Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?
- Trådstartare Jeppe
- Start datum
unoengborg
Aktiv medlem
Larven kan vara en rostvinge, men jag är inte säker
Onekligen ganska likt vad man finner om man googlar
jnd365
Medlem
Googla på Gräsgrön Guldbagge så hittar du nog en utan aska på.Den här flög plötsligt, och ljudligt, omkring i vardagsrummet. Eventuellt kom den in genom skorstenen. Cirka 2.5cm lång.
Google bildsök hittar baggar som ser liknande ut, men inte tillräckligt liknande, tycker jag.
Visa bilaga 150462Visa bilaga 150463
PMD
Aktiv medlem
Aha! Det är så de ska se ut! Fint skimmer som inte alls syntes på vår bagge. Vi ville få ut den snabbt så jag hann bara ta ett par snabba bilder med telefonen. Det föll mig inte in att det var aska på den.Googla på Gräsgrön Guldbagge så hittar du nog en utan aska på.
BeBest
Aktiv medlem
Gräsgrön guldbaggeDen här flög plötsligt, och ljudligt, omkring i vardagsrummet. Eventuellt kom den in genom skorstenen. Cirka 2.5cm lång.
Google bildsök hittar baggar som ser liknande ut, men inte tillräckligt liknande, tycker jag.
Graylingman
Aktiv medlem
Stämmer braMin fru fångade den här i en syltburk på diskbänken. Vi har en urgammalgammal Gaunitz som är väldigt trevligt skriven och tror med hjälp av den att det är en lövträdslöpare (Rhagium Mordax). Är det rätt? Annars, vad är det?
Visa bilaga 150482
Bakwetu
Aktiv medlem
Den är mer lik brun guldbagge, Protaetia marmorata än gräsgrön guldbagge Cetonia aurata. Det finns en guide i http://www.sef.nu/download/yrfan/yr...baggar-Persson-Vinnersten-Yrfan-2018-nr-2.pdfDen här flög plötsligt, och ljudligt, omkring i vardagsrummet. Eventuellt kom den in genom skorstenen. Cirka 2.5cm lång.
Bakwetu
Aktiv medlem
Det ser ut som en jordlöpare, men sen vilken art det kan vara är jag lite osäker på. Det skulle kunna var Calosoma inquisitor, liten larvmördare, som springer omkring på lövträd (ffa ekar) och letar fjärilslarver att äta. Den är rätt ovanlig, men borde finnas i det området du var i.Letade efter ekoxar på Alnö I Karlskrona skärgård. Hittade bara en död, men hittade den här i en gammal ek. Ca 3 cm lång. Nån som vet?
//Conny
PMD
Aktiv medlem
Ja, det var faktiskt mer likt. Tack!Den är mer lik brun guldbagge, Protaetia marmorata än gräsgrön guldbagge Cetonia aurata. Det finns en guide i http://www.sef.nu/download/yrfan/yr...baggar-Persson-Vinnersten-Yrfan-2018-nr-2.pdf
Tbirder
Aktiv medlem
BeBest
Aktiv medlem
Det är en mycket långbent kraftigt byggd fluga med vingarna tillbakalagda över kroppen. Därtill förefaller den ha en lång hård ”sugsnabel”. Detta leder mina tankar till att det är en rovfluga. Vilken art vet jag inte.
Vanligen sitter dessa flugor på pass och väntar till någon passande insekt råkar komma inom attackavstånd. Det tilltänkta bytet fångas in med de långa benen och mundelarna pressas in i bytets kropp varvid en upplösande vätska sprutas in. Därefter suger rovflugan ur bytets innanmäte.
Vanligen sitter dessa flugor på pass och väntar till någon passande insekt råkar komma inom attackavstånd. Det tilltänkta bytet fångas in med de långa benen och mundelarna pressas in i bytets kropp varvid en upplösande vätska sprutas in. Därefter suger rovflugan ur bytets innanmäte.
Tbirder
Aktiv medlem
Det är en mycket långbent kraftigt byggd fluga med vingarna tillbakalagda över kroppen. Därtill förefaller den ha en lång hård ”sugsnabel”. Detta leder mina tankar till att det är en rovfluga. Vilken art vet jag inte.
Hej!
Jag känner till rovflugorna, men jag är tveksam eftersom dessa uppenbart var ute efter nektar. Jag såg säkert 50 ex som alla satt på åkervädd och körde ner "snabeln" på samma sätt som andra nektarätande insekter brukar göra.
Tonyeagle
Aktiv medlem
Ser ju inte riktigt ut som en rovfluga?"Hej!
Jag känner till rovflugorna, men jag är tveksam eftersom dessa uppenbart var ute efter nektar. Jag såg säkert 50 ex som alla satt på åkervädd och körde ner "snabeln" på samma sätt som andra nektarätande insekter brukar göra.
Tbirder
Aktiv medlem
Ser ju inte riktigt ut som en rovfluga?"
Nej, de brukar ju vara lite "skäggiga" bland annat, så det här bör vara något annat.