Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om olika 50 mm

Produkter
(logga in för att koppla)
mange78 skrev:
Jo, men den risken ska inte överdrivas. Tydligen är micro-USM motorn extra känslig för stötar rakt framifrån, men om man köper beggat och har möjlighet att testa gluggen innan är det ju ingen fara. Ja menar, objektivet blir ju inte mindre känsligt bara för att det är nytt...
Har man möjlighet att testa så är det helt ok, men det är tyvärr mer sällan än ofta den möjligheten ges.
 
paul innergård skrev:
Har man möjlighet att testa så är det helt ok, men det är tyvärr mer sällan än ofta den möjligheten ges.

Nej, tyvärr är det väl så. Men om säljaren bara är lite resonabel borde det gå att göra nån form av uppgörelse att man vill testa det ordentligt innan köpet. Det finns ju trots allt en viss risk med denna glugg.

Har hittat en del fall beskrivna på google, men det verkar variera mycket då många inte får några problem alls.
 
hehe ok kan va bra att veta... men är lite anti mot de där att köpa från usa ect över internet... tror jag hellre betalar lite extra då :/

men tack för infon iaf....
 
Det där med känsligheten kan jag bekräfta.

Jag tappade min 50 1,4 ur kameraväskan i vintras, den föll ca 1 meter ner i golvet och landade väl med frontlinsen nedåt gissar jag.

Det element som sitter längst bak lossnade. Jag lämnade in den till Canon service i upplands väsby men det skulle bli dyrare att reparera än att köpa ny.

Jag köpte omedelbart en ny dock, för den är så bra och prisvärd att jag inte ville vara utan den.

Köp den, men tappa den inte i golvet således.
 
BugEyes skrev:
Det där med känsligheten kan jag bekräfta.

[...]

Köp den, men tappa den inte i golvet således.
Då är 50/1.8 II på sätt och vis robustare. En gång för mycket länge sen stod min kamera på ett stativ och hade mitt 50/1.8 II monterat. Någon som gick förbi lyckades snubbla på ett stativben och hela stativet rasade i marken med objektivet först. Objektivet gick i två delar, men det gick ganska lätt att montera ihop det igen, och såvitt jag kan bedöma fungerar det bra fortfarande.

Köp alltså ett 50/1.8 II om du tänker tappa det i marken!
 
Patrik Palombo skrev:
Vill man slippa det kan man skriva att man vill ha det som gåva/lågt värde (står i deras auktioner), Svenska staten betalar man ju ganska gott till ändå. Men ett val om man vill köpa billigare.
Med slippa så menar du begå ett brott!
 
Har själv en hel del fasta objektiv mellan 35 till 200 mm och tycker att 50/1,4 är nästan oanvändabar på största öppning. Den är dock skarp nedbländat men vilket objektiv är inte det?
Om man kan hitta ett EF 50/1.8 I för runt tusenlappen så bör man slå till.
EF 50/1.8 II är optisk sett bra men sämre objektiv mekaniskt (ömtåligare) får man leta efter.
 
BugEyes skrev:
Du bör få ditt ex kollat Mats, så ska det inte vara.
Det kan vara så som du säger men jag har hört många som gnäller på "mjölkhinnan" vid full öppning på just 50/1.4.

Finns det någon i närheten av Göteborg som har ett likadant som jag kan låna och jämföra med så är jag tacksam.
 
ja jag vete fan vad man ska köra på... sugen på en telezoom med... så vet inte vad jag ska göra... 1.4 lockar ju desto mer och många rekomenderar den... men det skiljer sig ju lite i pris..
och självklart har jag inte tänkt att tappa den ;D
 
Köp ett 50 1.8 II. Bättre objektiv per krona hittar du inte. Skulle du mot förmodan vilja byta så lär du inte förlora många kronor när du säljer det.
 
Att ett objektiv sätter fokus fel är och måste, logiskt sett, vara en myt.

Kameran talar om för objektivet: vrid höger ... vrid vänster... stopp! där är det skarpt!

Om fokus hamnar fel är det inte objektivets fel. Däremot kan ju en autofokusmotor låta mycket och vara långsam.
 
naylor83 skrev:
Att ett objektiv sätter fokus fel är och måste, logiskt sett, vara en myt.

Kameran talar om för objektivet: vrid höger ... vrid vänster... stopp! där är det skarpt!

Om fokus hamnar fel är det inte objektivets fel. Däremot kan ju en autofokusmotor låta mycket och vara långsam.

Nejdå, det är ingen myt. Har precis fått mina gluggar justerade mot canons referensoptik på servicefirma. Men fråga mig inte hur det fungerar :)...
 
naylor83 skrev:
Att ett objektiv sätter fokus fel är och måste, logiskt sett, vara en myt.

Kameran talar om för objektivet: vrid höger ... vrid vänster... stopp! där är det skarpt!

Om fokus hamnar fel är det inte objektivets fel. Däremot kan ju en autofokusmotor låta mycket och vara långsam.
Är ingen expert men jag har hört att en sista kontroll om det är skarpt eller ej inte görs på något system!! Rätta mig gärna om jag har fel.
Detta för att snabbheten blir lidande då. Tycker dock det är konstigt att man inte kan välja den funktionen (tex som en customfunktion).

Det kan även vara så att ett objektiv passar bra på en kamera men fokuserar fel på en annan. Mitt EF 35/1,4 L fokuserar perfekt som alla andra ljusstarka objektiv (drygt fem) jag har på min EOS 400D. Men på en EOS 1D Mk II så frontfokuserar det (men inte de andra objektiven på samma kamera).

Hade tidigare en EOS 20D och köpte ett Sigma 30/1,4. Det (och ett till) ställde skärpan halvägs till motivet. Skitkamera eller skitobjektiv?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.