Du verkar helt besatt av rätten till fotografering och publicering av din omgivning. Oavsett vad motivet har för invändningar. Jag håller inte med om det. Principiella motiv, hänvisning till självcencur eller gemensamma rättigheter står inte över respekt eller hänsyn för eller till andra människor. En kamera i handen ger mig inte automatiskt rätt att bestämma villkoren även om lagstiftningen medger det.
Men hallå! Försök att hålla två tankar i skallen samtidigt. jag är inte besatt av vare sig det ena eller det andra. Vad jag hävdar är följande:
- Om vi vill behålla yttranderätten och friheten att dokumentera vardagslivet och människor på offentliga platser, så kan INTE den som vistas på offentlig plats bestämma vare sig vad som får fotograferas på eller publiceras från sådana platser,
- Detta innebär INTE att fotografen inte i enskilda fall efter moget övervägande beslutar att radera bilder och avstå från publicering,
- MEN beslutet att göra si eller så måste - om yttranderätt etc. ska fungera - vara fotografens och ingen annans
Jag har inte fått svar från phool (eller dig eller ngn annan) på hur mitt sätt att resonera om den bild jag PUBLICERADE här på FS i mitt tidgare inlägg. Leaflet - OM nu barnet eller dess förälder eller ngn annan, eho vem, skulle krävt att jag raderade den bilden - VARFÖR ANSER DU DÅ att jag
rent principiellt skulle vara moraliskt tvungen att ta hänsyn till det kravet? Min poäng är den att om den avfotoigraferades eller andras krav på radering skulle vara det som gäller, så kan du och vi andra glömma att utöva all annan fotografi än att plåta solnedgångar och djur (som ju inte kan hävda några rättigheter i vår antropocentriska kultur).
Nu lägger jag ner mitt deltagande i denna diskussion (om jag inte får några vettiga
argument) och konstaterar att mitt avslutande av såväl mitt guld- som bronsmedlemskap här på FS för att bli gratismedlem var ett korrekt beslut - nu när forumet förefaller ha blivit nästintill totalt dominerat av fårskallar (ingen nämnd och ingen klämd) utan förmåga att föra en diskussion med argument grundade i annat än subjektivt tyckande och med avsaknad av såväl etisk som politisk reflektion ur mer övergripande och principiella perspektiv.
Men, foton på vitsippor i motljus och tekniska pixelpeepsfrågor är ju okontroversiella, eller hur? Hur många av fotografihistoriens ikoniska bilder hade varit möjliga att ta om de fotografiska kretinerna (återigen, ingen nämnd, ingen klämd - den som känner sig träffad må ta åt sig) här på FS hade fått bestämma?
/ Milda Matilda, FiCa1