläget..
Tack, Jeppe, för att Du kollade bilden. Jag håller med Dig och tycker att samma situation råder när jag tittar på andras bilder betrJeppe skrev:
Wolfgang: Jag tycker mig se en rätt tydlig förbättring när man kollar på den i förstorat läge. Komprimeringen till 600 pixlar sätter sina spår.
Mikael: Finns det nåon fördel med att använda Save for Web?? (över save as)
Du ser resultatet av komprimeringen i realtid och vågar således komprimera mer.Jeppe skrev:
Jeppe skrev:
Är lite nyfiken om någon klarar att se skillnad på en kvalitet8- och kvalitet10-bild (Photoshops tolvgradiga "spara som-skala") och dessutom tycker att skillnaden spelar roll (självfallet endast vid 100%-visning).Jeppe skrev:
Själv använder jag [...] den vanliga "spara som" jag brukar hamna på 100-150kb i jpg 10 (600 px).
kaw skrev:
Är lite nyfiken om någon klarar att se skillnad på en kvalitet8- och kvalitet10-bild (Photoshops tolvgradiga "spara som-skala") och dessutom tycker att skillnaden spelar roll (självfallet endast vid 100%-visning).
Jag inbillar mig att min se-skillnad-gräns mellan helt okomprimerad och komprimerad går vid kvalitet 8.
Jeppe skrev:
...Mikael: Finns det nåon fördel med att använda Save for Web?? (över save as)
Wolfgang, du har nog missförstått. En bild kan aldrig se lika ut på olika skärmar om de inte är kalibrerade. Jag tror du tänker på att du kan välja att ta med profil eller ta bort den. Har inte med visning på en webbsida att göra.Wolfgang skrev:
...Betr "spara för webb" så har jag läst att denna funktion gör att bilden får samma färg på allas skärmar oavsett individuella kalibreringar. Skärmarna är ju inte likadant kalibrerade...