Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Denna här lilla korvbrödstjuven dök upp på en av mina sovplatser när jag tältade i Kesudalen och ja hastade fram kameran med tyvärr bara 90 macro på så detta är ett utsnitt av bilden men vad är det för filur? Någon sorts sorkdjur antar jag, gissade själv på skogslämmel eftersom jag inte såg någon svans men tycker inte öronen stämmer riktigt. Någon som vet?

Bilagor

• 6D_00762.jpg
    6D_00762.jpg
    167.3 KB · Visningar: 935
Denna här lilla korvbrödstjuven dök upp på en av mina sovplatser när jag tältade i Kesudalen och ja hastade fram kameran med tyvärr bara 90 macro på så detta är ett utsnitt av bilden men vad är det för filur? Någon sorts sorkdjur antar jag, gissade själv på skogslämmel eftersom jag inte såg någon svans men tycker inte öronen stämmer riktigt. Någon som vet?

Ser ut som en Gråsiding.

Christer

Någon som vet vad detta är? Ser ut att vara en skinnbagge/bärfis av något slag men hittar den inte i mina böcker. Lever tydligen på psalmbär (Gotländska björnbär) bland annat. Den har en ganska lång sugsnabel som den sticker ner i bären. Observera det röda kvalstret på sidan.

//Lars

Bilagor

• __IMG8053_FS_forum_800.jpg
    __IMG8053_FS_forum_800.jpg
    141.5 KB · Visningar: 128
  • stack2-2.jpg
    stack2-2.jpg
    91.2 KB · Visningar: 130
Någon som vet vad detta är? Ser ut att vara en skinnbagge/bärfis av något slag men hittar den inte i mina böcker. Lever tydligen på psalmbär (Gotländska björnbär) bland annat. Den har en ganska lång sugsnabel som den sticker ner i bären. Observera det röda kvalstret på sidan.

//Lars

Fann svaret själv efter lite letande. Coreus marginatus, en Bredkantskinnbagge i sent nymfstadie om jag fattat rätt.

//Lars

Svala

Vad är detta för svala med "fönster" på stjärten, fotad av en kompis i N. Lappland idag.
Samuel

Bilagor

• SVALA.jpg
    SVALA.jpg
    38.6 KB · Visningar: 107
Den här gynnaren räddades ur en fylld vattenkanna (dock ej med hjärt-lungräddning). Den ser ganska tilltufsad ut men "hen" repade sig ganska snabbt och drog vidare. Är det så enkelt att det är en vanlig humla eller vad kan det annars vara?
Anders W

Bilagor

• AWd_101.jpg
    AWd_101.jpg
    48.5 KB · Visningar: 43
  • AWd_102.jpg
    AWd_102.jpg
    45.1 KB · Visningar: 44
  • AWd_103.jpg
    AWd_103.jpg
    67.7 KB · Visningar: 45
Den här gynnaren räddades ur en fylld vattenkanna (dock ej med hjärt-lungräddning). Den ser ganska tilltufsad ut men "hen" repade sig ganska snabbt och drog vidare. Är det så enkelt att det är en vanlig humla eller vad kan det annars vara?
Anders W
Svarar själv och det är så klart en humla. Återfann den i pelargonerna och den såg lite piggare ut. Skulle dock ha behövt låna hårtorken före fotograferingen.
Anders W

Bilagor

• AWd_104.jpg
    AWd_104.jpg
    40.7 KB · Visningar: 42
Så är det dags igen för en amatör på den lilla världen. Förmodligen hur vanlig som helst, men vad är det för sorts spindel egentligen?
Anders W

Bilagor

• Spindel_101.jpg
    Spindel_101.jpg
    202.8 KB · Visningar: 46
  • Spindel_102.jpg
    Spindel_102.jpg
    555.3 KB · Visningar: 40
  • Spindel_103.jpg
    Spindel_103.jpg
    244.2 KB · Visningar: 41
Så är det dags igen för en amatör på den lilla världen. Förmodligen hur vanlig som helst, men vad är det för sorts spindel egentligen?
Anders W
Svarar själv att det nog måste vara en stor husspindel ((Tegenaria atrica). Protestera om ni tycker jag har fel. Men vad heter denna figur?

Bilagor

• AWd_101.jpg
    AWd_101.jpg
    32.4 KB · Visningar: 49
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar