Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?
- Trådstartare Jeppe
- Start datum
Neq
Avslutat medlemskap
Ser ut som ung padda jaKan det röra sig om en ung vanlig padda jag hittade i sin håla? Längden på kroppen var ca 20-30mm.
//Arne
staika
Aktiv medlem
Fotade dessa två i dag, är de varianter av pärlemorfjärilar? Någon som kan namnge?
Den övre är en Vinbärsfuks och den undre tror jag är en Skogspärlemorfjäril (lite osäker där).
Christer
Stuffert
Aktiv medlem
Den övre är en Vinbärsfuks och den undre tror jag är en Skogspärlemorfjäril (lite osäker där).
Christer
Det ser ut att vara en Skogspärlemor på teckningen. Det som talar emot (när jag först såg bilden) är att den är väldigt sliten. Den måste ha varit på vingarna riktigt tidigt i juli
Stuffert
Aktiv medlem
Någon som vet vad detta kan vara. Bild tagen med mobil strax utanför Borås. Storleken var ca 8-10 cm. Ser ut som en stor gräshoppa men kan inte lista ut vilken sort.
Är det inte en vårtbitare då?
/Staffan
Stuffert
Aktiv medlem
Jag har inte en aning. Därav min fråga. Hoppades att någon kunde identifiera trots dålig bildkvalite.
Jo fast jag tror alltså att det är en vårtbitare. Stor vårtbitare Decticus verrucivorus.
Edit: Fel av mig. Svårt att se färgen på mobilen men troligtvis är det en Grön vårtbitare Tettigonia viridissima.
Jägar3n
Aktiv medlem
Jo fast jag tror alltså att det är en vårtbitare. Stor vårtbitare Decticus verrucivorus.
Ok. Kan det vara. Kroppslängden var dock klart mer än 45mm som det står på Wikipedia.
Stuffert
Aktiv medlem
Denna verkar vara enfärgat grön med undantag av lite brunt på ryggen och då är det en Grön vårtbitare, hona.
Christer
Stämmer bra. Tyckte det såg ut som fläckar på vingen först när jag kolla i mobilen.
/Staffan
Jägar3n
Aktiv medlem
Denna verkar vara enfärgat grön med undantag av lite brunt på ryggen och då är det en Grön vårtbitare, hona.
Christer
Ok. Hoppas få se den igen nån gång när jag har bättre grejer att fota med. Bara telefonen denna gång.
AWid
Aktiv medlem
Fick oväntat besök i dag. Förmodligen Sveriges vanligaste spindel men jag är novis inom ämnet "spindlar". En liiiten en, nog bara 3-4 mm i kroppslängd, men med låååånga ben. Så kan någon hjälpa mig med vem det var som hälsade på.
Anders W
Anders W
Bilagor
staika
Aktiv medlem
Fick oväntat besök i dag. Förmodligen Sveriges vanligaste spindel men jag är novis inom ämnet "spindlar". En liiiten en, nog bara 3-4 mm i kroppslängd, men med låååånga ben. Så kan någon hjälpa mig med vem det var som hälsade på.
Anders W
Det är en Lockespindel.
Exakt vilken art vågar jag inte svara på.
Men kika här:
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lockespindlar
Christer
AWid
Aktiv medlem
Tack för svar. Alltid bra att veta när folk frågar vad man fotograferatDet är en Lockespindel.
Exakt vilken art vågar jag inte svara på.
Men kika här:
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lockespindlar
Christer