Annons

Fråga om makro

Produkter
(logga in för att koppla)

klippa

Aktiv medlem
Jag köpte ett Sigma 70/2.8 EX DG MACRO men när jag kom hem upptäckte jag att man inte kan använda autofokus på den. Läste då nogrannare på nätet och hittade Sigma 105/2.8 DG EX OS HSM Macro. Men där hittar jag bara engelska länkar. Har den senare autofokus? Funderar på om jag ska åka och byta så jag vore jätte glad om nån kunde svara snabbt om det här stämmer?
Eller finns det något Macro 70 som har autofokus som ni rekommenderar? Och då i samma prisklass, inte något super dyrt...
 
Ok, jag har ganska dålig koll på Nikon. Men om jag inte missminner mig så har inte 3200 inbyggd AF som vissa dyrare modeller har. Det kan vara detta som ställde till det med ditt första objektiv.
Vi får hoppas på att någon Nikon användare kan klargöra detta, men som jag förstår det så ska objektivet jag tipsade om fungera bra eftersom det har inbyggd motor.
 
Nikon-objektiv med beteckningen AF-S, Sigma-objektiv med beteckningen HSM och Tamron-objektiv med beteckningen USD har autofokus på din kamera.
De som heter AF har bara autofokus på kameror med inbyggd fokusmotor.
 
Om Nikon 3200.
" Använder man Sigma-objektiv fungerar AF enbart med objektiv som har HSM-motor. Tamron har några med motor men Tokina har däremot nästan inga objektiv i dagsläget som ger AF."

Ditt objektiv har inte HSM.
 
Man använder inte AF när man fotograferar Macro ändå så testa utan så klart. Någon gång kommer du att skaffa bättre kamera som har AF så den kommer att vara ha AF isf. ;)
 
Nikon-objektiv med beteckningen AF-S, Sigma-objektiv med beteckningen HSM och Tamron-objektiv med beteckningen USD har autofokus på din kamera.
De som heter AF har bara autofokus på kameror med inbyggd fokusmotor.
Kamerahuset saknar autofokusmotor och vill du ha tillgång till autofokusering så är det objektiv med ovanstående beteckningar som du ska leta efter.
Vid makrofotogarfering kan man välja att fokusera manuellt eller via autofokusering. Du väljer det sätt som känns mest bekvämt för dig. Det roliga med foto är att det ofta kan finnas olika sätt för att skapa det resultat du eftersträvar. Själv använder jag oftare autofokusering än att jag gör det manuellt.
Lycka till i "makro-träsket"! ;-)
/Nonno
 
Som någon skrev tidigare: man kan göra det på olika sätt. Man behöver inte köpa annan objektiv utan se till att använda den befintliga rätt, eller hur?
 
Som någon skrev tidigare: man kan göra det på olika sätt. Man behöver inte köpa annan objektiv utan se till att använda den befintliga rätt, eller hur?

Vad som är rätt för dig är inte nödvändigtvis det för andra, och i det här fallet skriver ju TS att hon vill ha AF. Även om det ibland fungerar bäst att fokusera manuellt för närbilder kan det ju vara så att objektivet ska användas till annat där AF är att föredra.

För att återgå till ämnet stämmer tidigare rekommendationer bra. D3200 kan inte använda AF med objektiv som saknar fokusmotor, men allt som heter något i stil med AF-S, HSM och USD fungerar bra.
 
Nikon-objektiv med beteckningen AF-S, Sigma-objektiv med beteckningen HSM och Tamron-objektiv med beteckningen USD har autofokus på din kamera.
De som heter AF har bara autofokus på kameror med inbyggd fokusmotor.

Det behöver inte stå "USD" på Tamrons objektiv för att de ska ha inbyggd AF-motor, USD är bara betäckningen på deras nya tystare AF-motor. Det gäller att läsa eller fråga om objektivet i fråga har inbyggd AF-motor
Mitt Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di, har inbyggd motor och AF fungerar fint med min 5200.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.