Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om konica t3-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Taxi

Aktiv medlem
Jag har fått en fraga från en vän som jag inte kan svara på själv.

Så då frågar jag er kära vänner och resurs bank på fotosidan,

Ha ägen en konica t3 med en mängd objektib och undrar om det finns någon digital som dessa objektiv passa på.

Anders

Några digitala kamerahus som passar direkt finns inte. Konica slutade tillverka systemkameror innan den digitala eran.
Jag har dock läst att man kan modifiera Konicaobjektiv så att de går att montera på hus för 3/4-systemet, t ex Olympus.
Man får förstås ingen autofokus och om exponeringsmätning och automatbländare kommer att fungera vet jag inte. Eller hur besvärligt det är att göra den här modifieringen.

Det finns en tråd i Olympusforumet som ger en länk till en sida som beskriver hur man går till väga. Försök hitta den, så får du kanske en uppfattning om det är värt besväret att modifiera objektiven.

Olle

Tack har vidare befodrat denna info och skall se om jag hittar tråden du pratar om

Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar