Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotouppgift och diskussion i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)
Kul att det blev bra. Ladda gärna upp några av kvällens bilder här så att vi som missade får se!

Jag har lagt mina här.

Mvh,
Richard ( det pratades om dropbox och delade foldrar... för det krävs det väl att nån lägger upp en sån och samlar in adresser från de som vill vara med, eller hur var det tänkt egentligen? )

det pratades om dropbox och delade foldrar... för det krävs det väl att nån lägger upp en sån och samlar in adresser från de som vill vara med, eller hur var det tänkt egentligen? )

Jag kan skapa en delad mapp för det, så PM:a mig den mail som är kopplad till er dropbox så bjuder jag in till den mappen.

jag vill ha bilder i tråden, inte hålla på och klicka iväg till en massa andra sidor, det är för bökigt.

Givetvis inte, bara man postar i tråden. Jag kan inte ta emot bilder med min e-post, och vitsen med ett forum med folk man inte känner speciellt bra är väl att man inte heller behöver lämna ut sin mejl, så som någon föreslog. Jag håller med om att det är riktigt skit att man inte kan länka in bilder på ca 700 pixlar på ett fotoforum, det suger fett, men när det är så kan man ju posta några få väl valda i alla fall.

Jo, men sen kom det en massa där man måste regga sig med e-post och det kändes inte bra.

Pja, det är mest en av flera möjligheter att dela med sig för själva träffen. Senast hade Roger med sig sin laptopp, några av oss hade en minnessticka, andra hade foton på papper. Själv ser jag inte att man måste adoptera ett visst sätt, utan tycker mest att det är trevligt att vi har olika möjligheter att använda oss av. Ta det sätt som funkar bäst för dig.

Mvh,
Richard

Det är absolut inget tvång på att ge ut sin email till folk man inte känner. Utan som det påpekades så finns det som ett alternativ. Och för att berätta varför jag föreslog det som alternativ var det av flera anledningar:
1) Jag själv äger inget USB-minne sen flera år tillbaka då jag tycker att dropbox är en fullgod ersättning (för mig) och tänkte då att andra kanske gör likadant och kan då ha alternativet att slippa skaffa/ta med sig USB-minne för att visa bilder.
2) Med en delad mapp kan man dela med sina bilder och se andras även vid ett tillfälle då man inte kan närvara. Även om jag inte kan komma en gång kanske jag gjort "läxan" och vill visa mina bilder samt se andras.

Men som sagt, man är välkommen att ta med USB-minne och/eller utskrivna bilder också (var dock inte så bra ljus vid bordet, man kanske borde ha med en liten batteridriven läslampa till de utskrivna bilderna?).

Här är länken till våra bilder för den som vill klicka: https://www.dropbox.com/gallery/34435/1/homework?h=39c4d7

Och här är en av mina bilder som jag visade (fick tyvärr ingen bra inspiration, så blev inte så kul):

Bilagor

• 20111005-IMG_1672-3.jpg
    20111005-IMG_1672-3.jpg
    22.6 KB · Visningar: 388
Här kommer två (mini)-bilder från mig.

Jag var ute sista kvällen och försökte få ihop något kul. Började med att spänna fast stativet med kamera i passagerarsätet i bilen och tog några bilder med fjärr. Jag chansade att köra med 4 s slutartid men nu i efterhand hade jag gärna velat ha lite mer, sen kunde jag nog valt en snyggare väg/lampor där jag knäppte bilden.

Efter bilturen tog jag en snabbrunda i sthlm och hittade en kyrka + måne...

Bilagor

• bil_400.jpg
    bil_400.jpg
    25.6 KB · Visningar: 344
  • kyrka_400.jpg
    kyrka_400.jpg
    13.9 KB · Visningar: 350
Vilka fina exempel ni visar. Synd att jag missade träffen. Ett tips som jag annars hade tänkt ta med mig när det gäller foton av belysning under natten är att en fast glugg, t.ex. Nikons 50mm 1.4 ger väldigt vackra stjärnor kring lampljus. Tar man t.ex. bilder i Gamla Stan kan man få väldigt mycket strålar med just en sån glugg. Kul idé att spänna fast kameran i bilen, men blev det inte skumpigt om vägen var skumpig, eller stod du still under exponeringen?
Själv hade jag tänkt mig något helt annat på temat "natt", men jag säger inget just nu, för jag kanske visar dem i efterhand, ifall jag lyckas ro iland idén :)

Här kommer en RIKTIG eftersläntare!

Jag hade jättegärna velat vara med på första träffen men fick förhinder. Däremot tog jag mig ut kvällen innan och här är en iaf.
Jag hoppas att jag kan komma nästa gång, det blir en riktig utmaning då jag nästan inte alls tagit porträttbilder.
Jättefina bilder har ni andra fått!
/claudia

Bilagor

• NIK_0113 (2).jpg
    NIK_0113 (2).jpg
    10.3 KB · Visningar: 315
Här kommer en RIKTIG eftersläntare!

Jag hade jättegärna velat vara med på första träffen men fick förhinder. Däremot tog jag mig ut kvällen innan och här är en iaf.
Jag hoppas att jag kan komma nästa gång, det blir en riktig utmaning då jag nästan inte alls tagit porträttbilder.
Jättefina bilder har ni andra fått!
/claudia

ser att upplösningen här är lite crappy....den ligger inne på min sida iaf.

För att det ska se bra ut på Fotosidan måste man göra bilden i 400px och så skärpa den för det formatet också, annars ser det ut som skrutt tyvärr. Som sagt, under all kritik att man inte kan länka in t.ex. 700px-bilder i ett fotoforum (de behöver ju inte hoasta dem, bara visa länken). Jag kan för mitt liv inte lista ut vad det är som hindrar detta, bara beklaga det.

Hur många kommer den 26/10?

Är lite nyfiken på hur många som tänkt dyka upp till kommande möteskväll på Café Avenyn i Stockholm.
Denna gång tänkte jag om möjligt ansluta till "huvudgänget" vid 18-tiden den 26 oktober.
Har letat fram och tagit några nya bilder på temat "Porträttbild" och hoppas diskussionerna kan bli givande och lite tankeväckande. Trevligt att ni (uppstartsgruppen) skapat denna möjlighet till inspiration och ny tankeverksamhet.

Mvh/ Lasse Å

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar