Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om kameramobiler, SE K750i m fl

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_f

Medlem
Godmiddag!

Har läst en del inlägg i arkivet som handlar om de filosofiska aspekterna kring kameramobilens vara eller inte vara, jämfört med "riktiga" kameror, o s v... Tänkte lämna det därhän!

Frågan lyder: Har du provat SE K750i? Hur bedömer du den som kameramobil? Finns det någon annan produkt som jag borde överväga att köpa istället?

/Peter F
 
Låg uppdateringsfrekvens på skärmen när man komponerar.
Det tar tid innan bilden tas.
Inte alltid autofokus läggs där det ska, speciellt inte vid macro.
Att titta på bilder i högsta upplösningen är riktigt långsamt, så man blir irriterad typ. Att zooma in på dem är bara att glömma...
Skärmen har en konstig tonkurva. Väldigt dålig svärta.
Bilderna blir brusiga även mitt på dagen och i dåligt ljus är det inte skoj öht.
Det dynamiska omfånget är litet, dvs aningen sotar du igen skuggorna eller så klipper du högdagrarna.
Det är tidsödande att ändra kamera-inställningar.

Men annars är den bra =)
 
Eveningstar skrev:
Låg uppdateringsfrekvens på skärmen när man komponerar.
Det tar tid innan bilden tas.
Inte alltid autofokus läggs där det ska, speciellt inte vid macro.
Att titta på bilder i högsta upplösningen är riktigt långsamt, så man blir irriterad typ. Att zooma in på dem är bara att glömma...
Skärmen har en konstig tonkurva. Väldigt dålig svärta.
Bilderna blir brusiga även mitt på dagen och i dåligt ljus är det inte skoj öht.
Det dynamiska omfånget är litet, dvs aningen sotar du igen skuggorna eller så klipper du högdagrarna.
Det är tidsödande att ändra kamera-inställningar.

Men annars är den bra =)

Bortsett från det Kristoffer skrev så måste jag tillägga det vansinnigt tröga avtrycket som gör det mycket lätt att man skakar till kameramobilen vid fototillfället.

Tror annars att den är mycket bra om man jämför med motståndarna, har använt sonens en del & den är riktigt trevlig, bortsett från avtrycket då...

//Larsa
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.