Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Stötte på denna lilla gynnare i fågelmataren idag och har vad jag kan minnas aldrig sett den förut och då jag är mer än lovligt kass på fågelarter så behöver jag hjälp med artbestämning om någon vänlig själ har lust? ;-)

Den var iaf orädd innan jag hann få tag på kameran för den satt bara ca ½m från mig och åt när jag stod och målade på altanen men när jag fått tag på kameran ja då blev den inte lika orädd längre ;-(

Bilagor

• okänd art.jpg
    okänd art.jpg
    451.3 KB · Visningar: 26
Stötte på denna lilla gynnare i fågelmataren idag och har vad jag kan minnas aldrig sett den förut och då jag är mer än lovligt kass på fågelarter så behöver jag hjälp med artbestämning om någon vänlig själ har lust? ;-)

Den var iaf orädd innan jag hann få tag på kameran för den satt bara ca ½m från mig och åt när jag stod och målade på altanen men när jag fått tag på kameran ja då blev den inte lika orädd längre ;-(

Grönsiska, hane.

Mvh Toni

Aha tack för det är dessa ovanliga ute i Roslagskusten månntro kan som sagt inte minnas att jag sett någon förut och har bott här +50 år nu så lite kul att veta.

Grönsiskan är en vanlig fågel. Hur pass talrik den är just i Roslagskusten vet jag inte, men finns där skog så finns förmodligen en hel del grönsiskor.

Fjärilsidentifiering

När det handlar om fåglar klarar jag artbestämning själv men de här bevingade krabaterna kräver assistans. Vilka fjärilar har jag fotat?

Bilagor

• Fjärilar.jpg
    Fjärilar.jpg
    148.3 KB · Visningar: 42
När det handlar om fåglar klarar jag artbestämning själv men de här bevingade krabaterna kräver assistans. Vilka fjärilar har jag fotat?

Fjärilar är inte min grej men den övre är nog en turkos blåvinge (hona). Vill man få snabba bra svar så rekommenderar jag gruppen "vilken insekt" på facebook. Även "Spindelnätet" och "leddjurens liv" är att rekommendera i sammanhanget.

--filip

Tack för tipset Filip :-D

Nja, lite svårt att se på den övre men jag är tveksam till turkos blåvinge. Skulle i första hand gissa på ängsblåvinge och eventuellt silverblåvinge, hona är det i alla fall. Turkos blåvinge finns sällsynt från norra uppsala till norrbotten, mest längs kusten.

Den andra dock är en klockren luktgräsfjäril.

/Staffan

Vad är detta, en brun kärrhök?
Se bild i nästa inlägg också.

Tornfalk.

Det finns för övrigt en särskild tråd för fågelidentifikation, men den är (dumt nog) förflyttad till avdelningen Långa diskussioner och Debatter, så jag förstår att folk inte hittar den.
Jag passar på och vädjar till moderator att flytta tillbaka den tråden hit. Den innehåller ju inte en lång diskussion utan mängder av mycket korta diskussioner. En fråga - ett svar osv.

Mvh Toni

Tornfalk.

Det finns för övrigt en särskild tråd för fågelidentifikation, men den är (dumt nog) förflyttad till avdelningen Långa diskussioner och Debatter, så jag förstår att folk inte hittar den.
Jag passar på och vädjar till moderator att flytta tillbaka den tråden hit. Den innehåller ju inte en lång diskussion utan mängder av mycket korta diskussioner. En fråga - ett svar osv.

Mvh Toni

Tack för det, men jag tycker den var för stor för att vara en tornfalk, mer mot vråkstorlek. Såg den i och för sig på 400-500 meters håll uppifrån.

Ska hitta fågeltråden till nästa gång. Och man kanske skulle flytta den korta insektstråden hit också.

Denna fjäril såg rolig och annorlunda ut

Är svårt med nattfjärilar Vad heter denna lustiga figur?

Bilagor

• DSC_1237 wtf 222.jpg
    DSC_1237 wtf 222.jpg
    501.9 KB · Visningar: 47
Ny art för mej Svärmare??

Hejsan denna satt på ett hallon blad väldigt svårt med skarpa bilder ganska jobbig vind.
Antennerna ser precis ut som bastard svärmarens År detta en svärmare??
Kört lite googleri utan framgång.

Bilagor

• DSC_1288 who.jpg
    DSC_1288 who.jpg
    563.1 KB · Visningar: 82
ANNONS