Okej då!
P-E Claesson skrev:
Kan inte tycka det är god pedagogik att blanda in irrelevanta saker som skärmupplösning i detta samanhang. Men när någon frågar om upplösning i sammanhanget filstorlek så måste väl någon förklara att det inte har ett dugg med varandra att göra. Inget i ditt inlägg förklarade det, istället blandade du in skärmupplösningen. Vad menar du är nyttan med det då?
Ingående eller inte, Det måste väl vara relevant fakta iallafall.
...jag sträcker vapen! Jag klär mig i säck och aska och påbörjar min Canossavandring efter valvakan och ber ödmjukast om tillgivelse för att jag inte skrev precis som vissa på forumet ville,
Vill dock påpeka ÄNNU en gång att det här forumet började med en förfrågan om hur man minskar filstorleken.
Och jag vidhåller fortfarande vad jag skrev till en person som ville ha ett något så när förtydligande om kompression o dyl. Jag besvarade kompression och sedan hängde det sig på de olycksaliga 72 dpi (dpi=utskrifsupplösning)
Har en utmärkt, kalibrerad skärm inställd på 1200x1600. Och jag kan inte se någon skillnad på en Photoshopsbild storlekordnad som 20x30 i 72 dpi eller 10x15 i 144 dpi. Storleken blir exakt densamma.
Däremot skrev jag till Mikaela att det är onödigt att ha mer än 72 dpi i den dialogrutan. Vad vet jag? Hon kanske hade 300dpi och tyckte att en bild på bågra cm måste bli för liten och kanske ökade bildstorleken p g a detta. Och då får man komprimera ganska mycket för att bilden ska bli under 300kb. Är det opedagogiskt? Okej, det må vara hur som helst med det. Jag framhöll också era tips som mycket vettiga. Är det då någon idé att lägga ned så mycket tid på att fortsätta diskutera dessa sketna 72 dpi?
Tycker inte jag, i alla fall.
Nedan följer citat från Fotosidans Christer om uppladdning av bilder till Fotosidan:
"Filformat
Du kan ladda upp bilder i formaten JPEG eller GIF, med RGB-färger (ej CMYK).
Filstorlek
Filen du laddar upp får vara max 300 kB stor.
Bildstorlek
Din bild kommer förminskas om till att passa inom tre format:
150x150 - för förhandsvisning
640x640 - för vanlig visning
1024x1024 - för förstorad visning (originalformat)
Bildbedömning görs oftast då läsaren ser bilden i vanligt läge, dvs max 640x640. För bästa resultat bör du hålla de bilder du laddar upp inom denna gräns, då den automatiska förminskningen inte alltid ger det bästa resultatet.
Om du inte vill begränsa till 640x640 själv bör du ändå hålla de bilder du laddar upp inom 1024x1024, annars kommer även originalformatet bli automatiskt förminskat."
Och därmed är val alla glada o nöjda, hoppas jag.
Bottomline: Vi skiter i skärmbildsupplösningen! Ha det bra alla på forumet/LA