Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Jag misstänker att det kan vara Större träfjäril:
 
Det officiella namnet idag är Större träfjäril, Cossus cossus. Länge tillbaks hade den ett annat och inte lika neutralt namn, vanlig trädödare.
 
Vem bor här?? Har senaste dagarna sett små hål på tomten c:a 3-4 cm stora och upp till 30 cm djupa. Har senaste dagarna fyllt igen några av hålen med jord, men dagen efter är det öppet igen. Det ligger ingen jord runt hålet. (Har sett sork hål på andra tomter med stora jordhögar runt hålet). Vi har bott här i 56 år och aldrig sett detta tidigare. Hålen är i slänten mot grannarna. Tomten är uppfylld med sprängsten (från grunden) och sedan påfylld med sand och matjord. Första åren rann sanden ner bland sprängstenen så det blev gropar i gräsmattan – på fylldes med mer jord – men det var på 60 och 70 talet. På gräsmattan inga hål, bara i slänterna till grannarna. Tror inte att det är ormar – har aldrig sett någon art av orm här. (Vi bor i ett kvarter med 16 villor – på gammal ängsmark byggt 1967-1968).

Frågan är - Vem bor här?? Någon som vet??? Se 4 bifogade bilder. Håhå.30 CM DJUPT HÅL  (TÅSPETS PÅ SKO I VÄNSTER KANT.jpgDETTA HÅL HAR JAG FYLLT IGEN 3 GÅNGER - DAGEN EFTER ÖPPET IGEN.jpgTVÅ HÅL 30 CM FRÅN FÖREGÅENDE BILD.jpgYTTERLIGARE ETT HÅL 10 METER FRÅN FÖREGÅDEN BILD.jpg
 
Det finns insekter som bygger bo nere i marken. En sådan är heter mörk lergeting, Odynerus spinipes. Dock tror jag att den inte gör så stora hål.240621 Mörk lergeting, Odynerus spinipes1-1.jpg
 
26384_1998.jpg
En bild från Trollsjön, utanför Mullsjö i Västergötland. Jag har frågat runt på olika ställen men ännu inte fått något svar.

Jag har heller inte lyckats få fram själv vad det kan vara för insekt.

Är det någon form av harkrank eller någon form av glansmygga?
 
Vem bor här?? Har senaste dagarna sett små hål på tomten c:a 3-4 cm stora och upp till 30 cm djupa. Har senaste dagarna fyllt igen några av hålen med jord, men dagen efter är det öppet igen. Det ligger ingen jord runt hålet. (Har sett sork hål på andra tomter med stora jordhögar runt hålet). Vi har bott här i 56 år och aldrig sett detta tidigare. Hålen är i slänten mot grannarna. Tomten är uppfylld med sprängsten (från grunden) och sedan påfylld med sand och matjord. Första åren rann sanden ner bland sprängstenen så det blev gropar i gräsmattan – på fylldes med mer jord – men det var på 60 och 70 talet. På gräsmattan inga hål, bara i slänterna till grannarna. Tror inte att det är ormar – har aldrig sett någon art av orm här. (Vi bor i ett kvarter med 16 villor – på gammal ängsmark byggt 1967-1968).

Frågan är - Vem bor här?? Någon som vet??? Se 4 bifogade bilder. Håhå.
Får liknande hål då och då i slänter och ibland även i gräsmattan. Satte ut några viltkameror och det är skogsmöss i slänterna medan gräsmattans hål gjordes av grävling.

 
Den här c:a 4 cm långa skalbaggen satt i vår vipphortensia. Vi har fått det till myskbock, stämmer det? Den ena bilden har till vänster också en mindre, brun skalbagge. Är det någon sorts knäppare?
Som mest satt det 6 myskbockar samtidigt i hortensian. Vi har inte sett dem tidigare år. Är det ett bra myskbock-år?_FPL1703_DxO.jpg
 

Bilagor

  • _FPL1711_DxO.jpg
    _FPL1711_DxO.jpg
    370.7 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:
Visa bilaga 175168
En bild från Trollsjön, utanför Mullsjö i Västergötland. Jag har frågat runt på olika ställen men ännu inte fått något svar.

Jag har heller inte lyckats få fram själv vad det kan vara för insekt.

Är det någon form av harkrank eller någon form av glansmygga?
Jag såg att det vare ett slags småharkrank så jag provade ett skärmklipp på bilden med https://artfakta.se/sok-med-bild och då svarade den med "Idioptera linnei": https://artfakta.se/taxa/249582/information.
Prova med en lagom lågupplöst version av originalbilden, typ 800x600 på https://artfakta.se/sok-med-bild
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.