Annons

Fototips för Malaysia

Produkter
(logga in för att koppla)

oops

Aktiv medlem
Jag skall under augusti månad spendera nästan 3 veckor i Malaysia. Trecking i djungeln, sköldpaddor och orangutaner står på listan att göra.

Då vi inte ännu har bestämt definivt vilka orter vi skall åka till vore jag mycket intresserad om det finns några tips på bra fotoställen i församlingen.

Vore även tacksam för övriga tips om fotografering i en fuktig och, antar jag, kontrastrik djungeln miljö.

Fredde
 
Jag hoppar gärna in i denna tråden och lyssnar, vad är bra objektiv att medföra, filmval, etc...
själv ska jag till thailand och filipinerna över jul.
 
Har varit i Malaysia tre gånger. 89, 96 och 00.

Låter på det du skriver som att du ska ta dig till Öst-Malaysia (Borneo-biten). Om jag hade haft tre veckor på mig i Malaysia skulle jag flugit direkt in till Sandakan (hamnstad i östra Sabah) och sedan tagit mig landvägen hela vägen ner till Kuching (södra Sarawak) varifrån jag flugit ut igen. Alternativt åt andra hållet. Då kan du plocka det ena stället efter det andra trädda som på ett snöre. Flyger du in med Malaysian Airlines är det lätt och inte mycket dyrare att direkt byta plan till Borneo när du landat i KL.

Finns massor av läckra nationalparker att skåda plus en hel del annat. Inrikesflyget är bra och billigt och bussar och snabbåtar håller god standard. Inga problem att ta sig fram på egen hand. Folk är duktiga på engelska. Landet är ju en gammal engelsk koloni.

Jag skulle vilja rekommendera ett litet skönt homestay utanför Sandakan som heter Labuk B&B (e-post: [email protected]) Har själv varit där två gånger och ägaren är genomtrevlig och ytterst hjälpsam. Han arrangerar själv båtturer på Kinabatanganfloden med alla dess näsapor, krokodiler och elefanter, och kan säkert hjälpa dig att fixa mycket annat. Finns ju också ett par fina sköldpaddsöar utanför Sandakan. Föreslår att du mejlar honom och hör efter om han hinner möta dig redan på flygplatsen. Om inte annat så får du säkert en bra vägbeskrivning av honom. Robert Chong heter han. Labuk B&B ligger nästgårds med Orang Utan Rehabilitation Center i Sepilok. Stället kändes genuint när jag var där 89, men för tre år sedan hade det förvandlats till något slags Skansen med busslaster av japanska turister. Vilda Orangisar finns annars vid Kinabatangan, men är mycket skygga.

Efter Sandakan kan man ta bussen västerut till Mt Kinabalu och gå upp på berget. Kan vara trångt med logi där dock och man bör boka i förväg. OK, mycket turister, men också mycket fotogeniskt. Staden Kota Kinabalu kan vara värd ett par dagar (t.ex. ett förträffligt museum). Från KK kan man ta snabbåten till ön Labuan där man kan byta till en annan snabbåt som går till Brunei. Därifrån med buss till Miri. Fast jag vet inte om jag kan rekommendera färden genom Brunei. Kan vara lite omständig och dyr, men Bandar Seri Begawan har en förträfflig vattenby, Kampung Air, som verkligen är värd en titt. Finns ju också ett gigantiskt nöjesfält där allt är gratis. Sultanens sätt att få sina undersåtar att spola kröken. Går också att ta omvägen via Tenom och Beaufort för en tur på Borneos enda järnväg om man inte tar båten direkt från KK till Labuan. Om det blir tidstress kan man skippa den här delen och flyga direkt från KK till Miri.

Miri är utgångspunkt för flyg till Mulu National Park. Några av världens största grottsystem finns där plus att man kan göra några verkligt hårda djungelvandringar om så önskas. Mulu får absolut inte missas. Var själv där alldeles för kort och måste hitta vägen dit igen någongång.

Tillbaka till Miri är det söderut på landsvägen mot Bintulu som gäller. Niahgrottorna passeras på vägen, men de känns tämligen bleka efter upplevelsen i Mulu.Utanför Bintulu finns en skön nationalpark som följer ett stycke av kusten och heter Similajau. Sköna stränder som man kan få tämligen för sig själv tillsammans med saltvattenskrokodilerna. Överhuvudtaget är login enkel men bra och framförallt billig på de malaysiska nationalparkerna. Finns alltid bra skäl att söka sig till dem.

Tjugo mil efter Bintulu kommer man till staden Sibu vid Rajangfloden, Malaysias största flod. Därifrån kan man ta sig med snabbåt inåt land till Kapit och vidare till Belaga och Bakun, där de bygger den där fördömda dammen. Ibanfolket håller till i Kapit, Orang Ulus i Belaga med omnejd. Klassiska longhouses, både för turister och äkta. Mer äkta ju längre in man kommer. Tror dock att augusti är lågvattenperioden och snabbåten kanske inte tar sig förbi Pelagus Rapids? Går annars att ta sig landvägen Bintulu-Belaga, men då måste man nog lifta. För tre år sedan lejde jag och en kompis en guide i Belaga som tog oss bortanför Bakun hela Baluifloden upp tills den tog slut, och sedan via timmervägar och djungelstigar över vattendelaren ner till indonesiska sidan och tillbaka. Allt djurliv är dock utskjutet här. Bara djuren i nationalparkerna är inte uppätna om man inte tar sig fördömt långt in där inga människor finnes.

Från Sibu är det nog bäst med snabbåten längs kusten för att ta sig till Kuching. Kuching är den finaste staden man hittar på malaysiska Borneo. Asiatisk smältdegel och kvarvarande engelskt kolonialt. Utanför Kuching ligger den lilla mysiga Bako National Park med sköna stränder och mycket djurliv, bland annat Näsapor.
Bako kan vara en bra avslutning (eller början).

Det mesta av det här ska nog gå att fixa på tre veckor om man drar på lite. Som sagt, börja i ena änden och avsluta i andra. Finns också många fler platser som jag själv missat och måste upptäcka nästa gång. Danum Valley i sydöstra Sabah t.ex. Eller Maliau Basin - Sabah's Lost World! Dykparadiset Sipadan?

Är nog inte rätta personen att ge tips om fotografering i djungel eftersom jag själv misslyckades tämligen gruvligt sist. Pressade Fuji MS till ISO 1000, och det var INTE receptet. Om jag åkte nu skulle jag bemöda mig med gott stativ och filmer utan hög kontrast. Kanske Fuji Astia? Provia 400F för viltfotografering? Skulle ta med velvia men tänka mig för ordentligt innan jag satte in den i kameran.

Hade en EOS 300 sist, och den klarade sig bra. Campade ute några gånger utan några som helst fuktproblem. Objektiv med bildstabilisator är inte helt fel. På Kinabatanganfloden ser man djuren från båt, och då hjälper inga stativ i världen.

Ha en trevlig resa!

Svante
 
svante:

ska själv iväg på liknande tripp. Vilket objektiv är bra att ha med (brännvidd)? Flera olika?
 
Tror inte jag är rätt typ att komma med vettiga tips om det rent fotomässiga. Beror väl på hur mycket man anser det vara värt att gå släpa på och hur man packar ner rubbet? Kommer själv att åka till Nepal i höst och tänker faktiskt ge mig ut att trekka med EOS 30, EOS 300, 28-135mm, 75-300mm, 17mm, 24mm, 50mm, Speedlite 420, 2x extender, mellanringar, filter, stativ samt 80-100 rullar film. Det mesta av detta proppar jag ner i en toploadväska med bröstsele. Är kanske helknas, men det har funkat bra i fjällen så varför inte i Nepal? Där kan man ju faktiskt klara sig med mindre övrig packning. Tänker mest på stöld och rånrisken.
 
Åk ut till Uncle Tan (Kinabatang River), mer info på http://www.uncletan.com/

Billigt och bra om än spartanskt! Garanterat kommer du se Orangutang (så vilda de kan bli i de här områdena, bättre än Sepilog), ormar, fåglar i massor, skorpioner, en och annan varan elefanter om det är säsong och så vidare.

Helt enkelt toppen för djur- och fotointresserade!


PS. Ett älskande par vid Uncle Tans center!
 
elohim skrev:
jösses. "we travel light" som dom sa i Sagan om ringen... inte. =)

Hittills har jag alltid packat ner så mycket jag max orkar bära och sedan fyllt på med grejer under resans gång...

Inget bra grundtips, men några kameraprylar har jag inte hjärta att lämna hemma. Måste finnas något annat man kan skippa? Tvål?
 
WOW!

Tack för dessa mycket omfattande svar. Verkligen uppskattat, sitter fast på jobbet nu men skall läsa ikväll och kanske kommer tillbaks med följdfrågor. Om inte annat så kommer det garanterat en drös bilder i mitten av Sep.

Tack!
 
Jag var i Malaysia och Singapore i 5 veckor under Juni och början på Juli. Jag hade med mig en Mamiya 6 MF med 50mm, 75mm, 150mm optik och ett lättviktsstativ. Allt i en tamrac expidition 3 väska. Fungerade utmärkt. När vi flyttade på oss fick jag ner hela fotoryggan i min stora ryggsäck utan problem. Hade då en liten midjeväska med plats för ett extra objektiv.

Det enda jag saknade var nånting för macrofotografering då det finns mycket småkryp därnere. Annars tror jag att jag hade den perfekta utrustningen.

Jag körde mest Velvia på plats men hade också med mig T-max 100 och Ektachrome 100.

Några av bilderna jag tog ligger på:
www.gauffin.com

Fotoutrustning köper man billigt där nere så saknar du någonting i Väskan så vänta tills du kommer ner.

Jag hade däremot svårt att hitta 120-film i Malaysia.
I Singapore finns en butik som heter Cathay Photo som är bra. Så ska du dit är det värt att besöka den affären.
 
Vet inte hur det ser ut över hela landet men det är billigt eller i alla fall billiagare än här, i Kuala Lumpur.

Jag har inga konkreta prisexempel mer än att min kompis kom där ifrån med ett Tamron 28-300 objektiv för 3500 Sek och att Tamrons 28-75/2.8 finns för 3700 Sek. Hur priserna är på kameror vet jag inte men några kronor finns nog att spara.

Mvh
Micke
 
Bra fotomöjligheter i Baku

Jag var på Borneo för några år sedan där en stor del av resan bestod av fotografering. De bästa tillfällena fick jag i Sarawak på Borneo och Baku nationalpark. Där fick man möjlighet om man hade lite tur att komma ganska nära framförallt näsapor, och andra spännande djur. Detta ställe rekommenderas varmt.

Sen är ju MT kinabalu i Sabah som tidigare nämnt ett bra fotoobjekt i soluppgången.

Lycka till
 
Man får ju kolla upp när det är regntid. På Borneo är det nog slutet på regntid nu i skrivande stund? Tiden för detta varierar från område till område där nere. Men när det är regntid blir verkligen allt blött, även det som finns nerpackat i ryggsäcken.

Sandakan kan nog inte rekommenderas. Världens lilla håla alltså. Men däremot "sköldpaddsöarna" utanför Sandakan.

När jag var på Borneo, var vägen Sandakan - Mount Kinalablu - Kota Kinabalu väldigt dålig och skumpig. Förutom macro-objektiv och vidvinkelobjektiv, kan åksjukepiller varmt rekommenderas.

Se också upp för Oncle Tan's campingar som finns någonstans mellan Sandakan och Mount Kinabalu. Dem är INTE att rekommendera!

Det finns genuina jungler på Borneo, åtminstonde då jag var där i mitten av 90-talet. På Mount Kinabalu har man stor användning för sitt macro, då det finns mycket blommor och mycket små djur (ormar, grodor, m.m.). Fjärilarna kan vara stora som dubbla handflator.
/Kaleb
 
Jisses, poppade den här tråden upp igen. Det var ju förra året resorna var. Det var toppenfint på filippinerna och i thailand iaf. ;) Jag kan inte svara för hur Fredrik hade det i Malaysia dock. Men det är alltid roligt att höra och se var folk har varit och hur det var.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.