Annons

Frågor ang batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

dokan

Ny medlem
Hejsan alla

Köpte en 40d begangnat och har lite frågor ang batterier.

1. Hur länge håller ett full laddat batteri (orginal/pirat)(tid/foton)?

2. mAh på div orginal/pirat batterier varierar mellan 1100-1500 mAh vad är skillnaden på detta?

3. Hur lång tid tar en laddning från urladdat till fulladdat?

4. Påverkar två vs ett batterier i batterigrepp något annat än att man kan ta fler bilder?

5. Kan gamla batterier påverka något annat än att de inte varar så länge?

6. Kan man blanda batterier samtidigt i ett batterigrepp utan konsekvenser?

/Daniel

Hej själv

Grattis till en bra kamera!

1. Original BP-511A (1390mAh) håller ca 1000 bilder (kör du med blixt och använder kamerans display mycket till att kolla dina bilder minskar antalet förstås). Batterier med annan kapacitet i mAh håller motsvarande mer/mindre.

2. Hur mycket lagrad energi batteriet kan hålla. m står för milli eller tusendel, A står för Ampere eller stömstyrka, h står för hours eller timmar. Energin i batteriet motsvarar alltså 7,4 volt x 1,39 ampere = 10,3 watt i en timme.

3. Ett tomt BP-511A laddas till fullt på 100 min. Att ladda ett större/mindre batteri i samma laddare tar motsvarande längre/kortare tid. Batteriladdaren avger 8,4 volt och max 1,2 ampere.

4. Ja, kameran blir tyngre med två batterier. Vet inte om man kan eller hur det funkar med bara ett batteri i greppet, men funkar det så funkar det, och i så fall är det inga problem.

5. Ja, miljön. Skrota batteriet om det inte tar/håller laddningen.

6. Blanda nya/bra batterier av olika fabrikat är nog inga problem. Blanda nya och dåliga/trasiga batterier är nog inte att rekommendera. Jag skulle vara noga med att batteriet är 7,4 volt som originalet, men antalet mAh är mindre viktigt.

Det går bra att köra med ett batteri i batterigreppet. Det går också bra att köra med ett nyladdat tillsammans med ett kvartsladdat, vilket ju energimässigt motsvarar ett fulladdat som är synnerligen slitet.
Kameran kommer att suga ut det som finns ur båda två, innan den stannar.

Varning dock för att 40D har en batterimätare som är som den är när man kör med ett batteri i kameran, och som lurar sig själv fullständigt när batterigreppet kommer på. Den visar fullt, fullt, fullt, fullt, fullt, fullt, fullt, fullt, fullt - tomt.
7D, och förmodligen 5D Mark II (som har samma typ av batteri) är mycket bättre på detta.

Varning dock för att 40D har en batterimätare som är som den är när man kör med ett batteri i kameran, och som lurar sig själv fullständigt när batterigreppet kommer på. Den visar fullt, fullt, fullt, fullt, fullt, fullt, fullt, fullt, fullt - tomt.
7D, och förmodligen 5D Mark II (som har samma typ av batteri) är mycket bättre på detta.

Intressant. Kul att se hur 500D funkar i det avseende, köpte grepp till den idag då filmandet (=live view) käkar batterier så det står härliga till.

Det är i alla fall något liknande på 400D. Den har ju inte heller intelligenta batterier (som LP-E6). Någon 500D har jag inte, så hur det är med den vet jag inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar