Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fråga ang. d30 och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

JonisBader

Aktiv medlem
Hej, jag överväger att köpa ett begagnat d30 kamerahus för 6tusen, och jag undrar först om det ör ett bra pris, och så ifall alla canons objektiv passar till alla canons kameror, eller kan jag på något sätt köpa "fel" objektiv så det inte passar eller funkar som det ska? Antar att det skulle vara ifall det inte var samma filtergäna (antar att det är storleken)

Tänkte införskaffa ett zoomobjektiv eller ett normalt objektiv. skulle Canon EF 50/1,8 II DC fungera på ett d30 hus?
 
6000 kr är väl lite i överkant för en D30 idag, försök att få ner den i alla fall en tusenlapp.

Du kan använda alla Canons EF-objektiv, dvs alla nya autofokusobjektiv. De du inte kan använda heter FD och är äldre, manuella gluggar.

Filtergängan har som namnet antyder bara att göra med hur stor diametern ska vara på filtret för att passa på just det objektivet. Det har alltså ingenting att göra med om objektivet passar på kamerahuset eller inte.

Har du inga objektiv tidigare skulle jag rekommendera en vidvinkelzoom eftersom huset har en "brännviddsförlängning" på 1,6x. Har du råd så är 17-40/4L ett mycket bra val. Enbart en 50:a kan nog bli lite begränsande på en DSLR eftersom det motsvarar 80mm. Men för att kunna hjälpa dig behöver vi veta lite mer om vad du har för krav och hur mycket pengar du kan tänka dig att lägga.

//David
 
Inte ett endaste objektiv.
Jag vill börja fotografera, har lite erfarenhet sedan tidigare (Foto A+B kurser på gymnasiet, cirka 200-300 timmar)
Vad jag letade efter var bra begagnade system kameror, så billigt som möjligt (Vem gör inte det?=) )

Så hittade jag den annonsen på d30an (med 2st 64mb minnen)för 6tusen och tänkte att det kanske vore något.

Jag menar, man får ju lägga ut en hel del på rullar och framkallning med en vanlig systemkamera, så jag tänkte att om prisskillnaden inte är för stor på en bra system och en bra digital systemkamera så tjänar jag med på en digital.

Just nu sitter jag och klämmer på ungefär 6000kr, så jag hade tänkt att försöka pruta ner kameran en tusing, eftersom jag behöver köpa till ett objektiv. Hade först tänkt mig ett zoom objektiv, men det verkar som att de hamnade lite i överpris för min del.
Även om dom nog är bättre än "fasta" objektiv?

Eftersom jag är arbetslös och får in 2000 i månaden efter att betalt hemma så är ekonomin inte så bra, och dessutom behöver jag träna upp min förmåga att fotografera (vilket kommer innebära många dåliga bilder) så tror jag att det vore bättre med en digital systemkamera, samtidigt vfår den inte vara för dyr


Tack för hjälpen hittills!
 
Jag hade nog försökt få ner priset något, det är en gammal kamera som förmodligen gått en del. Slutaren håller inte hur länge som helst. Ang objektiv så är i regel fasta objektiv skarpare än zoomar. 50/1.8 är em fin glugg men du kanske vill kolla efter version I istället för II eftersom den har metallgänga istället för att vara helt i plast. Finns bara att få tag på begagnat men ligger lika i pris som en ny version II. Tänk även på att du inte klarar dig särskilt långt på minneskorten du får med kameran, kan vara en idé att investera i ett minst 512mb kort. Kan ju iofs vänta lite om du har dåligt med pengar.

Kan kanske även vara värt att kolla efter en beggad 300D. Iom 20D som snart släpps så sänks priset på 300D och det är många som byter upp sig så du borde kunna hitta en 300D till ett bra pris om du väntar lite...
 
Madeco säljer en begagnad D30 med 28 - 105 f3,5-5,6 objektiv och *eventuellt* batterigrepp (står i kommentaren, men kanske gäller annan kamera) för 5000kr. Den verkar vara svårsåld för de har haft ute den länge. Jag skulle nog inte nöja mig med att pruta bara en tusenlapp på huset...

Fem - sex tusen kanske är rimligt för ett D60 hus dock, nu när 300D börjar smyga ner till runt åtta tusen (ny).
 
wsaar skrev:
Fem - sex tusen kanske är rimligt för ett D60 hus dock, nu när 300D börjar smyga ner till runt åtta tusen (ny).

Håller med till fullo! 6 lax känns väl mycket för ett D30 hus. För det priset skulle du kunna få ett D60 hus med lite tur. Kolla annonserna här på fotosidan och t.ex. på blocket eller Cyberbörsen

mvh Janne
 
EOS 10d ??

Jag tycker också att 6000 för d30 är lite väl i överkant.. och som någon annan sa så tycker jag du ska vänta ett tag, för nu när 20d precis kommit ut så finns det ju hur många 10d till salu, problemet är bara att alla som nyss köpt en 10d tror att dom kan få ut mellan 10 000-14 000 för en beg 10d när man kan köpa en ny 20d för ca 14 500?? och detsamma gäller 300d, så mitt råd är att vänta ett tag och kanske hitta en beg 30d lite billigare eller varför inte en 10d för kanske 8000 kr som är lite mer realistiskt.

MVH Nicklas
 
JonisBader skrev:
Hej, jag överväger att köpa ett begagnat d30 kamerahus för 6tusen, och jag undrar först om det ör ett bra pris, och så ifall alla canons objektiv passar till alla canons kameror, eller kan jag på något sätt köpa "fel" objektiv så det inte passar eller funkar som det ska? Antar att det skulle vara ifall det inte var samma filtergäna (antar att det är storleken)

Tänkte införskaffa ett zoomobjektiv eller ett normalt objektiv. skulle Canon EF 50/1,8 II DC fungera på ett d30 hus?

Som Will sa; kolla in D30:n på www.madeco.se (under rea/inbyten/begagnat), 5000:- med ett 28-105 borde passa din plånbok bra. Då har du ju en tusenlapp kvar till minneskort (om du nu vill spendera alla dina 6000) :)

/Micke
 
Nu är det rätt sent, så jag orkar inte svara så nogrant, gör det irogon istllet.
Men jag va av uppfattningen av vd30 var nyare än både d60 och d300, iallafall i vanliga systemkameror...
 
Hej Jonis!
D30 är den äldsta i serien av digitala systemkameror från Canon i den klassen. Så här är serien:
D30 -> D60 -> 10D ->20D.

Så D30 är en gammal kamera (år 2000) med enbart 3,25 megapixlars upplösning, att jämföra med D60 som har 6,3 MP.

Du tänker nog på lillebror till dessa kameror, 300D. Det huset kostar nu från ca 8000 kr nytt, borde gå att få för ca 5000 kr begagnat inom några månader.
Du kan läsa mer om de äldre modellerna här:
http://www.canon.com/camera-museum/index.html
mvh Mattias
 
Jag kikade lite, och hittade en 300d på Cyberphoto med EF-S 18-55/3,5-5,6 (som inte passar med ngot annat) för strax under 10 tusen. Inget minne dock.
Men jag tänker att om jag hittade en ny för 10k (kamerahus 9k) bord edet gå att pruta på alla dom som vill ha mellan 9-12 tusen ör sina kameror.
Kan vara värt ett försök.

Man kanske skulle satsa på att få en 300d för 6-7 tusen. Är det rimligt?
 
Jag tycker du ska spara ihop 2-3000 kr till om det är möjligt och sen ge bud på ca 8-9000 kr på dom 10d som finns ute nu.. kan inte tänka mig att folk får vad dom begär just nu för sina 10d. =0)

MVH Nicklas
 
Kolla in dom här priserna i USA!

EOS 300D - 599.99x7.5x1.25+(40x7.5)=5925kr
Eos 10D - 915x7.5.1.25+(40x7.5)=8878kr

Inkl frakt och tull... www.infinitiphoto.com

Med andra ord finns det absolut ingen anledning att betala mer för begagnat i sverige!
 
International shipping var väl $119? Sedan tillkommer ju troligen moms på hela beloppet 1,25*(119+599) = 897$*7,5 = 6731kr

Ganska ok pris ändå :) (jämförelsen funkar bra med begagnat eftersom man inte får Europa-garanti med i det priset)
 
En liten parantes

Jag är en nybörjare och har nyligen införskaffat en D30, men funderar på att byta till en 300d, då jag tror att den är lite lättare att börja med och bättre? Vad säger ni?

Tacksam för svar.
 
andré. Investera pengarna i nån bra bok om fotografering och grundläggande kamerakunskaper istället så ska du se att du utvecklas mycket mer. Det är du, inte kameran som tar bilderna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.