Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor betr scanning till fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag vill ställa två frågor:
1. Det är sällan att möjlighet till "förstora" finns på mina bilder i album här på fotosidan.
Jag brukar skanna in med högstmöjlig kvalitet, och sedan minskar jag ned bilden till 600 pixlar på bredden. Upplösningen är 400. Jag "sparar till webb" och får strax under 250 kB. 250 kB är ju översta gränsen för fotosidan och på så sätt får jag aldrig möjligheten till "förstora" för mina bilder i albumet.
Vad gör jag för fel?
2. Jag har också märkt att alla bilder blir skarpare, när man klicka på "förstora" (gäller alla andras album). Beror detta på att bilden har kompremerats för mycket? Om så är fallet,
vore det då inte bättre att skanna bilden med lagom lägre upplösning istället för högstmöjliga?
Mvh
Wolfgang

Upplösningen har absolut ingen som helst betydelse, bara antalet pixlar.

En bild kan ha upplösningen 72-96-300-2800, om den är 600 pixlar bred/hög kommer den se likadan ut på skärmen.

Tack för Ditt svar mipert, men om jag har fler än 600 pixlar på bredden, då får jag mer än 250 kb och då tar inte fotosidan bilden. "För stor" säger den då.

Varför inte testa att komprimera bilden lite hårdare? Om du ser skillnad på en 125 kB stor 600-pixelsbild och en 250 kB stor är du duktig!

För att kunna förstora upp bilden med "förstora-knappen" så måste en av sidorna på din bild vara längre än 600 pixlar. För att sedan hålla sig under 250 kb är det oftast tvunget att spara sin bild på lite lägre "kvalitet". Istället för att välja den högsta kvaliteten, dvs 10..så får man kanske välja 8 eller tom ännu lägre.

På så sätt får du både en bild som klarar 250 kb-gränsen och som av fotosidans medlemmar kan förstoras upp med "förstora-knappen".

Wolfgang skrev:
Tack för Ditt svar mipert, men om jag har fler än 600 pixlar på bredden, då får jag mer än 250 kb och då tar inte fotosidan bilden. "För stor" säger den då.

Med att bilden är för stor menas att den borde komprimeras mer.

Om du brukar använda spara för webb kan du ställa in max filstorlek (titta på bilden nedan) så att du får lämplig komprimering för just din bild.

En bild på 600 pixlar behöver inte vara 250 kB stor för att se bra ut, du kan komprimera den mer.

Bilagor

• untitled-3.gif
    untitled-3.gif
    11.7 KB · Visningar: 476
Gör bilden i möjligaste mån 1024 pixlar bred och låt höjden hänga med automatiskt när du skalar om den i photoshop. Om du har en bild i stående format så låter du istället höjden på bilden bli 768 och låter då istället bredden justeras per automatik.

När detta sedan är avklarat så går du på save for web alternativet i arkivmenyn. Där väljer du jpeg och sedan ser du längst ner till vänster har jag för mig hur stor bildfilen kommer att bli om du spar den med nuvarande inställningar.

Justera ner kvalitet (dvs komprimera hårdare) tills du ser att filen väger mindre än 250 Kb.

Sen spar du och laddar upp här :)

Måste nämna att jag aldrig själv gör bilden större än 600 pixlar. Tycker man kunde ta bort funktionen förstora och bara köra med 600 som maxstorlek.

Håller med Mikael P. Nackdelen att lägga in större än 600 pixlar är att bilden automatiskt minskas ner vilket innebär att bilden förlorar i skärpa. Såvida inte betraktaren klickar på förstorabild får han eller hon se en oskarp bild. Hur kul är det?!
/Mikael

Leijon skrev:
Håller med Mikael P. Nackdelen att lägga in större än 600 pixlar är att bilden automatiskt minskas ner vilket innebär att bilden förlorar i skärpa. Såvida inte betraktaren klickar på förstorabild får han eller hon se en oskarp bild. Hur kul är det?!
/Mikael

Jo visserligen förlorar den i skärpa. Men om man nu vill visa upp en bild med en massa detaljer så gör det juh sig bra mycket bättre om man får upp storleken på det lite. Jag skulle istället vilja höja gränsen till 1280 * 1024

mipert skrev:
Måste nämna att jag aldrig själv gör bilden större än 600 pixlar. Tycker man kunde ta bort funktionen förstora och bara köra med 600 som maxstorlek.
Nja, mer vettigt vore idén att göra det möjligt att ladda upp både en optimerad 600-variant och en större (för de som nödvändigtvis vill det - jag skulle aldrig göra det om det inte vore en panoramabild).

kaw skrev:
Nja, mer vettigt vore idén att göra det möjligt att ladda upp både en optimerad 600-variant och en större (för de som nödvändigtvis vill det - jag skulle aldrig göra det om det inte vore en panoramabild).

Håller med!

Men det vore skönt att kunna ladda upp större än 1024*768 oxå.

ph0tech skrev:
Jag skulle istället vilja höja gränsen till 1280 * 1024
Verkar vettigt för de som sitter vid stora skärmar (på en 1024-skärm är stående 600 max). Och om man är ute efter att bjuda på en upplevelse, men för bildkritik tycker jag det räcker med 600 pixlar. Jag är ganska säker på att min kommentar inte skulle skilja sig även om några detaljer syns lite bättre.

ph0tech skrev:
Varför då?
Jag ser ingen glädje i att se större bilder än 600.

Jag vet att många gillar att ha stora bilder men det tillför ingenting för mig när jag skall njuta av en bild eller kommentera den. 600 är en väldigt bra storlek, jag brukar aldrig bry mig om att kommentera bilder som måste förstoras.

Jag har slutat detaljgranska bilder (förutom när jag funderar över ny optik), visserligen bär jag lupp på fotoutställningar men det är bara för att irritera folk som bryr sig mer om val av framkallare än bilders kontext och budskap.

Återigen, det är vad jag tycker

Det är vid bilder som denna där man gärna skulle vilja ha möjligheten att se den bredare än 1024.
Och skulle man ta bort förstora-möjligheten så skulle bilder i denna kategori bli svåra att kritisera.

Ärligt tycker jag inte att bilden vinner på att förstoras, den blir större ja men kvaliteten förbättras inte och bilden säger samma sak.

Men självklart finns det bilder som vinner på att fylla hela skärmen, panoramor är absolut en sådan typ av bilder.

Men jag ser det som undantag.

ph0tech skrev:
Och skulle man ta bort förstora-möjligheten så skulle bilder i denna kategori bli svåra att kritisera.
Kategorin "flera bilder i en på bredden" ser jag inte som särskilt prioriterad.

Visserligen kan man inte som ickebetalande medlem publicera en utställning, men det känns som en fånig genväg att lägga ihop bilderna. Speciellt eftersom det garanterat blir ett rörigt resultat.

Jag har också föredragit att ladda upp bilder på max 600 pixlar. Visst ser man mer detaljer på större bilder, men samtidigt tycker jag det är viktigare att se helheten på ett bra sätt. Att behöva scrolla (oavsett om det görs med musen eller med ögonen) för att se en bild är inget kul.

Nu sitter jag förvisso med en 19-tummare..men jag kan tänka mig att många medlemmar fortfarande använder sig av 17-tums skärmar. Då kan det inte vara speciellt upplyftande att titta på stora bilder.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto