Har varit i Malaysia tre gånger. 89, 96 och 00.
Låter på det du skriver som att du ska ta dig till Öst-Malaysia (Borneo-biten). Om jag hade haft tre veckor på mig i Malaysia skulle jag flugit direkt in till Sandakan (hamnstad i östra Sabah) och sedan tagit mig landvägen hela vägen ner till Kuching (södra Sarawak) varifrån jag flugit ut igen. Alternativt åt andra hållet. Då kan du plocka det ena stället efter det andra trädda som på ett snöre. Flyger du in med Malaysian Airlines är det lätt och inte mycket dyrare att direkt byta plan till Borneo när du landat i KL.
Finns massor av läckra nationalparker att skåda plus en hel del annat. Inrikesflyget är bra och billigt och bussar och snabbåtar håller god standard. Inga problem att ta sig fram på egen hand. Folk är duktiga på engelska. Landet är ju en gammal engelsk koloni.
Jag skulle vilja rekommendera ett litet skönt homestay utanför Sandakan som heter Labuk B&B (e-post:
[email protected]) Har själv varit där två gånger och ägaren är genomtrevlig och ytterst hjälpsam. Han arrangerar själv båtturer på Kinabatanganfloden med alla dess näsapor, krokodiler och elefanter, och kan säkert hjälpa dig att fixa mycket annat. Finns ju också ett par fina sköldpaddsöar utanför Sandakan. Föreslår att du mejlar honom och hör efter om han hinner möta dig redan på flygplatsen. Om inte annat så får du säkert en bra vägbeskrivning av honom. Robert Chong heter han. Labuk B&B ligger nästgårds med Orang Utan Rehabilitation Center i Sepilok. Stället kändes genuint när jag var där 89, men för tre år sedan hade det förvandlats till något slags Skansen med busslaster av japanska turister. Vilda Orangisar finns annars vid Kinabatangan, men är mycket skygga.
Efter Sandakan kan man ta bussen västerut till Mt Kinabalu och gå upp på berget. Kan vara trångt med logi där dock och man bör boka i förväg. OK, mycket turister, men också mycket fotogeniskt. Staden Kota Kinabalu kan vara värd ett par dagar (t.ex. ett förträffligt museum). Från KK kan man ta snabbåten till ön Labuan där man kan byta till en annan snabbåt som går till Brunei. Därifrån med buss till Miri. Fast jag vet inte om jag kan rekommendera färden genom Brunei. Kan vara lite omständig och dyr, men Bandar Seri Begawan har en förträfflig vattenby, Kampung Air, som verkligen är värd en titt. Finns ju också ett gigantiskt nöjesfält där allt är gratis. Sultanens sätt att få sina undersåtar att spola kröken. Går också att ta omvägen via Tenom och Beaufort för en tur på Borneos enda järnväg om man inte tar båten direkt från KK till Labuan. Om det blir tidstress kan man skippa den här delen och flyga direkt från KK till Miri.
Miri är utgångspunkt för flyg till Mulu National Park. Några av världens största grottsystem finns där plus att man kan göra några verkligt hårda djungelvandringar om så önskas. Mulu får absolut inte missas. Var själv där alldeles för kort och måste hitta vägen dit igen någongång.
Tillbaka till Miri är det söderut på landsvägen mot Bintulu som gäller. Niahgrottorna passeras på vägen, men de känns tämligen bleka efter upplevelsen i Mulu.Utanför Bintulu finns en skön nationalpark som följer ett stycke av kusten och heter Similajau. Sköna stränder som man kan få tämligen för sig själv tillsammans med saltvattenskrokodilerna. Överhuvudtaget är login enkel men bra och framförallt billig på de malaysiska nationalparkerna. Finns alltid bra skäl att söka sig till dem.
Tjugo mil efter Bintulu kommer man till staden Sibu vid Rajangfloden, Malaysias största flod. Därifrån kan man ta sig med snabbåt inåt land till Kapit och vidare till Belaga och Bakun, där de bygger den där fördömda dammen. Ibanfolket håller till i Kapit, Orang Ulus i Belaga med omnejd. Klassiska longhouses, både för turister och äkta. Mer äkta ju längre in man kommer. Tror dock att augusti är lågvattenperioden och snabbåten kanske inte tar sig förbi Pelagus Rapids? Går annars att ta sig landvägen Bintulu-Belaga, men då måste man nog lifta. För tre år sedan lejde jag och en kompis en guide i Belaga som tog oss bortanför Bakun hela Baluifloden upp tills den tog slut, och sedan via timmervägar och djungelstigar över vattendelaren ner till indonesiska sidan och tillbaka. Allt djurliv är dock utskjutet här. Bara djuren i nationalparkerna är inte uppätna om man inte tar sig fördömt långt in där inga människor finnes.
Från Sibu är det nog bäst med snabbåten längs kusten för att ta sig till Kuching. Kuching är den finaste staden man hittar på malaysiska Borneo. Asiatisk smältdegel och kvarvarande engelskt kolonialt. Utanför Kuching ligger den lilla mysiga Bako National Park med sköna stränder och mycket djurliv, bland annat Näsapor.
Bako kan vara en bra avslutning (eller början).
Det mesta av det här ska nog gå att fixa på tre veckor om man drar på lite. Som sagt, börja i ena änden och avsluta i andra. Finns också många fler platser som jag själv missat och måste upptäcka nästa gång. Danum Valley i sydöstra Sabah t.ex. Eller Maliau Basin - Sabah's Lost World! Dykparadiset Sipadan?
Är nog inte rätta personen att ge tips om fotografering i djungel eftersom jag själv misslyckades tämligen gruvligt sist. Pressade Fuji MS till ISO 1000, och det var INTE receptet. Om jag åkte nu skulle jag bemöda mig med gott stativ och filmer utan hög kontrast. Kanske Fuji Astia? Provia 400F för viltfotografering? Skulle ta med velvia men tänka mig för ordentligt innan jag satte in den i kameran.
Hade en EOS 300 sist, och den klarade sig bra. Campade ute några gånger utan några som helst fuktproblem. Objektiv med bildstabilisator är inte helt fel. På Kinabatanganfloden ser man djuren från båt, och då hjälper inga stativ i världen.
Ha en trevlig resa!
Svante