Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om olika 50 mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Shaggbom skrev:
hehe jag drog iväg enbest på ett 1.4 :D och fick det 2 dagar senare :D GRYMT nöjd!

Nice :)

Visst, det hade kanske varit snäppet bättre, men har oxå beställt batterigreppet (BG-E3) + extra batt. till 400D..
Det springer iväg i pris...
 
jo fan det hade varit nice o haft ett batterigrepp :D har inte råd med det just nu, får bli senare
 
Shaggbom skrev:
jo fan det hade varit nice o haft ett batterigrepp :D har inte råd med det just nu, får bli senare

Hehe ok.. Jag har faktiskt sålt min PS 3:a, så man kan köpa in lite 'grejer' till sin 400D..
Köpte några filter & ett stativ oxå :)

Ha det !

// Tobias
 
aha :D det var som fan... 1.4an är helvetes skön iaf :D

Man kan få det riktigt suddigt oh fint om man skulle vela med ;)
 
Shaggbom skrev:
aha :D det var som fan... 1.4an är helvetes skön iaf :D

Man kan få det riktigt suddigt oh fint om man skulle vela med ;)
Ja, det är väl det som är det negativa med den linsen. Det blir alldeles för suddigt med den linsen på största bländaren.
 
jao kanske det... kan både vara positivt och negativt... ofta är det inget problem att dra upp värdet lite.

Men har faktiskt också märkt det...hade på objtiktivet när jag fotade en del närbilder på lite olika saker... man ser enda "sidan" mycket skarpt men resten på resten ser det ut som om någon kört blur på :D
 
jag är ändå grymt nöjd med det :D hatar på fester mm att inte kunna fota utan blixt inomhus... nu kan man det utan problem.
 
Shaggbom skrev:
ja jag vete fan vad man ska köra på... sugen på en telezoom med... så vet inte vad jag ska göra... 1.4 lockar ju desto mer och många rekomenderar den... men det skiljer sig ju lite i pris..
och självklart har jag inte tänkt att tappa den ;D

Ett alternativ som du kanske ska överväga är ju 85/1,8. Nu vet ju inte jag om det är en brännvidd som passar dig. Men här får du kort tele OCH ljusstyrka samtidigt. Dessutom får du ringformad usm och ett välbyggt objektiv som ovanpå alltihop har väldigt mycket vackrare bokeh(oskärpa) än nämnda 50mm:are. Att det är skarpt som tusan fullt öppet får du se som en bonus. Har ett själv och är mycket nöjd. Ligger väl en aning över 50/1,4 i pris men skillnaden är inte stor och även detta objektiv går ju att hitta begagnat...

Mvh
Jerry

Edit: Såg att du redan beställt. Grattis och lycka till!
 
matnyttige skrev:
Ja, det är väl det som är det negativa med den linsen. Det blir alldeles för suddigt med den linsen på största bländaren.

Det är ju rätt, den är lite oskarp å 1.4. Men bländar du ner till 1.8 el. 2.0 är den ju bra. Och där är 1.8:an oskarp. Så i valet mellan 1.4 och 1.8 är det motiverat med 1.4:an även vad avser ljusstyrkan, tycker jag.
 
Det är skänt att ha det där extra steget som 1.4an kan erbjuda.. (bra att veta att den finns där om den skulle behövas) :D

Jag kan väll inte säga att har så gott om pengar precis och har just nu 50mm 1.4an samt ett tamron 55-200 (bara för att få tele) dock tamron objtiktivet är jag grymt nöjd med också... snacka om ett bra objektiv för 1000kr...

Börjar på Hemse nu i december (fick precis veta det) så det blir inte att inhandla nått mer förän förmodligen efter den kursen...

lite sugen på både ett kanske 18-40 (L-optik)lr vad dom heter samt 70-300an (från l serien med....de där vita) ;p

aja inte så haj igentligen på objektiv men men...
 
Shaggbom skrev:
Det är skänt att ha det där extra steget som 1.4an kan erbjuda.. (bra att veta att den finns där om den skulle behövas) :D

Jag kan väll inte säga att har så gott om pengar precis och har just nu 50mm 1.4an samt ett tamron 55-200 (bara för att få tele) dock tamron objtiktivet är jag grymt nöjd med också... snacka om ett bra objektiv för 1000kr...

Börjar på Hemse nu i december (fick precis veta det) så det blir inte att inhandla nått mer förän förmodligen efter den kursen...

lite sugen på både ett kanske 18-40 (L-optik)lr vad dom heter samt 70-300an (från l serien med....de där vita) ;p

aja inte så haj igentligen på objektiv men men...

Kollade din profil nyss.. vi har visst precis samma kamera & objektiv..
Tycker oxå Tamron's 55-200 är lätt värd varje krona, hoppas nu jag blir nöjd när 50/1.4 kommer på posten.

Tjing.. // Tobbe
 
skulle aldrig lägga ner den sortens pengar på en 50/1.4... byggkvalité eller inte.

sedan att brännvidden i sig är lite tråååkig är ju en annan sak ;)
 
hailstorm skrev:
sedan att brännvidden i sig är lite tråååkig är ju en annan sak ;)
Har för mig att 85mm på en FF kamera är ett klassiskt porträttobjektiv. Ett 50mm på en 1.6x kamera blir ju 80mm på 1.6x kamera, borde vara rätt trevligt.

Måste däremot erkänna att mitt 50/1.8II sällan suttit på kameran, mycket pga den plastiga känslan. Har nu köpt ett 50/1.4 för att få tillbaks glädjen med brännvidden på kameran (får se om det hjälper).
 
StaffanW skrev:
Har för mig att 85mm på en FF kamera är ett klassiskt porträttobjektiv. Ett 50mm på en 1.6x kamera blir ju 80mm på 1.6x kamera, borde vara rätt trevligt.

va nej. Läs på om fovcrop. brännvidden är densamma, utsnittet förändras. detsamma gäller det skenbara skärpedjupet och det är ju inte bara bara vad gäller porträtt. det skenbara skärpedjupet vid F1.8 på en 1.6fovcrop desr blir F2.8 (2.88). Detta pga avbildningsskalan som blir mindre... lång historia. någon geek har säkert tagit upp det på wikipedia.

(märker att jag jiddrar men det jag ville ha sagt är att nej it´s not the same thing).

Den som myntade uttrycket brännviddsförlängning borde skjutas ;)

Ha det bra.
 
kör till 80% med 50mm gluggen nu... men mitt tamron objektiv försöker jag ha med mig... saknar dock en bra väska och tamron objektivet är lite väl stort att bära med sig i fickan :p

Men för mina behov just nu är denna helt klart det bästa köp jag gjort.

Jag vill fota personer och när man gör det är dessa ofta inomhus... och det är inte alltid det är super bra ljus... men denna glugg behöver jag nästan aldrig tänka på ljuset... utan kan lätt fota med 100 iso och ändå ha ganska kort tid.
 
hailstorm skrev:
va nej. Läs på om fovcrop. brännvidden är densamma, utsnittet förändras. detsamma gäller det skenbara skärpedjupet och det är ju inte bara bara vad gäller porträtt. det skenbara skärpedjupet vid F1.8 på en 1.6fovcrop desr blir F2.8 (2.88). Detta pga avbildningsskalan som blir mindre...

Ja, klart brännvidden blir den samma. Skulle formulerat mig annorlunda (och skrev visst fel ser jag...). Istället för att säga:
- Ett 50mm på en 1.6x kamera blir ju 80mm på 1.6x kamera

Skulle jag sagt att:
- Ett 50mm objektiv på en 1.6x kamera motsvarar 80mm objektiv på en FF kamera vad gäller utsnitt (bildvinkel). Bländaren blir ungefär 1.5x skillnad vad gäller skärpedjup.

Här ett bildexempel med just dom kombinationerna (20D + 50/1.8 och 5D + 85/1.8). Båda tagna på samma avstånd från motivet och på bländare 1.8

Man ser tydligt att utsnittet (bildvinkeln) blir densamma, men att skärpedjupet blir kortare på 5D med samma bländare.
 

Bilagor

  • bokeh.jpg
    bokeh.jpg
    55.2 KB · Visningar: 330
StaffanW skrev:
Ja, klart brännvidden blir den samma. Skulle formulerat mig annorlunda (och skrev visst fel ser jag...). Istället för att säga:
- Ett 50mm på en 1.6x kamera blir ju 80mm på 1.6x kamera

Skulle jag sagt att:
- Ett 50mm objektiv på en 1.6x kamera motsvarar 80mm objektiv på en FF kamera vad gäller utsnitt (bildvinkel). Bländaren blir ungefär 1.5x skillnad vad gäller skärpedjup.

Här ett bildexempel med just dom kombinationerna (20D + 50/1.8 och 5D + 85/1.8). Båda tagna på samma avstånd från motivet och på bländare 1.8

Man ser tydligt att utsnittet (bildvinkeln) blir densamma, men att skärpedjupet blir kortare på 5D med samma bländare.

aa...
bara för förtydligande kan sägas också att det är den nedre bilden som är plåtad med FF. tillochmed på en sådan nedpolering syns skillnad på boké också... en är mer gaussisk än den andra (85an that is).

50n har inte gaussisk boke för 1öre... det är trist. har inte cirkulär bländare heller iofs.
 
hailstorm skrev:
aa...
bara för förtydligande kan sägas också att det är den nedre bilden som är plåtad med FF. tillochmed på en sådan nedpolering syns skillnad på boké också... en är mer gaussisk än den andra (85an that is).
Så sant. Det korta skärpedjupet framträder mindre vid nedpolering. Därför blir tex en 5Ds korta skärpedjup betydligt mer påtagligt på en 20x30cm förstoring, än utprintad på 10x15cm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.