Jag tror många i det ängsliga lilla Sverige blandar ihop saker.
Naket är inte förlegad kvinnosyn.
Förlegad kvinnosyn inom kameravärlden är när män med kameror försöker skapa en värld där kvinnor ser ut och gör som de här männen vill, utan hänsyn till hur kvinnorna ser sig själva.
Teoretiskt håller naturligtvis motsatt förhållande, men det har jag aldrig sett.
Jag har upplevt många tillfällen där män med dyra kameror fotograferar kvinnor och ber dem stå på knä och så vidare. Dessa män saknar talang och bilderna ser ut som skit. De är där för en annan anledning än att de tycker om fotografi.
Alla som ser dessa bilder fattar att det är skit och dålig moral.
En annan fotograf kan skickligt ta bilder av en naken kvinna i fantastiskt ljus som vi alla kan beundra och samtidigt behandla henne med respekt.
Det går också att ta bilder av kvinnor i situationer där inte allt handlar om skönhet.
Till sist går det för kvinnliga fotografer att göra samma sak med män. Jag har själv ställt upp som modell för min fru ett antal gånger, även om hon troligen ångrat det efter att ha sett mig på bilderna.
Och, ja, efter att ha sett bilderna går jag nu till gymmet tre mornar per vecka. Dubbelhakan är nästan väck nu!
https://youtu.be/kgeiE6NNj5M