Annons

Fråga om tamron 90mm macro och att gluggfunktionen AF/MF inte funkar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Ja jag kan inte välja manuellt eller autofokus med den del som ska reglera det. Det styrs enbart genom switcharna på huset (k10d). Väljer jag på manuell så spelar det ingen roll vad gluggen säger. Är det på auto så är det auto.

Kör jag på manuellt går ringen rätt tyst o fint. Har jag på auto och sen byter på gluggen så går det väldigt trögt och det låter som att det "drar" i motorn. Finns det risk att jag förstör motorn eller ska det låta så?
 
Nej eller hur.

Så är det något jag missat eller?

Meningen med fokusomkopplingen är val att man ska kunna byta på gluggen och inte på kameran?

Ligger felet i huset lr gluggen lr mig?
 
Om det fungerar lika som på mitt Sigma, så väljer du väl bara om du vill använda begränsatt focuseringsavstånd eller inte.
Det är för att snabba upp autofocus!


Micke.
 
Lite svårt att förstå vad som är problemet. Jag har ingen pentax men en tamron 90 på canon. Min gissning är att det som blir problem är när du ställer fokusringen på objektivet i manuellt läge och kameran står på autofokusläge!? Att det går trögt då skulle jag gissa har mer med kameran att göra, då den manuella fokusen på tamrongluggen är ganska mjuk (som du beskriver den när du kör manuell/manuell).
Men kort kan man väl säga att om fokusringen på gluggen står på auto så ska du inte ställa skärpa manuellt, då snurrar du även på en stillastående motor och det kan skada fokusmotorn (som iofs är så långsam som den är så man kan tro att den är skadad från början).
Men grymt bra glugg, att inte ställa fokus själv utan att ha ändrat på gluggen till mf gäller för alla objektiv. Hoppas svaret var ungefär vad din fråga handlade om. Ha det gott! /C
 
Nej, det är inte fokusområdesbegränsaren jag menar.

Man kan flytta fokusringen fram och tiibaka för att välja mellan manuell lr auto fokusering. Min fråga är varför "väljaren" på kamerahuset styr detta, inte objektivet.

Vitsen med att man kan välja med fokusringen bör ju vara att man ska slippa feppla med reglaget på huset. Flytta fokusringen, så vips kan man fokusera manuellt istället för autofokus.

Bortsett från att det inte fungerar då :)

Jag har firware 1.3 o det är k10d det rör sig om.
 
Jag har samma beteende med mitt 90mm Tamron och Minolta D7D. På min kamera sitter AF-motorn i huset så jag misstänker att det är ett kommunikationsproblem mellan kamera och objektiv. Om jag ställer kameran på MF så fungerar manuell fokus bra. Står den på AF så är det AF oavsett hur objektivet är inställt. Inget stort problem för mig. Jag brukar ställa objektivet i MF läget och sedan växlar jag mellan MF/AF med en knapp på kamerahuset.
 
Där har vi samma grej!
Ja det funkar bra att välja så som du säger. Men är det inte vitsen att man ska kunna göra det på gluggen? Är det inte det är det ju en helt onödig grej.
Så hur fixar man det om det överhuvudtaget går?
 
oftast finns väl den funtionen från tredjepartstillverkare då det finns mänder av olika kameror att sätta objektiven på.
 
Om man läser i manualen till objektivet så tror jag att det står speciellt för bland annat Pentax att man alltid skall ställa fokusringen i AF-läge när kameran står i AF för att inte överbelasta (och eventuellt skada) fokusmotorn. Kameran känner inte av hur objektivet står. Det gäller även andra objektiv (tex Sigma). Om fokusringen står i MF så får fokusmotorn jobba hårdare och man riskerar dessutom att bromsa den med handkraft.

//Lars
 
holmbo skrev:
Om man läser i manualen till objektivet så tror jag att det står speciellt för bland annat Pentax att man alltid skall ställa fokusringen i AF-läge när kameran står i AF för att inte överbelasta (och eventuellt skada) fokusmotorn. Kameran känner inte av hur objektivet står. Det gäller även andra objektiv (tex Sigma). Om fokusringen står i MF så får fokusmotorn jobba hårdare och man riskerar dessutom att bromsa den med handkraft.

//Lars

Och då blir föjdfrågan varför har tex sigma o tamron dessa funktioner som ändå inte fungerar till husen de används på? Eller fungerar det till alla utom Pentax?

Problemet är inget probelm eftersom jag vet att jag inte ska "tvinga" gluggen till att fokusera manuellt när den är i autofokus. Problemet är varför det inte fungerar som det ska enligt möjligheterna med objektivet. Det är ju ingen idé att ha möjligheterna att flytta mellan auto och manuellt om det ändå inte styrs av gluggen utan huset.

Förstod ni vad jag menar?
 
Till Pentax och Minolta-fattningarna måste både omkopplaren på huset och objektivet ställas i MF-läge. En lite omständig lösning men det går som på räls tillslut.

Det är endast till Nikon och Canon fattningarna som bara omkopplaren på gluggen behövs ställas om.
(står i instruktionsboken, läs den för mer info)
Detta beror på att både nikon och canon har elektronisk överföring av AF, medans Pentax och Minolta har en mekansik lösning.

Så du bör alltså ställa om till MF på både hus och glugg vid manuell fokusering,så inget tar skada.
 
Senast ändrad:
har jag MF på huset så blir det alltid MF, även om jag ändrar till AF på gluggen. Jag kan alltså inte fokusera med AF om MF är valt på huset.

Väljer jag AF på huset kan jag inte använda MF även om jag väljer det på gluggen. Konstant AF alltså.

Så ska det väl inte vara eller ska det?

Känns ju som en luring med en funktion som inte håller vad den lovar. Gluggen är inte gammal heller, köpt i feb. Huset är ett år gammalt.
 
Som tidigare skrivits är det inget fel på objektivet. Det fungerar precis som det ska. Pentax och Sonny/minoltas versioner har inte fullt fungerande AFomkopplare på objektivet. Det omkopplaren gör där är att koppla bort fokusringen i AFläget för att skona kamerans AFmotor.

Du MÅSTE alltså ställa in AF eller MF på kameran och sedan BÖR du ställa in AF på objektivet för att skona kamera-motorn. AFen kommer fungera oavsett hur objektivet står, men i MF läget snurrar fokusringen med och den extra belastningen kan göra att kameramotorn skadas.

Hoppas det klarnat lite. Ett mycket trevligt och skarpt objektiv för övrigt :)
 
Det är bara på objektiv med inbyggd fokusmotor som omkopplare fungerar som den ska. Att den även finns med på objektiv utan fokusmotor är väl bara för att tillverkarna inte vill ändra på mer saker än nödvänding mellan versionerna.
 
Jadå jag är helt på det klara med vad som skadar objektivet eller inte. Jag ändrar på kameran när jag ska bya till AF lr MF. Men det känns lite surt för det hade varit mycket smidigare att göra det med fokusringen :). Lat som man är ha ha.

Är det likadant på Sigma då lr? Annars så kanske jag funderar på att byta till deras 70mm som också är fint.

Tillägas ska iaf att jag är annars nöjd. det är ett bra objektiv och har gett mig många fina bilder. :)
 
Eftersom Sigma bara har en liten omkopplare på sidan av objektivet för att växla mellan AF/MF så tror jag den är helt bortagen på de flesta Pentax versioner av deras objektiv. Så är det iaf med Sigmas 10-20 mm objektiv.
 
Eddy_louix skrev:
Det är endast till Nikon och Canon fattningarna som bara omkopplaren på gluggen behövs ställas om.
(står i instruktionsboken, läs den för mer info)
Detta beror på att både nikon och canon har elektronisk överföring av AF, medans Pentax och Minolta har en mekansik lösning.

Nej, eftersom Pentax egna objektiv har QuickShift focus som kopplar om automatiskt från AF till MF när man vrider fokusringen. Detta är en makanisk lösning och fungerar med mekanisk överföring av AF.

Tamron har däremot valt att inte införa detta i sina objektiv, antagligen för att det var för svårt på ett objektiv som säljs till flera olika fattningar och därför försöker ha "minsta gemensamma nämnare" för att det ska bli så billigt som möjligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.