Annons

Fotouppgift och diskussion i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan tipsa om Nyfors i Tyresö också, gärna tidigt på morgonen, vattenfall samt sjöar med klippor runt, och även enkla promenader in i skogen runt sjöarna. Gammelströmmen med bäverhydda och lite John Bauer stuk ligger inom räckhåll. Buss går till Krusboda, gott om bilparkering för de som känner sig manade. Det här ligger på andra sidan Tyresta reservatet ungefär från Tyresta by sett.

/Leif

Bilagor

• DSC28297-P50.jpg
    DSC28297-P50.jpg
    20.6 KB · Visningar: 250
  • DSC28299-P50.jpg
    DSC28299-P50.jpg
    20.9 KB · Visningar: 250
  • DSC07624_mini.jpg
    DSC07624_mini.jpg
    19.8 KB · Visningar: 263
Nu är jag i och för sig morgontrött, så jag kanske betraktas som lite partisk, men ett problem med för tidigt är att några kommer att bli frustna och trötta och vilja åka hem, och det är trots allt mötet klockan 16 som är huvudprylen för dagen. De flesta orkar nog inte hänga i mer än sex timmar innan det blir dags för mat och värme. Bara en tanke...

Nu är jag i och för sig morgontrött, så jag kanske betraktas som lite partisk, men ett problem med för tidigt är att några kommer att bli frustna och trötta och vilja åka hem, och det är trots allt mötet klockan 16 som är huvudprylen för dagen. De flesta orkar nog inte hänga i mer än sex timmar innan det blir dags för mat och värme. Bara en tanke...

"Förutom kamera rekommenderas vettiga skor att gå omkring i, något att äta och vatten."

Det är klart, det blir inte värme av det, men bortsett från det...

Mvh,
Richard

Okie, jag vill ha lite handuppräckning och svar på frågor.

Fråga 1, vill du komma och när kan du tänka dig starta (avgångstid från Stockholms centrum)?

• Kommer inte
  • kl 8
  • kl 9
  • kl 10

Fråga 2, vilken plats är du mest frestad av?

Fråga 1, vill du komma och när kan du tänka dig starta (avgångstid från Stockholms centrum)?

kl 10 (tidigast!!, helst 12!!!)
(med reservation för att jag måste jobba i helgen)

Fråga 2, vilken plats är du mest frestad av?

Tyresta nationalpark (förslagsvis tar man sig till byn och vandrar därifrån)

(gillar inte att plåta fågel och har varit i Nyfors, så ett nytt ställe låter skoj).

Svar inför söndagsutflykten den 2 september:

1) Jag kan tänka mig att starta tidigt, dock helst mellan klockan 8 och 10 på förmiddagen. Blir det för kort utflyktstid blir det både stressigt och kanske inte mödan värt att hinna med något före det ordinarie fikamötet om eftermiddagen.

2) Som utflyktsmål är jag flexibel. Dock lockar Angarnssjön mest, med eller utan fågelobservationer. Utflykten som sådant tror jag kan bli mysig. Exempel på avgångstid skulle kunna vara 09.10 från Tekniska högskolan, buss 676 till Brottby Trafikplats och ca 40 minuters (kanske något mer) mot utflyktsmålet. Finns gott om avgångstider (KTH) om man väljer denna väg: 08.10, 08.40, 09.10, 09.30 samt 09.45 osv...

Återfärden ges också gott om alternativ, med avfärd (efter promenad) senast 15.05 Brottby trafikplats för att hinna till café Avenyn.

Återstår att se vad våra utsedda "beslutsfattare" kommer fram till. Avvaktar med spänning *ler*

Mvh/ Lasse Å

Statistiken hittills ser ut såhär:

Angarnsjöäng: 3
Nyfors: 1 (jag räknar med han som föreslog)
Tyresta: 1

Vad gäller tider så har det sagts allt möjligt, allt från "tiiiidigt" till 8, 9, 10 och 12 från stan, mycket spridda data, inte så mycket att föra statistik på (det blir mest spretigt).
Personligen kommer jag att blåvägra innan 9, men det hindrar egentligen inte att de som vill åker tidigare, om det inte är jättesvårt att ansluta.

Tell you what, det är rätt uppenbart att vi är en aningen spretig hög individer gällande just den här sortens utflykt, speciellt när det gäller tider, så jag tar helt enkelt och bestämmer för egen del att jag gärna ansluter till Angarnsjöäng. Med tanke på ljus och så så vill jag nog ändå komma dit så tidigt jag orkar (dvs avgång från KTH kl 9.vad-det-nu-var(10...)). Haka på den som vill.

Mvh,
Richard

Helt apropå kan det ju vara bra att spana vädret också. Är det blött som idag kommer jag personligen att ställa in. Hittills verkar dock alla vädersidor jag kollat vara överens om regnfritt...

Mvh,
Richard

Jag hinner inte, måste korrläsa hela helgen, men ska försöka ta lite tid "off" för ett besök på cafét i alla fall.

Jag har fått med mig två andra personer också och vi planerar att ankomma till Angarnsjöäng 05:00 som senast. Vi chansar på att försöka fånga morgonstrålarna även om det verkar bli perfekt väder under denna dag. Vi kommer köra bil och kan hämta upp folk som önskar det vid brottby trafikplats runt den tiden.

Jag har fått med mig två andra personer också och vi planerar att ankomma till Angarnsjöäng 05:00 som senast. Vi chansar på att försöka fånga morgonstrålarna även om det verkar bli perfekt väder under denna dag. Vi kommer köra bil och kan hämta upp folk som önskar det vid brottby trafikplats runt den tiden.

Någon som vill åka vid 8-9 tiden från stan till Angarnsjöäng?

I så fall hänger jag och Jerry på.

/Casi

Siktar för egen del på att ta bussen från Tekniska högskolan klockan 09.10, (nämnd i en tidigare tråd). Hoppas vi ses.
mvh/ Lasse Å

På plats i en timme nu. Underbar soluppgång, dock är fåglar på avstånd som kräver mer än 750mm, this sucks. Allt som finns inom avstånd och bortom är kor och åter kor.

Nu har jag skapat facebookgruppen som jag har lovat. Där kan man alltså lägga bilder, precis som på dropbox. Detta är fotfarande gruppens huvudforum, men det går givetvis även bra att posta datum och teman för träffar i FB-gruppen också. Skulle någon uppgift gå isär gäller dock det som står här på Fotosidan. Precis som Dropbox är alltså bara FB.gruppen ytterligare ett verktyg för att kunna dela och se bilder på träffarna.

Här är adressen:
https://www.facebook.com/groups/174801315988881/

Jag vet inte vilka av er som har FB och jag är nog tyvärr inte "vän" med er alla heller, så ni som vill får gå till gruppen och ansöka om att gå med så lägger jag till er. Det vore bra om någon mer vill vara admin, men det kan vi snacka om i kväll på mötet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar