Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor ang D30 & D60

Produkter
(logga in för att koppla)

asmodeus

Aktiv medlem
Jag har funderat mycket på att köpa en Canon D30 nu, har läst endel om vad andra tycker om dem och det verkar som om den är riktigt bra. Dock så har jag lite frågor. Jag köpte en billig digitalkamera för någon månad sen, och är helt fast med att fota allt jag ser nästan, men som sagt så blir det inte vidare bra bilder alla gånger med en billig kamera.

Jag vet att det kan låta en aningen förhastat att köpa en sådan dyr kamera efter att bara ha tagit bilder med en billig digitalkamera i någon månads tid, men det är så fruktansvärt kul och jag vet att jag kommer att hålla på med fotografering mycket och jag vill inte hålla på att köpa en massa olika kameror i olika prisklasser för att upptäcka att jag sedan saknar något med dem och vill ha en dyrare. Tycker det är lika bra att köpa en rejäl kamera med det samma. Snart är det ju sommar och det finns så mycket jag vill fånga på bild.

Hur som helst, här är mina frågor.

1.) Vad är det för skillnad mellan en digital system kamera och en vanlig digitalkamera? Är det just främst att man har möjligheten att byta objektiv?

2.) Hur är det att fotografera med D30 kameran. Finns det några speciella nackdelar med den som gör att man kanske borde fundera på att köpa en annan kamera?

3.) Är det så stor skillnad mellan D30 och D60 förutom upplösningen? Bör jag fundera på att köpa en D60 istället för D30?

4.) Är D60 mycket dyrare än D30?

5.) Jag har sett endel anonser på D30 för ca 15.000 kr. I anonserna har det stått att de har tagit ca 5000 bilder med den. Är detta något man ska tänka på? Slits kameran mycket så man måste köpa nya delar eller liknande? Är 15.000 ett bra pris för en begagnad D30 kamera?

Jag uppskattar alla tips, svar och råd...

MVH
// Kim.

Hej

Jag har precis sålt min 4:e (en G2) digitalkamera och jag tycker du resonerar alldeles rätt. Jag borde avvaktat, sparat och köpt bra (=dyrt) från början. Nu har jag bränt en massa pengar på mindre lösningar. Nu kommer jag avvakta tills digitalkamerorna fungerar lika bra (i alla avseenden) som en filmbaserad dito utan att för denna skull kosta en förmögenhet.

Den huvudsakliga skillnaden mellan D30 o D60 är upplösningen men de har även gjort en del andra justeringar. Tycker att du noga skall kolla upp om du anser att AFen räcker till då den fått/får mycket kritik för att vara dålig. Se dpreview.com för mer info.

D100 kommer inom kort och kommer nog vara mycket konkurrenskraftig om man får tro förhandsinformationen.

En beg D30 för 15 ksek låter isig inte så dyrt men beakta att denna model inom kort kommer vara gammal med 3 mega pixlar.

Lycka till

Mvh
Johan
www.motljus.com

julgus skrev:
...Tycker att du noga skall kolla upp om du anser att AFen räcker till då den fått/får mycket kritik för att vara dålig. Se dpreview.com för mer info.

Mvh
Johan
www.motljus.com

Jag begriper inte varför det går så mycket rykten om att D30 skulle ha dålig autofokus. Den är helt ok för en kamera i den här klassen. Inte särskilt långsam, ungefär som en analog Canon EOS 300. Knappast heller i klass med Canon EOS 1D. Men EOS D30 är en amatörkamera, aldrig avsedd att användas för snabb sportfotografering. För vanliga motiv är autofokusen mer än tillräckligt bra och avsevärt mycket bättre än hos Olympus E10 eller Minolta Dimage 7.

1.) Vad är det för skillnad mellan en digital system kamera och en vanlig digitalkamera? Är det just främst att man har möjligheten att byta objektiv?

Det är en mycket bättre kamera, med kontroller som en "riktig" systemkamera. Själva sensorn är också mycket större och bättre. Så du får en bättre kamera som ger bättre bilder. En 3 MP D30
ger bilder som är bättre än en 4-5 MP digital kompaktkamera på i princip allt (skärpa, färg, brus).

2.) Hur är det att fotografera med D30 kameran. Finns det några speciella nackdelar med den som gör att man kanske borde fundera på att köpa en annan kamera?

Många klagar på autofokusen. Jag har själv inte haft några större problem, men då har jag å andra sidan aldrig använt en eos 3 eller 1v heller.

3.) Är det så stor skillnad mellan D30 och D60 förutom upplösningen? Bör jag fundera på att köpa en D60 istället för D30?

Kanske. D60n kostar nog nästan dubbelt så mycket som en begagnad D30. Så bra tycker inte jag den är. Jag tänker vänta en generation till innan jag uppgraderar min D30.

5.) Jag har sett endel anonser på D30 för ca 15.000 kr. I anonserna har det stått att de har tagit ca 5000 bilder med den. Är detta något man ska tänka på? Slits kameran mycket så man måste köpa nya delar eller liknande? Är 15.000 ett bra pris för en begagnad D30 kamera?

5000 bilder är ingen ålder för en kamera. Du kan antagligen ta 10 ggr så många till innan något går sönder (antagligen slutarmekanismen som ryker först, om man inte gör något dumt med kameran som att tappa den. Men slutaren ska inte vara så dyr att få bytt har jag hört)

En begagnad D30 för 15.000 är väldigt mycket kamera för pengarna. (relativt andra digitalkameror)

Krille skrev:

Jag begriper inte varför det går så mycket rykten om att D30 skulle ha dålig autofokus. Den är helt ok för en kamera i den här klassen. Inte särskilt långsam, ungefär som en analog Canon EOS 300. Knappast heller i klass med Canon EOS 1D. Men EOS D30 är en amatörkamera, aldrig avsedd att användas för snabb sportfotografering. För vanliga motiv är autofokusen mer än tillräckligt bra och avsevärt mycket bättre än hos Olympus E10 eller Minolta Dimage 7.

Hej
därför att de öst elände över D30:an sedan den kom. Läs på dpreview mfl. E10 är också hemskt dålig, helt obegripligt att det accepteras på så dyra kameror.
Mvh
Johan
www.motljus.com

PS:Det kan väl inte skada att upplysa om att åsikterna går isär om AF'en vara/icke vara på nämnd kamera, eller hur?

Alla digitala systemkameror har slutare framför CCD:n, precis som vanliga kameror framför filmen. Man kan ändå inte se en realtids"preview" på en DSLR eftersom spegeln ligger i vägen. En till anledning är helt enkelt att sensorerna är designade att sitta bakom en slutare. Enda undantaget som jag känner till är Canon 1d, som använder elektronisk slutare om slutartiden är mindre än 1/125 sek (vilket också gör att minsta slutartiden är fantastiska 1/16000 sek). Den har dock fortfarande en traditionell "fysisk" slutare.

Anledningen till det är att man får helt enkelt bättre kvalité på pixlarna om CCD:n ligger i mörker under tiden elektroniken läser av bilddatan (det är inte ögonblickligt). Sen så kan man kalibrera bort naturligt brus genom att subtrahera svartvärdena, vilket också behövs mörker till.

Så ja, D30:n och D60:n har slutare. Du tänker antagligen på de flesta digitala kompaktkameror som ju inte har en slutare som ligger framför CCD:n huvuddelen av tiden.

Abelsson

Hävdar fortfarande att alla digitalkameror saknar en fysisk slutare. Det är endast fråga om hur lång tid det flödar ström fram till bildkretsarna. Bländaren är däremot mekanisk även om det är en enkel mekanism.

Digitala kompakter har slutaren helt öppen när man ex. fokuserar. Det finns ett speciellt mode för CCD:n som kan ge en rörlig lågupplöst bild i realtid på displayen baktill. När man trycker på utlösaren stänger först slutaren, CCDn rensas och blir "tom". Därefter öppnar slutaren och CCD:n belyses som en vanlig film. När det blivit mörkt igen töms CCD:n som sagt på elektroner.

Ola - Jag sitter och tittar på slutaren på min D30 just nu. Tro mig, den finns. Jag lovar.

Jag tror att du fortfarande inte skiljer på digitala kompaktkameror och digitala systemkameror. De förra har precis som du säger, en enkel bländar/slutarmekanism. De senare har bländare i objektiven, en spegel som reflekterar ljuset till sökaren och en fysisk slutare bakom spegeln. Precis som småbildsfilmkameror.

Hej

i E10 är bländaren och slutaren en enhet (vad heter det nu igen?). Det rapporteras fö om the black death.. dvs slutaren/bländaren ger upp i alarmerande ökande antal... se dpreview.. olika många exponeringar tycks det, gemensamt är att fler o fler drabbas med dyr reparation till följd. En Olympus digital blir det aldrig igen, en sak som är alldeles klar.

mvh
Johan
www.motljus.com

julgus skrev:
Hej

i E10 är bländaren och slutaren en enhet (vad heter det nu igen?). Det rapporteras fö om the black death.. dvs slutaren/bländaren ger upp i alarmerande ökande antal... se dpreview.. olika många exponeringar tycks det, gemensamt är att fler o fler drabbas med dyr reparation till följd. En Olympus digital blir det aldrig igen, en sak som är alldeles klar.

mvh
Johan
www.motljus.com

centralslutare (?).. som Hasselblad fö..

mvh
Johan
www.motljus.com

OK julgus...

jag har tittat på dpreview, men vi måste ha sett helt olika saker! För D-30 finns 104 recensioner och för E-10 153. De har betygsatts som följer (D-30 resp E-10, 5 är max):

Konstruktion 4,33 resp 4,77
Funktioner 4,41 resp 4,42
Bildkvalitet 4,56 resp 4,38
Användarvänlighet 4,47 resp 4,26
Värde för pengarna 4,21 resp 4,21
Genomsnitt 4,40 resp 4,40

D-60 har fått liknande omdömen, men det finns hittills bara 8 svar.

elände? hemskt dålig?

Re: OK julgus...

steinick skrev:
jag har tittat på dpreview, men vi måste ha sett helt olika saker! För D-30 finns 104 recensioner och för E-10 153. De har betygsatts som följer (D-30 resp E-10, 5 är max):

D-60 har fått liknande omdömen, men det finns hittills bara 8 svar.

elände? hemskt dålig?

ok stenick

har du läst user reviews? hur sanna är sånna - lika sanna som på Fotosidan antagligen...

Jag har läst/deltagit i DPreview forumen i snart 1.5 år och följt debatten kring E10 med särskilt intresse eftersom jag har ägt en sådan.

När D30 kom, som en av konkurrenterna till E10, så följde man även denna debatt.

Ett område som bägge kamerorna fick mycket kritik för var AF (och som fö mitt inlägg handlade om) Fränast i sina uttryck var Canon ägarna själva som antagligen skrev i rent vredesmod, men även på Olympus forat höjdes rösterna. Avseende E10 så skickade man tillbaka kameror i hopp/tron att dessa var felaktiga - i onödan skulle det visa sig - kamerorna var inte bättre.

Se vad en D60 ägare tyckte/tycker..
http://www.dpreview.com/forums/read...message=2481127

historiken med diskussioner kring D30 AF är lång, ibland onyanserad men klart är att AFen definitivt inte riktigt håller måttet.

Avseende bedömningen enl ovan (obs, med E10 bias, D30 har jag inte ägt själv);

-----
Ja, E10 är verkligen bra men det rapporteras om black death, dvs slutaren upphör att fungera med dyr reparation som följd. Så bedömningen ovan kanske får revideras. Hur man sedan bedömer att den slukar batterier, endast har 1/640 s som snabbaste slutartid är upp till var o en.
-----

-----
ja, det mesta finns med men jmf mot en analog slr så saknas fortfarande en del. Efterföljande AF är en, blixtsync på andra ridån en annan.. fler finns.
-----
-----
bra vid motsv 80 asa, sämre vid 160 - direkt dålig vid 320.
-----
-----
jo, funktionerna sitter huvudsakligen där man räknar/förväntar sig MEN review (en av finesserna med digital kameror) är pinsamt långsam på E10, ännu mer pinsam på E20. Man pratade om felfunktion i Foto's test då de testade E10. Botten.
-----
-----
nja, snarare ett godkänt betyg.
-----

Efter att ha ägt en E10 ett år och behärskar verkligen kameran så ger jag den inte ett så här högt betyg. Snarare medelbra.. en 3:a alltså.

SÅ, min kritik är inte alldeles ogrundad.

Mvh
Johan
www.motljus.com

Nej Johan, din kritik är inte ogrundad, men du verkar väldigt inriktad på själva kamerorna, inte vad man kan göra med dem.

För mej är kameran bara ett verktyg som leder fram till ett resultat: den färdiga bilden. Eftersom jag är yrkesfotograf väljer jag det verktyg jag behöver för att ge kunden de bilder hon/han bill ha. Ibland blir det min PowerShot G1, ibland EOS-kameror, ibland Hasselblad XPan eller 6x6.

Jag har använt både D-30 och E-10 men skulle inte komma på tanken att jämföra dem med EOS-3, eller ens med min gamla EOS-1N.

Hälsningar
Lars Erik

Hej

måvara så, men varför inte kritisera det som är uppenbart dåligt - varför acceptera detta?

Jag har plåtat flera tusen bilder med E10, fick bla POTD på Steves Digicam. Vill påstå att jag verkligen fotograferat med kameran ifråga. Men, många bilder var ur fokus, trots att jag vet att jag hanterat kameran rätt och varför känna sig begränsad genom avsaknad av efterföljande af och brus vid högre känslighet när bättre alternativ finns. Ofta också till lägre ingångskostnad.

Jag anser att digitalkamerorna kommer att erövra mer o mer mark, självklart men tekniken är långtifrån vad jag efterfrågar än så länge. Jag pratar då inte enbart om bildkvaliten utan om hela lösningen.

Mvh
Johan
www.motljus.com

Kamera hus...

I vissa anonser så står det tex "Endast kamerahus". Exakt vad inkluderar detta? Är det inget objektiv med alls då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar