Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotouppgift och diskussion i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)
Jahaja, det var en väldigt trevlig träff, de ter L:en (Lars, Lennart, Levitte) var närvarande. Vi tittade på bilder, diskuterade runt dem, diskuterade prissättning en stund samt spelade en variant på memory på Lars' iPad.

Det blir nog lite bilder från alla, själv gick jag på temat "arkitektur" och tänkte "folkets arkitektur" när jag tog den här bilden.

Bilagor

• _MG_6395.jpg
    _MG_6395.jpg
    27.8 KB · Visningar: 191
Nästa träff, nytt tema

Nästa träff bestämdes till måndag den 13e augusti kl 18, Café Avenyn som vanligt.

Åter två teman:
- brus
- dröm

Mvh,
Richard

Ja, svart-vitt var ett mycket intressant tema. Fick som alltid en god inspiration till att försöka framhäva bilderna lite ytterligare och försöka utmana mig själv i efterbildbehandlingen. Här dock ett par "helt vanliga bilder" från mig och dansvärlden, fast i svartvitt då...

Nästa tema blir en skön utmaning: Dröm... resp. brus...

Bilagor

• photolamal_201207040709sv_400.jpg
    photolamal_201207040709sv_400.jpg
    16.5 KB · Visningar: 179
  • photolamal_201207027376sv_400.jpg
    photolamal_201207027376sv_400.jpg
    15 KB · Visningar: 176
Rickard: Är det Råcksta? Jag bodde där som liten och det var andra balkongskydd då, men jag känner ändå igen arkitekturen. Men den kan givetvis ha använts någon annan stans också :)

Här är ett litet bidrag till arkitektur, men det jag egentligen hade tänkt bidra med är inte lika kända byggnader, dock samma del av världen. får väl ta det på kommande möte, då det är bättre att visa dem i normal storlek och inte som miniatyrer :p

Bilagor

• _D2X4461_400px.jpg
    _D2X4461_400px.jpg
    61.6 KB · Visningar: 168
Jag tillbringade mina första 6 levnadsår på Multrågatan. Kanske var det 37, eller 33 (bästisen bodde i det andra numret).

Mina bidrag till temat "Svartvitt / Arkitektur" blev en del av Gröna Lunds trä-berg-och-dal-bana och ett porträtt av en utomjording som hade förirrat sig till Slussens bakgator.

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    29.6 KB · Visningar: 212
  • 3.jpg
    3.jpg
    20.3 KB · Visningar: 217
Snyggt porträtt, läckert att det är ganska mörkt. Men det är trärälsen som talar till mig mest av dessa två bilder, väldigt läcker vinkel och snyggt utsnitt. Frågan är kanske om den saknar aningens av kontrast, även den är mörk och min skärm är ganska ljust kalibrerad? Vad säger övriga som har andra skärmar? Två riktigt starka bilder i alla fall!

PS Vilken färgrymd har du använt för att göra den svartvit? Kanske dra upp det röda lite? Bara en fundering. (och detta tycker inte fotosidan att jag kan posta eftersom det är "reklam". ????????? hur tänkte de nu då??? - Det gick bra när jag lade dit funderingen kring varför jag inte kunde posta, haha. :p)

Snyggt porträtt, läckert att det är ganska mörkt. Men det är trärälsen som talar till mig mest av dessa två bilder, väldigt läcker vinkel och snyggt utsnitt. Frågan är kanske om den saknar aningens av kontrast, även den är mörk och min skärm är ganska ljust kalibrerad? Vad säger övriga som har andra skärmar? Två riktigt starka bilder i alla fall!

Jo, just den bilden fick mig att näranog dreggla när vi tittade på den (på en iPad). Personligen tycker jag inte kontrasten behöver höjas. Den är förvisso väldigt jämn i sin gråhet på det stora hela, men detaljerna framträder fint. Tycker jag då...

Mvh,
Richard

Dels gör ju de här usla 400 px ingen människa glad som är fotointresserad (varför får vi inte läka in större bilder Fotosidan? Det tar ju ingen serverkapacitet om man länkar!), men dels kanske det inte är själva kontrasten heller. Jag funderar på i vilken färgrymd den är sparad som gråskala. Ser ut som lite för mycket blått, men som sagt, den är antagligen betydligt bättre i något format som inte är miniatyrlikt.

(varför får vi inte läka in större bilder Fotosidan? Det tar ju ingen serverkapacitet om man länkar!)

Om man tittar på en del trådar här så verkar det som att hetlänkning är ONDSKA, precis som regelrätt bildstöld... jag tycker också att man borde få göra det, men...

Mvh,
Richard

Jo, det förstod jag... mitt antagande är att det är svårt att ha några som helst kontroller över hetlänkning. För uppladdning av bilder direkt på fotosidan går man ju igenom lite sidor där man ska mata in saker, det är omständigare.

Med andra ord tror jag att en släng paranoia är inbyggd i systemet.

Mvh,
Richard

Tack för feedbacken på bilderna!
Min skärm är också väldigt ljus. Jag vet om det, och brukar ljusa upp bilderna lite extra innan jag publicerar dom eller skickar dom på framkallning.
Just den där bilden på berg-och-dal-banan är rätt svår - dels för att den är svartvit, och dels för att gränsen mellan "ohh, lite för mörk" och "ohh, lite för ljus" är hårfin. Jag vill ha kvar detaljerna och kontrasterna. Den såg ok ut på Richards dator och den såg ok ut utskriven, men på mobilen och på en kompis datorskärm är den lite för mörk. Det är svårt att veta vad man ska gå på.

Tack för feedbacken på bilderna!
Min skärm är också väldigt ljus. Jag vet om det, och brukar ljusa upp bilderna lite extra innan jag publicerar dom eller skickar dom på framkallning.
Just den där bilden på berg-och-dal-banan är rätt svår - dels för att den är svartvit, och dels för att gränsen mellan "ohh, lite för mörk" och "ohh, lite för ljus" är hårfin. Jag vill ha kvar detaljerna och kontrasterna. Den såg ok ut på Richards dator och den såg ok ut utskriven, men på mobilen och på en kompis datorskärm är den lite för mörk. Det är svårt att veta vad man ska gå på.

Jag vet inte ifall duhar Mac eller PC, men för Mack finns det i alla fall inbyggd skärmkalibrering i systemet. Har du bärbart är det svårare, eftersom den växlar med ljuset runt omkring, samt ifall den går på nätdrift eller batteri, men man kan ju alltid koppla till en extern skärm just om det är väldigt känsligt med ljuset. Det är mina tips, andra kanske har fler, eller bättre :)

Nästa träff är imorgon, måndag 13:e augusti, kl. 18 på Café Avenyn.
Två teman även denna gång: dröm / brus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar