Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fråga om olika 50 mm
- Trådstartare Shaggbom
- Start datum
PMD
Aktiv medlem
Om du menar att man får betona vilken av stavelserna man vill, så är det nästan rätt, fast tvärtom . Man ska betona båda (eller ingen, om man hellre vill uttrycka det så) av stavelserna.hailstorm skrev:
http://www.luminous-landscape.com/essays/bokeh.shtml
jag är tämligen övertygad om att man får använda vilken av stavelserna man vill.
Stavningen ska dock vara utan akut accent på e:et. Med eller utan h är väl valfritt. Transkriberingar från japanska kan göras på flera olika sätt.
http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-04-04-04.shtml
hailstorm
Aktiv medlem
PMD skrev:
Om du menar att man får betona vilken av stavelserna man vill, så är det nästan rätt, fast tvärtom . Man ska betona båda (eller ingen, om man hellre vill uttrycka det så) av stavelserna.
Stavningen ska dock vara utan akut accent på e:et. Med eller utan h är väl valfritt. Transkriberingar från japanska kan göras på flera olika sätt.
http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-04-04-04.shtml
boke med andra ord... tar till mig *s
Aetherius
Medlem
tomasandersson skrev:
Gäller såväl 1.8:an som 1.4:an. 1.4:an må vara känslig för stötar mot fronten, men 1.8:an har en tendens att falla isär i sina beståndsdelar om man tappar den.
Håller med, tappa inte i backen. Har ett 1.8 som gick i två delar igår. Tjejen lånade kameran och ville fota lite. Hon är förövrigt alltid extremt försiktig, håller i den stadigt och har alltid nackremmen på. Hon satte sig i soffan med kameran i knäet och lutade sig lite frammåt och vipps så slog kameran i soffkanten. Till synes så såg allt helt okej ut. Men när jag testade att fota så lät af:en helt kass, det knastrade en hel del och inget hände. Plötsligt så hade jag objektivet i två delar.
Lyckades pussla ihop det igen men nu är det hela lite snett. Hittade en liten plastbit på golvet efteråt, misstänker att det kom därifrån.
Verkar dock funka okej än så länge. Låter lite mer bara.
Har funderat på att lämna in det, men eftersom det inte kostar så mkt så överväger jag att strunta i det. Nån som har nåt råd?
matnyttige
Aktiv medlem
Det är ett ganska vanligt fel på den gluggen. Bra skärpa men världens sämsta objektiv sett till mekeniken/hållbarheten.Aetherius skrev:
Håller med, tappa inte i backen. Har ett 1.8 som gick i två delar igår. Tjejen lånade kameran och ville fota lite. Hon är förövrigt alltid extremt försiktig, håller i den stadigt och har alltid nackremmen på. Hon satte sig i soffan med kameran i knäet och lutade sig lite frammåt och vipps så slog kameran i soffkanten. Till synes så såg allt helt okej ut. Men när jag testade att fota så lät af:en helt kass, det knastrade en hel del och inget hände. Plötsligt så hade jag objektivet i två delar.
PMD
Aktiv medlem
Mitt gick i två delar när en förbipasserande klantskalle snubblade på mitt stativ och rev med sig det med följd att kameran landade med objektivet neråt. Jag lyckades pussla ihop det igen, och det fungerar fortfarande till synes bra. Inga missljud.matnyttige skrev:
Det är ett ganska vanligt fel på den gluggen [EF 50/1.8]. Bra skärpa men världens sämsta objektiv sett till mekeniken/hållbarheten.
Sen köpte jag ett EF 50/1.4, men efter vad jag har läst om det på senare tid så verkar även det vara en rätt känslig konstruktion (mitt har dock hållit i 12 år nu). Måste jag köpa ett EF 50/1.2L för att få ett objektiv som är lika robust som mitt gamla Olympus Zuiko 50/1.4 från 1970-talet?
hailstorm
Aktiv medlem
PMD skrev:
Mitt gick i två delar när en förbipasserande klantskalle snubblade på mitt stativ och rev med sig det med följd att kameran landade med objektivet neråt. Jag lyckades pussla ihop det igen, och det fungerar fortfarande till synes bra. Inga missljud.
Sen köpte jag ett EF 50/1.4, men efter vad jag har läst om det på senare tid så verkar även det vara en rätt känslig konstruktion (mitt har dock hållit i 12 år nu). Måste jag köpa ett EF 50/1.2L för att få ett objektiv som är lika robust som mitt gamla Olympus Zuiko 50/1.4 från 1970-talet?
nja... du måste köpa ett västtyskt carl zeiss... synd att jag sålt iväg all manuell optik.
Palletheking
Aktiv medlem
Om du vill ha den fina ljusstyrkan 1,2-1,8 så är nog Canons 50 1,2 enda nuvarande alternativet. men kan du leva med 2,8 så är faktiskt Canons macro, 60 2,8 riktigt välbyggd med helt ok mekanisk känsla. Den har dessutom innerfocusering så den är knappast superkänslig för stötar.PMD skrev:
Mitt gick i två delar när en förbipasserande klantskalle snubblade på mitt stativ och rev med sig det med följd att kameran landade med objektivet neråt. Jag lyckades pussla ihop det igen, och det fungerar fortfarande till synes bra. Inga missljud.
hailstorm
Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Om du vill ha den fina ljusstyrkan 1,2-1,8 så är nog Canons 50 1,2 enda nuvarande alternativet. men kan du leva med 2,8 så är faktiskt Canons macro, 60 2,8 riktigt välbyggd med helt ok mekanisk känsla. Den har dessutom innerfocusering så den är knappast superkänslig för stötar.
när du säger det paul så visst... en snabb kik på lite mtf-kurvor visar att ef-s 60 är ganska exakt lika skarp som 50/1.4 @ 2.8... allt enligt Klaus.
inte sagt om avstånd spelar in och hur kontrasten ser ut.
hailstorm
Aktiv medlem
Tobbe71 skrev:
Jag köpte nyss mitt EF 50/1.4 & har fotat en del, är väldigt nöjd..
Har en fråga, hur påverkar bländarvärdet, skärpan på fokusområdet ?
Har läst att den är 'skarpast' på bländare 1.8..
Stämmer det ?
optiken peakar vid F4-F5.6
Vid F5.6 är kantskärpan bäst dock har mittskärpan fallit nååååågot puttelite jämte F4.
så att den är skarpast vid f1.8 stämmer inte.
Tobbe71
Aktiv medlem
hailstorm skrev:
optiken peakar vid F4-F5.6
Vid F5.6 är kantskärpan bäst dock har mittskärpan fallit nååååågot puttelite jämte F4.
så att den är skarpast vid f1.8 stämmer inte.
Ok, tack för svar