Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoutskrift vs Beställa från nätet

Produkter
(logga in för att koppla)
Det borde betyda att en c-print är en belyst bild på pappret, ungefär som i mörkrummet? Hur gör man det i dagens värld med digitala bilder? Nåt projektorliknande som projicerar en bild?
Man använder oftast laserljus, men det finns också andra tekniker.

Alternativet är förstås bläckstråleutskrift, där man sprutar färg på ett papper. Är det i princip samma grej i hemmaskrivaren som hos labbet? Eller skiljer sig bläckstråleteknikerna åt?
Den stora skillnaden ligger främst i bläcket, som är pigmentbaserat istället för det flytande bläck som används i de flesta hemmaskrivare. Annars är det mest storleken som skiljer, min största kan skriva ut på 64", dvs 162 cm papper.

Finns det ytterligare utskriftstekniker som används? Från den "vanliga" skrivarbranschen känner jag till matris, laser och sublimering men de kanske inte har motsvarigheter inom fotoutskrifter? Matris känns som stenålder, men det kanske finns nån modern tillämpning? Färglaser finns förstås men ger väl knappast några utskrifter med kvalitet, åtminstone inte på konsument/kontorsskrivare, men det kanske finns andra varianter? Sublimering lämpar sig kanske inte för högupplösta fotoutskrifter? Finns andra tekniker?

Sublimering finns fortfarande kvar, men ger bilder med sämre skärpa och mindre färgomfång.

Stefan

Men det är ju just möjligheten att välja material som är bläckstråleskrivarnas fördel. Ska Crimson printa canvas, så gör de detta i sin bläckstråleskrivare.

Kvaliteten på en bläckstråle av bra kvalitet blir också högre. Det är ett större färgomfång, bättre svärta och avsevärt bättre upplösning på en pigmentutskrift än på en c-print.

Stefan
som printar på bläckstråleskrivare under hela veckan och därför är rätt partisk :)

Stefan. Eftersom både du och vi har ett kommersiellt intresse så kanske vi inte borde uttala oss om dessa förhållande på fotosidans forum utan överlåta till var och en att själva googla och ta reda på hur det verkligen förhåller sig!

Håkan
/// Crimson

Stefan. Eftersom både du och vi har ett kommersiellt intresse så kanske vi inte borde uttala oss om dessa förhållande på fotosidans forum utan överlåta till var och en att själva googla och ta reda på hur det verkligen förhåller sig!

Håkan
/// Crimson

Så länge det eventuella kommersiella intresset framgå (och om man läst Stefans tidigare inlägg är man medveten om det) så ser jag ingen konflikt. Tvärtom förenklar det för oss vanliga användare, som då lättare kan fortsätta att söka mer information vid behov.

Informationen ska vara fri.

Håkan
/// Crimson

Håkan,

detta känns som ett lite väl defensivt inlägg!

Stefan har jag aldrig uppfattat som kommersiell i sina inlägg. Det är ju knappast så att han markandsför sina egna printar liksom utan det handlar om ett tekniskt intresse, som jag bara ser det som positivt att Stefan är så aktiv i att vara med och diskutera.

Däremot får du - som representant för Crimson - gärna utveckla hur du anser att c-printar skulle kunna bli lika bra eller bättre än en bra bläckutskrift, om det nu är det som är kärnfrågan.

/Johan

C-print vs bläckstråle är förstås som äpplen och päron - men för dom flesta som köper en vanlig blank A4/A3/A2 på barnet från en idrottstävling så är det ingen skillnad. Och då är det svårt att konkurrera med t.ex. Crimsons priser.

Omöjligt till och med.

/Johan

Mjae?

Jag vet att det är hårklyverier, men min Epson 4880 verkar realistiskt kosta mig cirka 60-80kr/m² i bläckkostnad, samt ganska exakt 100kr/m² för 250g högblankt papper.

Crimson tar 98kr för en 40x50cm högblank. 40x50 ger 1/5m² vilket ger mig en kostnad på 36kr, exklusive maskinslitage förvisso.

Men visst, det har varit en "intressant" inkörningsperiod (och relativt kostsam) på att börja köra egna prints, och jag har ju aldrig köpt en sådan maskin om det inte hade varit för att jag fick en i princip ny maskin, (inklusive förbrukningmaterial för cirka 14.000kr)... för totalt 10.000kr. Jag inser också att mindre bläcksprutor är väldigt mycket dyrare.

(En inte helt vetenskaplig uträkning gav mig att den HP bläckspruta som jag hade som MFC på mitt kontor (363-patronerna, Viverasystemet) har en kostnad på drygt 8.000kr för samma bläckmängd som jag ger drygt 900kr för till 4880'n)

Jag var/är dock en jävligt nöjd Crimsonkund, men nu kör jag ut allt är 40cm brett eller mindre själv.

Senast ändrad:
Tack för intressant kalkyl Jan!

Kostnadseffektivitetsökningen med storskrivare som också tar rullpapper blir faktiskt ännu större än jag uppskattat. Även om vi räknar upp avskrivningar, slitage med mera med 50% av utskriftens kostnad så finns ju en god vinstmarginal.
Kruxet med så stora skrivare om 48xx och större är ju att all vinst snabbt är borta om inte bläckpatronerna omsätts.

För den måste vi ju komma ihåg att den definitivt finns med i Crimsons 98 kronor.

Det var alltså du som knep den där skrivaren. Grattis till en bra deal - minst sagt!!

/Johan

Tack för intressant kalkyl Jan!

Kruxet med så stora skrivare om 48xx och större är ju att all vinst snabbt är borta om inte bläckpatronerna omsätts.

För den måste vi ju komma ihåg att den definitivt finns med i Crimsons 98 kronor.

Det var alltså du som knep den där skrivaren. Grattis till en bra deal - minst sagt!!

SÄrskilt vetenskaplig var inte uträkningen, men den har viss underbyggnad. Den visar ju dock också att man om man har en "typisk HP-SOHO-bläckspruta" så är Crimson (och liknande) troligen billigare, trots fraktkostnader.

Oh ja, naturligtvis, om den bara står, och rengöringscyklerna tömmer tankarna så blir kalkylen en annan.
Lyckligtvis nog så verkar mina vänner uppskatta att ha en storformatsskrivare tillgänglig "runt hörnet".

Jag försökte mig på ett överslag med min Epson R1800 som väl är en mer "normal" typ av hemmaskrivare, och där gick det inte ihop vad jag minns, inte ens med ett system för bläck ur större flaskor istf dom dyra småpatronerna.

Jag försökte mig på ett överslag med min Epson R1800 som väl är en mer "normal" typ av hemmaskrivare, och där gick det inte ihop vad jag minns, inte ens med ett system för bläck ur större flaskor istf dom dyra småpatronerna.

Fullt förståeligt. Literpriset i småtankarna som sitter i konsumentskrivare är på lurenderejerinivå.
Tråkigt nog.

/Johan

Ja det är väl det största hindret för att skriva ut mer hemma.

Jag är sugen på ett sådant där bläcksystem med flaskor, men ska nog byta upp mig till en lite nyare printer först i sådana fall, det är lite roligare bläck i dom nyaste.

Hej, jag köpte nyligen en lite bättre A3+ skrivare. Måste säga att det har väckt mitt fotointresse till liv igen. Det är kul att skriva ut och resultatet blir mycket bra.

Störta fördelen är väl att man får utskriften direkt och slipper vänta. Vill man få till riktigt bra utskrifter behöver man kunna experimentera lite. Ofta behöver man justera bilden några gånger. Sedan finns det finfina papper att välja på. Titta t.ex. på http://www.hahnemuehle.com/site/en/210/digital-fineart.html.

En bok som t.ex. http://books.google.com/books?id=vg...781600592638&hl=sv&pg=PP1#v=onepage&q&f=false kan också vara bra att titta i.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar