Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om köp (fel pris)

Produkter
(logga in för att koppla)
Om de nu sålt den för 0kr
Och du har köpt den för 0 kr
Så det värsta är att de vill ha fullt pris eller varan tillbaka.
I verkligheten gör de nog en deal med en rejäl rabatt. För troligtvis vill de nog inte hantera varan.

Exakt. Dock så tror jag man har lite lättare och lite starkare förhandlingsposition om man själv frivilligt påpekar felet, och du som ärlig kund tar första kontakten om det.

Jag hade bl.a. därför personligen tagit direkt kontakt med leverantören, men samtidigt inte gett mig förren jag fått ett bra pris och kraftig rabatt på varan. Win-win, och alla blir nöjda. Ett sådant personligt genomgången och förhandlat pris kan de inte heller senare juridiskt backa ur på något sätt.
 
Exakt. Dock så tror jag man har lite lättare och lite starkare förhandlingsposition om man själv frivilligt påpekar felet, och du som ärlig kund tar första kontakten om det.

Jag hade bl.a. därför personligen tagit direkt kontakt med leverantören, men samtidigt inte gett mig förren jag fått ett bra pris och kraftig rabatt på varan. Win-win, och alla blir nöjda. Ett sådant personligt genomgången och förhandlat pris kan de inte heller senare juridiskt backa ur på något sätt.

Om jag uppfattar TS så har han inte påpekat felet utan faktiskt genomfört köpet...lite sent att "hörni, det kostar noll på sajten, ska det verkligen vara så?"

Dvs han har utnyttjat situationen, sannolikt skulle han inte beställt om varan haft rätt pris.
 
0kr är ju numera inte ett jätteovanligt lockpris.
att det sen var sista varan kanske hade nåt med saken att göra?

tiden får väl utläsa vad som händer i detta fall.

Du får gärna länka till en vara som kostar o kr, det borde vara otroligt sällsynt. Jag har iaf aldrig stött på det, om man inte räknar med att köpa något och få något annat på köpet.

Att sälja något på nätet som "kostar" 0 kr är givetvis ett misstag och ditt inlägg här bevisar ju bara att du förstår det.
 
Senast ändrad:
Det finns tillräckligt med folk som inte gör rätt för sig i världen - var inte en av dem.

Jag har påpekat misstag vid olika tillfällen och ibland får man t.ex. rabatter eller gratis frakt på grund av det. Naturligtvis inte i närheten av det som motsvarar misstagen, men det är ju bra för handlaren att du hör av dig, så de kan justera priset. Risken med felaktiga priser är ju att folk ser att det är fel och därför inte beställer (eftersom man förväntar sig att inte få varan eller att de korrigerar till ett pris man inte är nöjd med). Säljaren och du vinner på det i längden, även om du inte kan profitera lika mycket omedelbart.
 
Det finns tillräckligt med folk som inte gör rätt för sig i världen - var inte en av dem.

Jag har påpekat misstag vid olika tillfällen och ibland får man t.ex. rabatter eller gratis frakt på grund av det. Naturligtvis inte i närheten av det som motsvarar misstagen, men det är ju bra för handlaren att du hör av dig, så de kan justera priset. Risken med felaktiga priser är ju att folk ser att det är fel och därför inte beställer (eftersom man förväntar sig att inte få varan eller att de korrigerar till ett pris man inte är nöjd med). Säljaren och du vinner på det i längden, även om du inte kan profitera lika mycket omedelbart.

Han slipper ju risken också genom att göra rätt.
 
Är det inte så att du har fått en faktura från leverantören och nu vill du inte betala ?
Då måste du reklamera fakturan och hänvisa till den annonsen som köpet baserar sig på. Det står förmodligen i köpvillkoren vad som gäller vid fel prissättning.
 
nu har jag hört av mig.

de hade inget svar på vad de skulle hitta på.

de skulle höra av sig.
 
Är det inte så att du har fått en faktura från leverantören och nu vill du inte betala ?
Då måste du reklamera fakturan och hänvisa till den annonsen som köpet baserar sig på. Det står förmodligen i köpvillkoren vad som gäller vid fel prissättning.

nej, det har inte kommit någon ny faktura.
det står väldigt luddigt på dusitns hemsida.
 
nej, det har inte kommit någon ny faktura.
det står väldigt luddigt på dusitns hemsida.

Ok.
Det enda pris dom kan ändra är pris innan du fått bekräftelse via epost, så tolkar jag deras villkor.
Så om du fått ett pris på 0 kr så verkar det vara ett pris som dom får stå för.

Bra ändå att informera om det tycker jag.
 
Senast ändrad:
Ok.
Det enda pris dom kan ändra är pris innan du fått bekräftelse via epost, så tolkar jag deras villkor.
Så om du fått ett pris på 0 kr så verkar det vara ett pris som dom får stå för.

Bra ändå att informera om det tycker jag.

okay.
jahaja får väl se vad de har att säga.

alla andra här verkar vara ense om att de har rätt att ändra självklara priser?

mvh
 
okay.
jahaja får väl se vad de har att säga.

alla andra här verkar vara ense om att de har rätt att ändra självklara priser?

mvh

Om du redan från början hade klargjort vart du köpt produkten så hade det varit enklare, då man hade kunnat tittat på deras villkor innan man svarar.
Att ha möjligheten att justera ett felaktigt pris är väl mer praxis än undantag.
 
Om du redan från början hade klargjort vart du köpt produkten så hade det varit enklare, då man hade kunnat tittat på deras villkor innan man svarar.
Att ha möjligheten att justera ett felaktigt pris är väl mer praxis än undantag.

trodde faktiskt alla handlare hade samma villkor när det gällde såna här händelser.
 
trodde faktiskt alla handlare hade samma villkor när det gällde såna här händelser.

Ja, avtal där priset är uppenbart fel är inte giltiga och handlaren är därför inte bunden av det. Det är redan utrett.

Hoppas prylen gav dig så mycket värde att det var värt det dåliga samvetet. (vad var det?)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.