Och det kan ju här tilläggas att en av de föräldrarna var jag. Vi lät oss nöja med att Casimir Artmann lovade att inte publicera bilden samt att Casimir Ansmann visade oss att han hade raderat bilden från minneskortet. Det var måhända naivt av oss.
Angående arrogansen har vi nog diametralt olika uppfattning...
Förutom att vi i vår familj kan konstatera att Casimir Artmann for med lögn när han lovade att inte publicera bilden så är det en intressant diskussion utifrån ett bredare perspektiv. Oaktat vad lagen säger så kan det ju finnas skäl, t.ex. att en person har skyddad identitet, att inte vilja få en bild på sin person publicerad.
/Anders
Jadu Anders, som fotograf (?) borde du nog inse hur tokigt ditt uppträdande här är, och att du faktiskt har fel, fel, fel. Publiceringen är en icke-fråga i den här tråden, som gäller om man ska fråga eller inte, så det är en avvikelse från ämnet. Men jag undrar så klart i mitt stilla sinne hur du kan vara så korkad, så att du ber någon som har fotograferat att radera bilden. Det är inte uteslutet att man respekterar ett önskemål från den som man har fotograferat, men det är inte vad frågan gäller, och den som har fotograferats har inte dykt upp i tråden, så vi vet egentligen inte mer än vad fotografen har sagt om hur det har framförts. Inte heller lär vi få veta mer, då ord står mot ord i frågan, och åtminstone den avfotograferades ena förälder inte vill hålla sig till vanlig hyfs och tona ner det hela. Att kräva än det ena än det andra av fotografen är dålig stil, särskilt av en som dels själv antas vara aktiv fotograf, och som dessutom står helt utanför.
Och som har framgått rätt tydligt är svaret på vad som frågas av OP en blandning av förhållningssätt. Ibland frågar man, ibland inte, och ibland frågar man efteråt. Ibland tar man bilder utan att ens meddela dem som man fotograferar, och ibland framgår det inte ens att man fotograferar.
Jag tycker att det är rimligt att fråga först i många situationer, i synnerhet när man tar bilder på mycket nära håll. I de flesta situationer ser jag det dock som överflödigt att fråga.
Och det är inte att vi publicerar bilder, eller att vi hårdnackat vägrar att radera dem, som orsakar den här sortens konflikter och kan leda till lagstiftning. Det är tvärtom så att för att inte få våra rättigheter inskränkta, måste vi stå upp för dem och begära att respekteras som fotografer. Det enda offer jag ser här är fotografen, inte den som är avfotograferad. Och om vi vill behålla vår rätt att fotografera överallt, måste vi stävja alla tendenser till att kräva bildradering eller hinder mot publicering av bilder, inte tvärtom vika oss för ohemula krav.