Annons

Fråga om lightroom och lagra bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Santa771

Aktiv medlem
Hej har en imac med bara 1 tb utrymme och börja ju fylla det. Jag har en extern hdd som jag vill ha mina bilder på i stället. Hur gör jag för att flytta bilderna i lightroom till en externhdd?
 
Hej har en imac med bara 1 tb utrymme och börja ju fylla det. Jag har en extern hdd som jag vill ha mina bilder på i stället. Hur gör jag för att flytta bilderna i lightroom till en externhdd?

Du gör en sådan här flytt direkt inne i Lightroom - och det är VIKTIGT! Man ska inte flytta bilder utanför Lightroom, då tappar programmet bort dem.

Starta Lightroom. Dra sedan mappen med dina bilder till din externa hårddisk. Sedan är det bara att låta datorn göra jobbet.
 
Du gör en sådan här flytt direkt inne i Lightroom - och det är VIKTIGT! Man ska inte flytta bilder utanför Lightroom, då tappar programmet bort dem.

Även om rådet att göra det via Lightroom är sunt och rätt så vill jag dock fylla på med att man KAN få LR att synka ihop sig igen även om man flyttar bilderna externt.
 
Jag passar med på att fråga en sak angående lightroom.

Jag har alla mina bilder på en extern hårddisk, som jag har lagt dit via lightroom på min bärbara mac. Jag har även en imac med lightroom, är det bara att öppna lightroom på imac och få upp katalogen från den bärbara hårddisken, eller måste allt importeras in i det andra lightroom på imac?
 
Om du har själva katalogen på den externa hårddisken borde det fungera. Katalogen är ju en databas som håller reda på vilka bilder som är importerade och vilka justeringar som är gjorda.

/Mikael
 
Jag har med en macbookpro och en imac. Det hade ju vart grymnt smidigt att det funkar på båda datorerna bara man har det på en extern disk. Jag lånade en polares bärbar innan jag hade en själv och då la jag in light room på hans dator och pluggade in en extern hdd. Och det som var bra var att när inte hdd var inkopplad så kunde man se bilderna i skärm stl men man kunde inte göra nått med dom om inte hdd var inkopplad. Känns som det är bra sätt om man får flera diskar med bilder
 
Man måste väl styra Lightroom att välja katalogen på hårddisken?
Annars tillverkar den ju en ny på den interna..

Alltså man dubbelklickar eller vad man gör för att öppna lightroom men trycker in Alt-tangenten då man startar lightroom så kommer katalog hanteringen upp. Där får man välja vilken katalog man ska ha..
Eller så cyklar jag helt o hållet..
 
Testa och skulle lägga in bilderna på den externa hdd men den fanns inte i lightroom. Nån som vet hur man gör?
 
Tack Stefan. Vilken bra film och den tog upp presis det jag undrade :) Har börjat flytta filerna nu men jisses vad det kommer ta tid :)
 
Tack Stefan. Vilken bra film och den tog upp presis det jag undrade :) Har börjat flytta filerna nu men jisses vad det kommer ta tid :)
Faktum är att jag själv har börjat fundera på att använda Lightroom lite mer (har varit mycket nöjd med Bridge+ACR hittills, men behovet av katalogisering börjar öka mer) och undrade just om detta med att flytta mappar. Jag hittade denna film i morse och strax efter såg jag denna tråd. :)
 
Du har inte hittat en film med hur man gör för att flytta alla cataloger till den externa hdd med ? :) För då skulle man ju kunna använda både macbooken och imacen men man har bara filerna på ett ställe och det hade vart sjukt smidigt :)
 
Edit - Catalog Settings, där kan du se var Lightroom har lagrat catalogfilen.

Se till att kopiera den catalogfilen (på Windows har den ändelsen .lrcat) till den externa hårddisken.

I Lightroom kan du sedan göra File-Open-Catalog och då välja katalogfilen på den externa disken.

På den andra datorn, anslut hårddisken, starta LR, välj File-Open-Catalog och filen på den externa disken.

Om du ser till att dessa kataloger är default (tror det är någon kryssruta) så kommer du i fortättningnen alltid att jobba mot den externa disken.

Notera dock att prestanda blir lägre mot en USB-disk än vad den blir om du jobbar mot den interna hårddisk.
 
Du har inte hittat en film med hur man gör för att flytta alla cataloger till den externa hdd med ? :) För då skulle man ju kunna använda både macbooken och imacen men man har bara filerna på ett ställe och det hade vart sjukt smidigt :)

Det finns en sådan film på samma sajt.

Jag använde mig av de filmerna när jag la om hela min Lightroom-hantering till att enbart använda externa hårddiskar. Det är något jag rekommenderar alla.
 
Det finns en sådan film på samma sajt.

Jag använde mig av de filmerna när jag la om hela min Lightroom-hantering till att enbart använda externa hårddiskar. Det är något jag rekommenderar alla.


Jag läste som hastigast på siten du länkade till och vad jag förstår så är han ganska tydlig med att det är en modell som passar för honom och hans behov. Jag kan inte läsa att han anser att det skulle vara universal lösningen för alla.

Personligen ser jag ingen vinst alls med att lägga mina bilder på externa diskar. All min bildhantering sker på min stationära dator och jag har inget behov att kontinuerligt hoppa mellan olika datorer. Jag tycker externa diskar har många nackdelar:

- Långsammare.
- Dyrare.
- Ljudligare.
- Känsligare.

Alltså, att ha sina bilder på externa diskar kan säkert vara bra för dig och många andra, men att alla skulle vinna på den lösningen tycker jag är att dra det ett steg för långt.
 
Jag läste som hastigast på siten du länkade till och vad jag förstår så är han ganska tydlig med att det är en modell som passar för honom och hans behov. Jag kan inte läsa att han anser att det skulle vara universal lösningen för alla.

Personligen ser jag ingen vinst alls med att lägga mina bilder på externa diskar. All min bildhantering sker på min stationära dator och jag har inget behov att kontinuerligt hoppa mellan olika datorer. Jag tycker externa diskar har många nackdelar:

- Långsammare.
- Dyrare.
- Ljudligare.
- Känsligare.

Alltså, att ha sina bilder på externa diskar kan säkert vara bra för dig och många andra, men att alla skulle vinna på den lösningen tycker jag är att dra det ett steg för långt.

Det är min rekommendation. De nackdelar du räknar upp finns, men jag anser inte att de är särskilt stora jämfört med de fördelar upplägget med externa diskar har. Jag påstod inte att han kallar det en universell lösning.

Givetvis är det så att det finns olika sätt att använda Lightroom, och sitter man alltid vid samma dator när man importerar och arbetar med sina bilder så är anledningen att ha externa diskar mindre eller ingen alls.

Att jag rekommenderar alla den här lösningen beror helt enkelt på att jag, efter att ha använt Lightroom sedan det kom, äntligen hittat ett sätt som gör att jag kan utnyttja programmet maximalt - och effektivt. Jag tror dessutom att de flesta arbetar som jag, det vill säga mer eller mindre med fler datorer än en.
 
När jag körde pc tyckte jag oxå var onödigt med externa diskar och det fanns ingen anledning till till det mer en som bakup. Men som jag ser det så har jag en imac och det är problem med att jag har bara 1 tb som disk och den håller jag på att fylla och det funkar inte så bra att ha disken nästan full. På pc köpte man ju bara en ny diska och la in. Man kan ju köpa en mac pro så kan man ju lägga in fler diskar med men det kostar u en slant det med :)

Jag vill ha det så oxå för att jag har en bärbar dator som jag har för att visa kunder deras bilder och då är det smidigt att bara ta med den bärbara datorn och den externa disken och kunna visa kunderna bilderna genom lightroom och kunna fixa en bild svart vit om dom vill se det eller med ett bildspel om man känner för det. Och de slösar inte på den bärbaras hdd.
 
Precis - våra behov och förutsättningar varierar. Det var därför jag vände mig mot formuleringen "Det är något jag rekommenderar alla". _Alla_ vinner inte på externa diskar. Nåväl, jag tror vi är ganska överens. LR är ett fantastiskt behändigt program och möjligheten att kunna lägga allt på en extern disk som man enkelt flyttar med sig är bra.

En sak som man bör se upp med är att egna presets och programinställningar normalt inte följer med när man flyttar så dessa kan man bli tvungen att kopiera manuellt om man vill redigera på flera datorer.
 
Precis - våra behov och förutsättningar varierar. Det var därför jag vände mig mot formuleringen "Det är något jag rekommenderar alla". _Alla_ vinner inte på externa diskar. Nåväl, jag tror vi är ganska överens. LR är ett fantastiskt behändigt program och möjligheten att kunna lägga allt på en extern disk som man enkelt flyttar med sig är bra.

En sak som man bör se upp med är att egna presets och programinställningar normalt inte följer med när man flyttar så dessa kan man bli tvungen att kopiera manuellt om man vill redigera på flera datorer.

Jag tänkte nog mest att om man kommit så långt så att man funderar över sin installation så kan man själv avgöra om en rekommendation passar eller inte. Vi är dock överens i sak.

När det gäller presets så kan man i programinställningarna markera så att de lagras i katalogen. Då följer de med automatiskt - om man har katalog och bilder på samma ställe. Även det är en anledning till min rekommendation. Man kan alltså ta med sig "sitt" Lightroom till andra datorer. Det som inte följer med är insticksprogram, så de måste finnas på respektive Lightroom-installation.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.