Härligt att höra om din dotter och roligt att du ville dela med dig.
Min dotter är tjej och kvinna på sitt eget vis. Hon har heller inte tonat ner sina kvinnliga sidor, utan hon är bara tjej på sitt vis.
Jag menar att man måste i dagens samhälle ta vara på de kvalitéer som kommande släkten har, inte styra vare sig åt det ena eller andra hållet. För att ge ett så gott utgångsläge som möjligt, anser jag att det behöver ske förändringar där ingen hanteras som ett objekt. Ingenting blir bättre om även män börjar att framställas likadant. Det måste finnas värdigare sätt att porträttera människor än att be dem inta en speciell pose, plocka fram suget i blicken och pluta med läpparna. Det blir så ytligt, ensidigt och fantasilöst.
Tack detsamma som sagt.
Och precis som du säger så får man göra det man kan hemmavid. Jag tänker inte ens i banorna "flicka" pojke utan har alltid gjort precis som jag känt är kul när det gäller intressen och annat. Sedan har det inte allltid fastnat och hon har givetvis velat göra saker hennes vänner gör eller blir påverkad av dom.
Det har nog också hjälpt att jag personligen inte har något problem att vara både "manlig" och rätt omanlig i många olika situationer och med vad jag gillar att göra, kan tänka mig att det från ett hem där de där gamla stereotyperna finns hos föräldrarna blir det nog svårt att inte bli färgad av detta redan tidigt.
En annan sak jag ofta tänker på när det gäller skolan är att de nästan alltid är grupperade tjejer och killar och att i de lägre åldrarna sällan leker med andra än sina tjejkompisar och killkompisar om man är kille.
Och så verkar det vara fortfarande.
Har nu följt mitt barn men också 3 styvbarn sedan de var små till 19 års åldern som den äldsta är och i deras värld snackar man såklart med killar som tjej, men annars är man rätt konsekvent med det egna könet på raster etc, inte alltid, men överlag.
Och även efter skolan är det sällan någon av dom eller deras kompisar där man "hänger " med andra killar som tjej( om man inte blir kär eller "ihop") .
Man kan ju undra varför inte det har blivit en förändring genom åren i överhuvudtaget när det gäller den biten. Jag ser att det är samma saker dom gör också sedan jag var barn, tjejerna hoppar hopprep, leker häst och killarna spelar fotboll eller kör herren på täppan eller spelar kula eller kör "volley" kick där man ska skjuta den som förlorar i rumpan.
Det ända dom verkar ha gemensamt är mobilerna, så det kanske är det ända positiva dom tillför i den åldern
Och även om som i min dotters fall då som både gillar fotboll och annat blir hon i DET fallet behandlad som en tjej i den meningen att hon inte är lika snabb eller bra som de andra killarna och därför inte lika attraktiv att ha med i sitt lag, och då är man hellre med tjejerna där man också har kul men då gör alla de typiska "tjejiga" sakerna.
Så det börjar redan med en stereotyp uppfostran som man tvingas in i varken man vill eller inte vid rätt tidig ålder både i skolan och kanske då på fritiden av sina vänner.
Man undrar när det ska vända eller iaf bli mer nyanserat.
Men som sagt , jag är väldigt glad att hon verkar ha varit stark nog att ändå stå på sig och ha de intressen hon gillar oavsett vad andra har sagt längs vägen.
Och jag håller med, förhoppningsvis ser vi en annan utveckling när det gäller fotografin och med annat också i framtiden.