Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om IS

Produkter
(logga in för att koppla)

feriksson

Aktiv medlem
Jag har ett 300/4L IS USM som jag misstänker inte är helt frisk. Ibland (på senare tid allt oftare) så får IS för sig att stå och "bröla" - det går inte att fokusera och bilden står och hoppar. När proceduren är över så går det bra igen. Håller ISen på att klappa ihop eller är det här ett normalt beteende?

300/4 IS är det Canon-objektiv som har äldst IS av de som fortfarande tillverkas. Som jag minns det är det ganska ljudligt med ett tydligt klonkande när det aktiveras. Brölande däremot känns inte alls bekant och tyder nog att på att något inte är som det skall. Du har kontrollerat att det inte har med AF-problem att göra genom att slå av IS?

Med IS avslagen är AF rapp. Det s.k. klonket stör mig inte utan det här är helt annorlunda. Får ta och ringa Canon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar