Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Nån som vet vad det här är för spindel . Funnen i östergötland. bygger stort vågrätt nät mellan grässtrån osv. nätets storlek runt 50cmx50cm samt en rörliknande gång som spindeln var i . lockade upp den med ett par gräshoppor.
kan även säga spindelns kroppsstorlek var omkring 15-20mm

Bilagor

• spindel1.jpg
    spindel1.jpg
    20.4 KB · Visningar: 2,143
Artbestämning fjäril

Denna går jag bet på, trots Nationalnyckeln. Fotad i centrala Jämtland i slutet av augusti. Uppenbart dagfjäril utifrån antennernas form. Stoleken går få uppfattning om vid jämförelse med daggkåpan och gräset. Art?
aake

Bilagor

• IMG_1114, hemma 27 aug.jpg
    IMG_1114, hemma 27 aug.jpg
    26.2 KB · Visningar: 2,028
Tack Anders

Kanske det. Uppenbarligen stor variation i färg och teckning hos arten, men denna fotad rätt långt från fjällen (öster om Storsjön) och har randiga antenner.
aake

Fjäril artbestämning

Ingen fler som har synpunkter på min fjäril. Har svårt att köpa fjällpärlemorfjäril med dessa antenner. Att färg och teckning varierar åtskilligt hos arten framgår av litteraturen, men antennerna?
aake

Senast ändrad:
Denna insekt har säkert disskuterats förut här men ja ha inte en aning om vad det är så ja kan inte söka på den... Vad är det för något?

Råkade/lyckades få med den när den svishade över rabatten hemma, tyvärr oskarp och utskuren i 100%.
Såg en till nu ikväll men hade inte kameran till hands och funderade på vad det var för konstigt, ser ut som en liten mus med känselspröt och vingar..

större dagsvärmare ser det ut som

Hej,
Första inlägget på fotosidan... Här är en liten rackare jag sprang på när jag fotograferade blommor på Tjörn i början av juli. Jag har inte lyckats identifiera honom, men här verkar ju finnas imponeranden kunskap. Tack på förhand!

Hälsningar,
Martin

heter numer sexfläckig bastardsvärmare

Någon som kan artbestämma denna rackaren? (ca 3-4cm lång).

Bilagor

• insekt_fraga.jpg
    insekt_fraga.jpg
    16.9 KB · Visningar: 1,109
Troligen är det en Panorpa communis, allmän skorpionslända av ordningen Mecoptera.Troligen bara 4 arter i Sverige.

Denna går jag bet på, trots Nationalnyckeln. Fotad i centrala Jämtland i slutet av augusti. Uppenbart dagfjäril utifrån antennernas form. Stoleken går få uppfattning om vid jämförelse med daggkåpan och gräset. Art?
aake

tämligen sent svar, men det är en sliten hona av vitfläckig guldvinge

Ahaa, visste inte att det fanns en sån här tråd, så här kommer lite bilder. Jag har ingen insektsbok, kanske borde skaffa en med tanke på hur mycket insekter jag brukar fota..

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    21.4 KB · Visningar: 1,015
  • 5.jpg
    5.jpg
    17.5 KB · Visningar: 1,010
  • 4.jpg
    4.jpg
    12 KB · Visningar: 1,017
  • 10.jpg
    10.jpg
    19.3 KB · Visningar: 1,016
  • 1.jpg
    1.jpg
    10.2 KB · Visningar: 1,006
Ahaa, visste inte att det fanns en sån här tråd, så här kommer lite bilder. Jag har ingen insektsbok, kanske borde skaffa en med tanke på hur mycket insekter jag brukar fota..

Jag tror att den första bilden föreställer Silverblåvinge (Polyommatus amandus) den bruna hon och den blå hanne. Men blåvingarna ser nästan likadana ut många av dem.

Bild två är en Blomkrabbspindel (Misumena vatia).

Bild tre Liljebagge (Lilioceris lilii).

Samt bild fyra och fem Korsspindel (Araneus diadematus).

Hittade denna varelse i går och kan inte få fram vad det kan vara, den är ca 3 cm lång

Bilagor

• IMG_0100.jpg
    IMG_0100.jpg
    38.2 KB · Visningar: 978
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar