ANNONS
Annons

Fototräff i Luleå?

Produkter
(logga in för att koppla)

sajbermartin

Aktiv medlem
Hej igen :)
Jag ger mig inte än, måste juh finnas nån mer Lulebo som finner det kul att fotografer!

Skulle va kul och hitta någon! Kanske ge sig ut någon dag och skjuta lite bilder?!

/Martin Palmberg

låter ju lite intressant det här.. händer alldeles för lite här uppe tycker man ser folk med kamera ltie här och var men hör alldrig tallas om dom å det händer väldigt sällande nå inom foto här uppe.

Nä, det är sällan man ser några fotoevenemang.. :(
Även om man är en glad amatör så är det juh trevligt att träffa folk så man kan utvecklas!

Imorgon kommer jag va på stan större delen av dagen med kameran! Hoppas hitta trevliga motiv!!

Kanske ska starta ett forum: "Uppdrag Luleå"?

Kanske fler nordbor hittar hit!!! :)

Tja!

Skulle vara kul och träffa andra med samma intresse. Trist att det inte är så många fototräffar här uppe i landet.

Om ni inte kommer på något annat.

Gå till denna plats, parkeringen efter sista hamnmagasinet som inrymmer Norrbottensteatern.
Fota samma vinkel och visa att den nu domineras av ett nybygt konserthus.

Denna bild är tagen 2004-12-27 med en Fuji FinePix S5000.

Patrik

Bilagor

• lule-2004-12-27.jpg
    lule-2004-12-27.jpg
    21 KB · Visningar: 225
så där det här kan ju bli spännande.. hittde också en bild tagen i dNovember 2004 på hur det såg ut innan kulturenshus fans på plats. väldigt tomt må jag säga att det var. bilden tagen med trebenstativ och 3s slutartid. Tagen med min första systemkamera en Canon 300d

Hann inte med att fota idag. Saker och ting tog längre tid än beräknat.

Är det någon som har ett ljusstarkt teleobjektiv som man skulle kunna få låna lördag 8/12.

Har blivit ombedd att fota lite på en föreställning i Pingstkyrkan. Fotade lite med mitt 17-85/4-5,6 IS. Men skulle gärna vilja ha lite mer tele och gärna lite ljusstarkare.

Skulle va kanonbra att få testa något innan man köper oxå!!
Självklart mot någon typ av försäkring, kanske ev. någon ersättning som tack. Men inga stora summor...

Har tyvärr inget ljusstarkt att låna ut eftersom jag itne äger något.. men kan dela med mig av en erfarenhet. från det jag fotade ett brölopp i höstas... fota i *.raw använd högt iso tal 1600 om det behövs. låt bilderan bli för mörka och prioritera att få hyfsad skärpa, framför allt skippa skakoskärpa. har du skärpa i bilderna kan du ljusa upp dom eftersom du fotat i *.raw.

körde själv för lågt iso gick ner i slutartid på så lång tid att jag inte fick skärpa och där av missat massor av bilder som kunnat bli bra annars.

Kul med lite aktivitet i denhär änden av landet! Det enda i tele-väg som jag har är en ful-konverter från Kenko (x1,5), men dom är väl sällan intressanta att använda... du får dock gärna låna den, om du vill :)

Nu är ni ju på väg att ordna ett evenemang. det är väl toppen. Det behövs eldsjälar för att få nåt gjort som igen tjänar pengar på.
Kämpa på!
Johan i Arjeplog

PS: Ifjolvinter satte vi ut annonser om digital bildbehandling. Vi hade fem kurser med 7-8 i varje i ett samhälle med 1800 pers. Nu har dom börjat tjata om mer...

konverterar i photoshop.. det du framför allt förlorar är plats.. jag fotar i raw + minsta jpg bilden för att få en lättare överskådning utan att börja med massa program, finns dom som kan läsa raw filen cokså coh visa bilden direkt men på detta visset får jag bilder som kan läggas upp snabbt för påseende på weben ger mig en snabbare överblick av bilderna direkt i mappen på datorn.

Visst det kräver ltie mer jobb.. inte så krångligt när man satt sig in litegran emn tar helt kalrt mer tid. men tycker at det kan vara värt det. man behöver itne vara lika noga med vitbalansen å så vidare, kan vara skönt på vintern..

du har ju fördelen att du när du konverterar kan bestämma hur du vill spara bilden. vilken upplösning och du kan välja dpi du vill spara bilden i... kan vara användbart de med.

sajbermartin skrev:
Fota i raw va ett bra tips!

Hur funkar en konverter? Vad förlorar man? Har aldrig testat någe sånt...

Telekonverter är en mojäng som man sätter mellan objektivet och kameran. Man får då 1,5 gånger längre brännvidd på objektivet och 1 steg sämre ljus, så ditt 85/5,6 blir 127/8,0 ungefär. Med största bländare 8,0 får du ingen autofokus på en 20D, så det är nog ingen vidare kombination. Man förlorar dessutom lite skärpa, speciellt med en billig konverter som den jag har.

Jag stod på den plats som uppgiften gäller ca 17.15 ikväll. Jag kollade mot kulturhuset och häpnade själv över skillnaden mot för innan (som på våra publicerade bilder). Så om någon såg en stor snubbe utan en K10D i handen så var det jag. Typiskt att jag hamnade på platsen själv och dessutom obeväpnad :)

Lånar denna tråd för att fråga vänliga fotomäniskor i Luleå om det finns möjlighet att få låna ett objektiv.
Ska fota lite på en föreställning med mkt dåligt ljus imorgon!
Om det finns möjlighet skulle jag vilja låna ett
Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di till Canon AF
eller kanske ett
Canon EF 50/1,8 II
eller något i den stilen.

Om det finns någon som mot någon typ av försäkring skulle kunna tänka sig att låna ut något liknade objektiv skulle jag bli glad och tacksam!

/Martin Palmberg

Jaja, va värt ett försök iaf...
Får köra så gott det går med mitt 17-85/4-5,6 IS

Om det skulle va nån som har något intressant att låna ut, så maila är ni snälla :)

/Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar