ANNONS
Annons

Fråga om ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

Harlequinesque

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en fråga om ljusmätning med lös ljusmätare.

Jag har en gammal ljusmätare som jag ärvt av en släkting. Den är säkerligen minst 50 år gammal.
Unittic är märket (se bifogad bild)
In med ett batteri (1,5 V istället för rekommenderade 1,35 V)

Jag ställer in båda ljusmätarna på ISO 400 (även om det heter ASA på Unitticen) provar att mäta ljuset mot en vit vägg och använder då både Unitticen och en app som heter "myLightMeter Pro".
Unitticen visar ett ljusvärde "Light" som en sedan vrider till längst ner (se bild) på ljusmätaren. Ljusmätaren visar då E.V-värde till vänster (justerat baserat på valt ISO-tal) samt korrekta kombinationer av bländare och slutartid.

E.V-värdet är detsamma på både ljusmätaren och i appen (se bild).
Dvs 8.

Båda visar alltså Exponeringsvärde 8 vilket säger mig att båda visar lika rätt eller fel.

Unitticen är ju gammal så den skulle ju kunna strula såklart men appen stämmer väl överens med mätningar jag gör med min moderna kamera. Batteriets volttal är ju som bekant inte riktigt korrekt men rätt e.v-tal kommer ju som sagt fram.

Alltså: Båda visar samma exponeringsvärde (E.V 8) men inte samma förslag för slutartid och bländare.

Någon som har någon teori om vad det kan bero på?
Vad missar jag?

Bilagor

• IMG_9881.JPG
    IMG_9881.JPG
    1.7 MB · Visningar: 83
  • IMG_9882.PNG
    IMG_9882.PNG
    9.1 MB · Visningar: 78
Batteriet kan spela roll, prova med hörapparatsbatterier. De ligger närmre 1.35 volt (1.45).

Din app mäter ljuset på väggen. Jag tror att din ljusmätare mäter infallande ljus? Det kan också förklara skillnaden.

Den analoga ljusmätaren visar ju 6 EV och ligger 2 steg (1/15 jmf med 1/60, båda vid f/4) ifrån den digitala, som visar 8, eller har jag missförstått något?

Visst visar den "6". Och om man mäter indirekt eller direkt mot en vit vägg så brukar det skilja ca 2-3 steg beroende på hur reflekterande väggen är. Prova att göra om mätningen med en neutralgrå vägg det bli ungefär samma. Olika färger reflekterar olika mycket ljus då det infallande ljuset är konstant.

Om dinljusmätare mäter reflekterat eller infallande ljus kan du ju kolla genom att hålla ett svart papper en bit framför mätaren riktad mot väggen. Blir det ingen skillnad mäter den infallande ljus och då verkar den stämma.

Om jag fattar ljusmätare rätt så indikerar visare ett ljusvärde, det ljusvärdet ställer man in på det yttre vredet så att siffran längst ner där det står ”Light” matchar visaren? Tillsammans med det värdet vrider man runt skalan för bländare? Sedan ställer man in ASA och får då ett EV-värde, samtidigt som man vrider runt ringen för slutartider? Sedan läser man av slutartid och bländare.

Är det rätt uppfattat?

Batteriet kan spela roll, prova med hörapparatsbatterier. De ligger närmre 1.35 volt (1.45).

Din app mäter ljuset på väggen. Jag tror att din ljusmätare mäter infallande ljus? Det kan också förklara skillnaden.

Japp. Men båda visar ju exakt samma Exponeringsvärde men inte samma slutartid och bländare. Om exponeringsvärdet blir exakt samma som på en annan ljusmätare så borde det väl inte vara vara beroende på volttalet?

Ljusmätaren har sensorn i framkant riktad mot väggen precis som appen. Borde väl båda vara samma?

Senast ändrad:
Den analoga ljusmätaren visar ju 6 EV och ligger 2 steg (1/15 jmf med 1/60, båda vid f/4) ifrån den digitala, som visar 8, eller har jag missförstått något?
Nej, båda visar exponeringsvärde 8. Det som är 6 är ljusvärdet som är förutsatt att man har ISO 100. Exponeringsvärdet tar hänsyn till vald ISO (vilket i fallet på bilden med ISO 400 är två steg).

Senast ändrad:
Visst visar den "6". Och om man mäter indirekt eller direkt mot en vit vägg så brukar det skilja ca 2-3 steg beroende på hur reflekterande väggen är. Prova att göra om mätningen med en neutralgrå vägg det bli ungefär samma. Olika färger reflekterar olika mycket ljus då det infallande ljuset är konstant.

Om dinljusmätare mäter reflekterat eller infallande ljus kan du ju kolla genom att hålla ett svart papper en bit framför mätaren riktad mot väggen. Blir det ingen skillnad mäter den infallande ljus och då verkar den stämma.

Men kan detta verkligen påverka kombinationen slutartid/bländare men inte exponeringsvärde?
Borde inte de två gå hand i hand?

Om jag fattar ljusmätare rätt så indikerar visare ett ljusvärde, det ljusvärdet ställer man in på det yttre vredet så att siffran längst ner där det står ”Light” matchar visaren? Tillsammans med det värdet vrider man runt skalan för bländare? Sedan ställer man in ASA och får då ett EV-värde, samtidigt som man vrider runt ringen för slutartider? Sedan läser man av slutartid och bländare.

Är det rätt uppfattat?

Inte riktigt.
  1. Man ställer först in ISO-talet.
  2. Sedan mäter man ljuset och nålen rör sig till ett ljusvärde (LIGHT).
  3. Sedan vrider man hela runda nederdelen av ljusmätaren tills LIGHT pekar på rätt siffra i röda fältet längst ner.
  4. När det är gjort så pekar E.V-pilen på korrekt exponeringsvärde samt korrekta kombinationer av slutartid och bländare visas i överkant.

Justeringar av ISO leder till att relationen mellan ljusvärde och exponeringsvärde förändras. (Ljusvärdet är baserat på ISO 100 och exponeringsvärde justerar det baserat på ISO-talet)

Japp. Men båda visar ju exakt samma Exponeringsvärde men inte samma slutartid och bländare. Om exponeringsvärdet blir exakt samma som på en annan ljusmätare så borde det väl inte vara vara beroende på volttalet?

Ljusmätaren har sensorn i framkant riktad mot väggen precis som appen. Borde väl båda vara samma?
Mja… appen mäter nog på bilden av väggen, ljusmätaren på ljuset som reflekteras från väggen.

Ändra appen till att mäta infallande ljus, om det går.
Aha. Med appen så ändrar den till "selfiekameran" och man måste ha en diffusor på kameran. Är det så du menar?

Borde förresten inte min riktiga kamera mäta på samma sätt som ljusmätaren då? Dvs den är ju riktad åt samma håll som ljusmätaren och kan väl inte mäta något annat än det ljus som reflekteras eller?

Och så tänker jag att exponeringen måste ju bli väldigt olika om den ena föreslår två hela steg högre exponering än den andra.
Jag förstår inte riktigt detta tror jag.

Aha. Med appen så ändrar den till "selfiekameran" och man måste ha en diffusor på kameran. Är det så du menar?

Borde förresten inte min riktiga kamera mäta på samma sätt som ljusmätaren då? Dvs den är ju riktad åt samma håll som ljusmätaren och kan väl inte mäta något annat än det ljus som reflekteras eller?

Och så tänker jag att exponeringen måste ju bli väldigt olika om den ena föreslår två hela steg högre exponering än den andra.
Jag förstår inte riktigt detta tror jag.
Jag vet ju inte hur ljusmätaren ser ut på baksidan, så jag kan ha fel. Tänk att kameran mäter på ytan eller föremålet du riktar den mot. Tänk att ljusmätaren har ett jätte vidvinkligt objektiv där inget är i fokus, så beroende på hur nära väggen du står kan ljusmätaren ta med annat också, t.ex. ett mörkt golv.

Fast inget av det borde egentligen spela någon roll, för som du själv påpekade är det konstigt att du får olika bländare och slutartid vid identisk EV. EV 8 borde vara bländare 4 och 1/15 sekund, precis som ljusmätaren visar, fast vid ASA 100, inte 400.

Har ASA-inställningen någon påverkan på visarens känslighet? Eller justeras relationen mellan ljus och exponering på något sätt i skalan?

Jag använde mig av EV-värde när jag fotade med SV-film och manuell mätning.
gjorde tabeller där jag översatte värdet till bländare och tid.

Bilagor

• EV ISO 100.jpg
    EV ISO 100.jpg
    140.5 KB · Visningar: 14
  • EV ISO 400.jpg
    EV ISO 400.jpg
    128.3 KB · Visningar: 13
Jag vet ju inte hur ljusmätaren ser ut på baksidan, så jag kan ha fel. Tänk att kameran mäter på ytan eller föremålet du riktar den mot. Tänk att ljusmätaren har ett jätte vidvinkligt objektiv där inget är i fokus, så beroende på hur nära väggen du står kan ljusmätaren ta med annat också, t.ex. ett mörkt golv.

Fast inget av det borde egentligen spela någon roll, för som du själv påpekade är det konstigt att du får olika bländare och slutartid vid identisk EV. EV 8 borde vara bländare 4 och 1/15 sekund, precis som ljusmätaren visar, fast vid ASA 100, inte 400.

Här kommer två bilder på själva sensorn på ljusmätaren. Den har två lägen, man fäller liksom för ett lock med ett litet hål för att begränsa ljuset och då blir den andra skalan synlig för nålen. Gränsen går vid ett ljusvärde på 10.

Grejen är den att jag håller dom båda så nära väggen (typ 2-3 dm) att ingenting annat kan "komma med".

Om jag ställer in ljusmätaren på ISO 100 så visar den med ljusvärde 6 på EV 6 och 1/4 på f4. Ställer jag in den på ISO 400 så blir det EV 8 istället och 1/15 på f4 (alltså två steg) och det är ju helt korrekt.

Så min bedömning är att ljusmätaren trots sin ålder och fel sorts batteri fungerar. Det är bara det att jag inte förstår hur tabellen kan visa ett annat värde.

Bilagor

• IMG_9883.JPG
    IMG_9883.JPG
    1.1 MB · Visningar: 6
  • IMG_9884.JPG
    IMG_9884.JPG
    1.2 MB · Visningar: 6
Det kan ju vara så att den helt enkelt visar fel värde på grund av att den mäter ljuset fel. Precis som med ljusmätarna i gamla kameror finns det en lång skala mellan ”fungerar perfekt” och ”fungerar inte alls”.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar