Annons

"fråga" himlen om natten????

Produkter
(logga in för att koppla)

trodox

Aktiv medlem
hej. jag har en fundering...

om jag vill fotografera månen och stjärnorna
hur fotar jag...
jag hörde av en här att jag troligen får klicka och kopiera i fhotoshop... (alltså fota månen och stjärnorna separat)

jag fotade månen med mitt 80-200 "160-400 med min konvertering" objektiv på slutartid 80 för att få en skaplig måne.."finns bild här"
men då fanns det inga stjärnor med på bilden :(
*HUR fotar man stjärnor bäst????
ska jag använda mitt zoomobjektiv?
(så jag kommer närmre "några")
eller är det bättre att använda mitt 18-50 objektiv som släpper in mer ljus?
och samtidigt få med mer av himmlen?

så den tekniska biten... vad är det bra att använda för bländare och slutartid då man fotar månen och stjärnor????
skulle uppskatta svar....

Precis som månen, så rör sig stjärnorna (jaja, eg. är det ju jorden som snurrar). För att få stjärnorna som prickar, istället för streck så bör slutartiden, när man använder ett vidvinkelobjektiv, inte överskrida 20-25 sekunder. T.ex. om man använder ett 28mm så bör alltså slutartiden inte vara längre än 25 sekunder, för då blir det en "utdragen" prick av varje stjärna. Effekten ökar med brännvidden, således är det svårare att använda teleobjektiv, eftersom slutartiden bör vara max några sekunder, vilket kan vara svårt eftersom det är så mörkt. Däremot går det ju bra att använda ett teleobjektiv till månen, då man bör ha en slutartid motsvarande ISO-talet vid f8. T.ex. 1/100 f8 om man använder ISO100.

Nja, ett litet tillägg. Om man vill ha detaljer på månen, så är det enligt mina erfarenheter, bättre att underexponera något, och justera upp i PS. 1/100 tycker jag lätt blir utfrätta partier. Jag skulle nog säga ISO 100 f8 = 1/125 eller 1/160 om man vill vara säker på att inget blir utfrätt.

trodox skrev:

så den tekniska biten... vad är det bra att använda för bländare och slutartid då man fotar månen och stjärnor????
skulle uppskatta svar....

För att se stjärnor krävs lång slutartid och för att månen inte ska bli överexponerad krävs kort slutartid. Alltså blir det väldigt svårt att få både månen och stjärnorna på samma exponering.

Med ett gråfilter som bara täcker månen så kanske det går.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar