Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om makro

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var in och bytte till det andra macro objektivet och är hur nöjd som helst :) Helt klart värt 1000:- extra.
Jag gillar autofokus så därför kändes det bäst att köpa ett som hade stöd för det.
Nu längtar jag till våren och alla insekter så jag kan fota dom :)

Skärpedjupet är väldigt kort och komponerar man om aldrig så lite efter att ha valt fokuspunkt kan man vara ganska säker på att man förlorat focus. Det är därför ofta enklare att fokusera manuellt.

Vill man krångla till det och stacka bilder för att få ett större skärpedjup kan AF vara bra. Program som ControlMyNikon och Helicon Focus använder AF motorn för att flytta focuset i små steg och ta många bilder. Dessa många bilder slås sedan samman till en macrobild med stort skärpedjup.

Att ha ett objektiv med fungerande AF är att föredra. Då kan man själv välja om man vill använda AF eller köra manuellt. Samma sak med bildstabilisering. Den kan man också slå av och på. Använder man stativ kan man slå av den. När man sedan handhåller är det väldigt bra att ha. Man väljer själv om och när man vill använda det.

Skärpedjupet är väldigt kort och komponerar man om aldrig så lite efter att ha valt fokuspunkt kan man vara ganska säker på att man förlorat focus. Det är därför ofta enklare att fokusera manuellt.
Man väljer väl fokusmetod efter vilket motiv man ska fotografera. Den här lilla rackaren satt i ett spindelnät som svajade rätt rejält i vinden. Hade jag valt manuell fokus hade jag nog stått där än i dag och försökt svaja med i samma takt. Stativ var inte ens att tänka på där uppe under takåsen.

Bilagor

• 20130914_003.jpg
    20130914_003.jpg
    62.8 KB · Visningar: 27
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar