Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om olika 50 mm

Produkter
(logga in för att koppla)
hailstorm skrev:
http://www.luminous-landscape.com/essays/bokeh.shtml
jag är tämligen övertygad om att man får använda vilken av stavelserna man vill.
Om du menar att man får betona vilken av stavelserna man vill, så är det nästan rätt, fast tvärtom :). Man ska betona båda (eller ingen, om man hellre vill uttrycka det så) av stavelserna.

Stavningen ska dock vara utan akut accent på e:et. Med eller utan h är väl valfritt. Transkriberingar från japanska kan göras på flera olika sätt.
http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-04-04-04.shtml

PMD skrev:
Om du menar att man får betona vilken av stavelserna man vill, så är det nästan rätt, fast tvärtom :). Man ska betona båda (eller ingen, om man hellre vill uttrycka det så) av stavelserna.

Stavningen ska dock vara utan akut accent på e:et. Med eller utan h är väl valfritt. Transkriberingar från japanska kan göras på flera olika sätt.
http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-04-04-04.shtml

boke med andra ord... tar till mig *s

tomasandersson skrev:
Gäller såväl 1.8:an som 1.4:an. 1.4:an må vara känslig för stötar mot fronten, men 1.8:an har en tendens att falla isär i sina beståndsdelar om man tappar den.

Håller med, tappa inte i backen. Har ett 1.8 som gick i två delar igår. Tjejen lånade kameran och ville fota lite. Hon är förövrigt alltid extremt försiktig, håller i den stadigt och har alltid nackremmen på. Hon satte sig i soffan med kameran i knäet och lutade sig lite frammåt och vipps så slog kameran i soffkanten. Till synes så såg allt helt okej ut. Men när jag testade att fota så lät af:en helt kass, det knastrade en hel del och inget hände. Plötsligt så hade jag objektivet i två delar.
Lyckades pussla ihop det igen men nu är det hela lite snett. Hittade en liten plastbit på golvet efteråt, misstänker att det kom därifrån.
Verkar dock funka okej än så länge. Låter lite mer bara.
Har funderat på att lämna in det, men eftersom det inte kostar så mkt så överväger jag att strunta i det. Nån som har nåt råd?

Aetherius skrev:
Håller med, tappa inte i backen. Har ett 1.8 som gick i två delar igår. Tjejen lånade kameran och ville fota lite. Hon är förövrigt alltid extremt försiktig, håller i den stadigt och har alltid nackremmen på. Hon satte sig i soffan med kameran i knäet och lutade sig lite frammåt och vipps så slog kameran i soffkanten. Till synes så såg allt helt okej ut. Men när jag testade att fota så lät af:en helt kass, det knastrade en hel del och inget hände. Plötsligt så hade jag objektivet i två delar.
Det är ett ganska vanligt fel på den gluggen. Bra skärpa men världens sämsta objektiv sett till mekeniken/hållbarheten.

jag ska ta ut en drulleförsäkring på mitt 1.4 så fort papprena från cyberphoto kommer.... skulle kosta några 100 och en självrisk på 200 om jag fattade det rätt...

kan ev vara värt det om man som mig fotar på fester mm :)

matnyttige skrev:
Det är ett ganska vanligt fel på den gluggen [EF 50/1.8]. Bra skärpa men världens sämsta objektiv sett till mekeniken/hållbarheten.
Mitt gick i två delar när en förbipasserande klantskalle snubblade på mitt stativ och rev med sig det med följd att kameran landade med objektivet neråt. Jag lyckades pussla ihop det igen, och det fungerar fortfarande till synes bra. Inga missljud.

Sen köpte jag ett EF 50/1.4, men efter vad jag har läst om det på senare tid så verkar även det vara en rätt känslig konstruktion (mitt har dock hållit i 12 år nu). Måste jag köpa ett EF 50/1.2L för att få ett objektiv som är lika robust som mitt gamla Olympus Zuiko 50/1.4 från 1970-talet? :)

PMD skrev:
Mitt gick i två delar när en förbipasserande klantskalle snubblade på mitt stativ och rev med sig det med följd att kameran landade med objektivet neråt. Jag lyckades pussla ihop det igen, och det fungerar fortfarande till synes bra. Inga missljud.

Sen köpte jag ett EF 50/1.4, men efter vad jag har läst om det på senare tid så verkar även det vara en rätt känslig konstruktion (mitt har dock hållit i 12 år nu). Måste jag köpa ett EF 50/1.2L för att få ett objektiv som är lika robust som mitt gamla Olympus Zuiko 50/1.4 från 1970-talet? :)

nja... du måste köpa ett västtyskt carl zeiss... synd att jag sålt iväg all manuell optik.

PMD skrev:

Om du vill ha den fina ljusstyrkan 1,2-1,8 så är nog Canons 50 1,2 enda nuvarande alternativet. men kan du leva med 2,8 så är faktiskt Canons macro, 60 2,8 riktigt välbyggd med helt ok mekanisk känsla. Den har dessutom innerfocusering så den är knappast superkänslig för stötar.

paul innergård skrev:
Om du vill ha den fina ljusstyrkan 1,2-1,8 så är nog Canons 50 1,2 enda nuvarande alternativet. men kan du leva med 2,8 så är faktiskt Canons macro, 60 2,8 riktigt välbyggd med helt ok mekanisk känsla. Den har dessutom innerfocusering så den är knappast superkänslig för stötar.

när du säger det paul så visst... en snabb kik på lite mtf-kurvor visar att ef-s 60 är ganska exakt lika skarp som 50/1.4 @ 2.8... allt enligt Klaus.

inte sagt om avstånd spelar in och hur kontrasten ser ut.

Jag köpte nyss mitt EF 50/1.4 & har fotat en del, är väldigt nöjd..
Har en fråga, hur påverkar bländarvärdet, skärpan på fokusområdet ?
Har läst att den är 'skarpast' på bländare 1.8..
Stämmer det ?

Tobbe71 skrev:
Jag köpte nyss mitt EF 50/1.4 & har fotat en del, är väldigt nöjd..
Har en fråga, hur påverkar bländarvärdet, skärpan på fokusområdet ?
Har läst att den är 'skarpast' på bländare 1.8..
Stämmer det ?

optiken peakar vid F4-F5.6
Vid F5.6 är kantskärpan bäst dock har mittskärpan fallit nååååågot puttelite jämte F4.

så att den är skarpast vid f1.8 stämmer inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar