Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?
- Trådstartare Jeppe
- Start datum
Lars Bruzelius
Medlem
Denna insekt kommer jag ingen vart med! Nån som vet? Den kunde flyga.
En kortvingeskalbagge. Förslagsvis Ontholestes tessellatus.
Lars Bruzelius
Erik Normark
Aktiv medlem
En kortvingeskalbagge. Förslagsvis Ontholestes tessellatus.
Lars Bruzelius
Ser bra ut, tack!
Erik Normark
Aktiv medlem
Erik Normark
Aktiv medlem
Det är en skogskackerlacka, Ectobius lapponicus. Den arten är helt ofarlig och trivs inte i hus även om den kan komma in av misstag. Finns mycket att läsa om den.
Tack för svar!
hasselelle
Medlem
hasselelle
Medlem
TackJa det är en svavelgul höfjäril. Snyggt foto!
/Hasse
Peter10101
Ny medlem
Jag hittade ett konstigt ”rör” i marken på vår tomt. Det ser ut som någon slags kokong som hade gått av på mitten och är ca. 10 cm lång. Den spetsiga delen satt i marken och den andra delen låg bredvid. Den är lite mjuk och luktar väldigt starkt och obehagligt. Jag fick tvätta händerna flera gånger för att få bort stanken. Jag har googlat, men inte hittat något som jag tror att det kan vara. Någon som vet?
//Peter
//Peter
BeBest
Aktiv medlem
Det är en stinksvamp, Phallus impudicus.Jag hittade ett konstigt ”rör” i marken på vår tomt. Det ser ut som någon slags kokong som hade gått av på mitten och är ca. 10 cm lång. Den spetsiga delen satt i marken och den andra delen låg bredvid. Den är lite mjuk och luktar väldigt starkt och obehagligt. Jag fick tvätta händerna flera gånger för att få bort stanken. Jag har googlat, men inte hittat något som jag tror att det kan vara. Någon som vet?
//Peter
Visa bilaga 150400Visa bilaga 150401
Senast ändrad:
Peter10101
Ny medlem
Tack så mycket för svaret!Det är en ung stinksvamp, Phallus impudicus.
Erik X
Aktiv medlem
Ännu märkligare är förstadiet till stinksvampen, "häxägg". Det ser ut ungefär som ett hönsägg men är tungt och gummi/geleaktigt på ytan. Sitter inte fast i marken utan ligger bara där.. Jag blev väldigt fundersam första gången jag hittade ett såntTack så mycket för svaret!
unoengborg
Aktiv medlem
BeBest
Aktiv medlem
Larven vet jag inget om men fjärilen är en sotmätare, Odezia atrata.Vad är detta för fjäril?
Påträffad 13/6 i Skåne vid Drakamöllan på Österlen.
Visa bilaga 150421
Hittade även den här okända larven krypandes på landsvägen mellan Kristianstad och Åhus och har sannolikt inget med fjärilen att göra. Även larven den 13/6.
Visa bilaga 150422
unoengborg
Aktiv medlem
Larven vet jag inget om men fjärilen är en sotmätare, Odezia atrata.
Tackar för svar
Graylingman
Aktiv medlem
Larven kan vara en rostvinge, men jag är inte säkerVad är detta för fjäril?
Påträffad 13/6 i Skåne vid Drakamöllan på Österlen.
Visa bilaga 150421
Hittade även den här okända larven krypandes på landsvägen mellan Kristianstad och Åhus och har sannolikt inget med fjärilen att göra. Även larven den 13/6.
Visa bilaga 150422
pdahlen
Aktiv medlem
Någon får gärna fylla i mina frågetecken på arter i dessa bloggar, det visade sig att det fanns många luckor i artbestämning av spindlar och insekter
Ängen
Igår var det i trädgården, idag blir det offpist, dvs ute i naturen. Ute på ängen finns det också småkryp, upptäckte att jag är lika dålig på att ...
www.fotosidan.se
Brev från Kolonien #23 2020
Denna gång blir det enbart insekter och spindlar från kolonin. Det roliga med makrofoto är att man kan får se något som man normalt inte kan eller ...
www.fotosidan.se