Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fråga om foto med bil och reg.nr.
- Trådstartare canment
- Start datum
Björkhult
Aktiv medlem
Får man fotografera en bil där man på bilden ser registreringsnummer?
Lite luddig fråga, men välj ett svar som passar:
Alternativ 1:
Hur gör man det? Försvinner bilen i kameran och ersätts med diverse registreringsnummer?
Alternativ 2:
Ja, om bilen har en registreringsskylt med nummer på.
Alternativ 3:
Nej, bilen kan ha en personlig skylt med bara bokstäver, nummer (siffror) saknas.
Vad är problemet? Är det nån som känner sig kränkt för att du tar bilder av en bil med en skylt där det finns offentlig information, som vem som helst kan se, och söka på?
T.Risberg
Aktiv medlem
Tänk till en gång till ....
Jadu, kanske beror vad som finns mer på bilden, typ ....
Kanske man "hänger ut" nån om bilden i övrigt innehåller olämpligt/besvärande saker.
Är de bara en "normal" gatubild är de nog inga bekymmer.
ThomasR
Lite luddig fråga, men välj ett svar som passar:
Alternativ 1:
Hur gör man det? Försvinner bilen i kameran och ersätts med diverse registreringsnummer?
Alternativ 2:
Ja, om bilen har en registreringsskylt med nummer på.
Alternativ 3:
Nej, bilen kan ha en personlig skylt med bara bokstäver, nummer (siffror) saknas.
Vad är problemet? Är det nån som känner sig kränkt för att du tar bilder av en bil med en skylt där det finns offentlig information, som vem som helst kan se, och söka på?
Jadu, kanske beror vad som finns mer på bilden, typ ....
Kanske man "hänger ut" nån om bilden i övrigt innehåller olämpligt/besvärande saker.
Är de bara en "normal" gatubild är de nog inga bekymmer.
ThomasR
ErlandH
Aktiv medlem
Får man fotografera en bil där man på bilden ser registreringsnummer?
Ja, oavsett omständigheter.
iSolen.se
Guest
Ja, oavsett omständigheter.
Du svarar som vanligt bokstavligt vilket knappast hjälper TS, nog förstår du att frågan blir ointressant om man inte tänker på vad som kan göras med bilden, typ vanligast, lägga upp den i sociala medier. Dessutom har du fel, står bilen vid ett skyddsobjekt så är det en omständighet som påverkar.
Registeringsnummer har jag i vissa sammanhang sett räknas som personuppgift och då är det PUL som gäller.
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Foto är ok men
Publicering kan var ett problem beroende på i vilket sammanhang bilden visas.
Publicering kan var ett problem beroende på i vilket sammanhang bilden visas.
Henrik L Jonsson
Aktiv medlem
Du svarar som vanligt bokstavligt vilket knappast hjälper TS, nog förstår du att frågan blir ointressant om man inte tänker på vad som kan göras med bilden, typ vanligast, lägga upp den i sociala medier. Dessutom har du fel, står bilen vid ett skyddsobjekt så är det en omständighet som påverkar.
Registeringsnummer har jag i vissa sammanhang sett räknas som personuppgift och då är det PUL som gäller.
En personuppgift är information ur vilken det går att identifiera en nu levande person. Alltså inte ett fordons registreringsnummer. Inte ens om det personliga regnumret är "BO AHL" och ägaren råkar heta så.
ErlandH
Aktiv medlem
Dessutom har du fel, står bilen vid ett skyddsobjekt så är det en omständighet som påverkar.
Att man inte får fotografera vissa skyddsobjekt har givetvis inget med bilar att göra.
Bilars regnummer är inte en personuppgift om du inte samtidigt talar om vem som äger bilen.
iSolen.se
Guest
Att man inte får fotografera vissa skyddsobjekt har givetvis inget med bilar att göra.
Bilars regnummer är inte en personuppgift om du inte samtidigt talar om vem som äger bilen.
Det var ett skitsvar och oavsett sammanhang som du skrev är fel.
afe
Aktiv medlem
Det var ett skitsvar och oavsett sammanhang som du skrev är fel.
Lägg ner munhuggandet, och håll dig till ämnet. Om bilen står vid ett skyddsobjekt är det det senare man inte får fotografera - bilen har inte med det fotoförbudet att göra. Ett registreringsnummer omfattas inte av PUL.
iSolen.se
Guest
Lägg ner munhuggandet, och håll dig till ämnet. Om bilen står vid ett skyddsobjekt är det det senare man inte får fotografera - bilen har inte med det fotoförbudet att göra. Ett registreringsnummer omfattas inte av PUL.
En mackägare får t ex inte publicera bilder på bilar som stulit bensin, jag borde dubbelkolla detta men jag har fått det förklarat så för mig. Så, oavsett sammanhang är fel.
Ett registreringsnummer är inte direkt personuppgift men i kombination med plats (och tid)...så tydligen ändå.
"Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all slags information som kan kopplas till en enskild individ. Det innebär att till exempel namn, personnummer och adress är personuppgifter. Även information som beskriver en person eller berättar något om någon kan vara personuppgifter samt krypterade uppgifter och indirekta personuppgifter.
Indirekta personuppgifter kan till exempel vara en adress, bilens registreringsnummer eller ett diarienummer. Någon form av uppgifter som leder fram till en enskild, men som inte är direkt utpekande.
"
iSolen.se
Guest
Även om regnummer omfattas av PUL påverkar det inte fotograferandet. Däremot får man i så fall inte publicera numret i kränkande sammanhang, men det var inte det som var ursprungsfrågan.
Att fota utan att använda bilden är ointressant. Självklart måste diskussionen blanda in åtminstone publicering på sociala medier eller typ här eller en blogg. Vem fotar för att enbart lägga in i pappersalbum nuförtiden? Därav min kritik av Erlands icke-svar.
fredlund88
Aktiv medlem
Lagen vet jag ej.
Men är det bilutställning brukar jag ta bort reg-nummret med hjälp utav Photoshop är det tävling som SBF eller liknande är med i så låter jag reg-nummer vara kvar.
Men är det bilutställning brukar jag ta bort reg-nummret med hjälp utav Photoshop är det tävling som SBF eller liknande är med i så låter jag reg-nummer vara kvar.
ErlandH
Aktiv medlem
En mackägare får t ex inte publicera bilder på bilar som stulit bensin, jag borde dubbelkolla detta men jag har fått det förklarat så för mig. Så, oavsett sammanhang är fel.
Läs det första inlägget av TS (och mitt svar) en gång till. Det handlar om fotografering, inte publicering.
snap01
Aktiv medlem
Läs det första inlägget av TS (och mitt svar) en gång till. Det handlar om fotografering, inte publicering.
då vänder vi på det. Får man fotografera en bil med reg skylt o publicera det överallt? som på blogg,tidning,twitter,fejan osv Finns det någon begränsning där i lagen. Om jag tex fotar en bild på en fasad på ett hus på södermalm o det står bilar på gatan där som kommer med o det är möjligt att se reg skylten är det ok att dels publicera det på nätet o i tex objektbeskrivningen? vad säger lagen i ett sådant fall?
Henrik L Jonsson
Aktiv medlem
Det verkar ligga något gammal groll här som sabbar hela diskussionen. Igen.
Frågan är enkel och svaret också. Ja, man får fota bilar och dess registreringsnummer. Att påstå att det är ett för enkelt svar är ungefär som att besvara frågan "får man fota folk på stan" med att "man behöver modellkontrakt om man ska använda bilden i reklam".
Att ett regnummer kan fungera som en del i en personuppgift är inget konstigt, men det förändrar inte frågan eller svaret här. På samma sätt som att man får fota Drottningholms Slott när man råkar åka förbi, utan att det är något känsligt eller en personuppgift. Visst kan man sedan publicera bilden, skriva att den som är bor där och är familjens överhuvud är nazist och pedofil och faktiskt åka dit för förtal, då bilden på slottet då blir att betrakta som en indirekt personuppgift. Om man tycker att det är relevant, så kan man säkert hävda att Erlands svar var dåligt, men för de flesta andra som inte verkar ha något personligt emot honom så är hans svar både enkelt och rätt.
Frågan är enkel och svaret också. Ja, man får fota bilar och dess registreringsnummer. Att påstå att det är ett för enkelt svar är ungefär som att besvara frågan "får man fota folk på stan" med att "man behöver modellkontrakt om man ska använda bilden i reklam".
Att ett regnummer kan fungera som en del i en personuppgift är inget konstigt, men det förändrar inte frågan eller svaret här. På samma sätt som att man får fota Drottningholms Slott när man råkar åka förbi, utan att det är något känsligt eller en personuppgift. Visst kan man sedan publicera bilden, skriva att den som är bor där och är familjens överhuvud är nazist och pedofil och faktiskt åka dit för förtal, då bilden på slottet då blir att betrakta som en indirekt personuppgift. Om man tycker att det är relevant, så kan man säkert hävda att Erlands svar var dåligt, men för de flesta andra som inte verkar ha något personligt emot honom så är hans svar både enkelt och rätt.
lofling
Aktiv medlem
...för de flesta andra som inte verkar ha något personligt emot honom så är hans svar både enkelt och rätt.
Jag har ingenting personligt för eller emot honom eller några andra här. Och även om jag hade det skulle jag säga att från det jag vet om fotografering var svaret rätt och enkelt. Frågan handlade inte om publicering. Frågan var "Får man fotografera en bil där man på bilden ser registreringsnummer?".
Det finns faktiskt en hel del personer som fotar och inte publicerar bilderna någonstans. Vad meningen är med detta får stå för var och en. Oavsett det så var det inte frågan ts ställde.