Annons

Fototidning

Produkter
(logga in för att koppla)

Goupil

Aktiv medlem
Är lite nyfiken på vad fotosidans medlemmar prenumererar på för tidningar...

Hade själv tänkt önska mig en prenumeration i julklapp av min mor, men vet inte vilken jag ska välja.

Tidningen FOTO känns inte så kul liksom, vill ha en tidning utan en massa tester och sånt.
Det ska vara bilder och intressanta artiklar. gärna teoretiska sådana (alltså inte teknikteoretiska utan estetikskt)

Massa bilder och lite text utan tekniktjafs och t o m utan fotografiska tips? I så fall kanske http://www.tidningenmotiv.se/ är något? Fast den kommer bara i tre nr per år tror jag. Har bara funnits två nummer än, men jag älskar den inte minst för att man kan titta i den varje dag utan att tröttna. Både bilder och texter är imponerande..

Annars prenumerar jag på tidningen F från sff och FOTO också. F är intressant (går att beställa endast prenumeration på tidningen på www.sfoto.se)
FOTO hinner man ju bara ströbläddra i. Vet inte när jag senast läste ett nummer av den på riktigt. Förra året kanske..

Alltså, lite text vet jag inte. Det får gärna vara mycket text. Det får gärna vara mer text än bilder.

skall väl också tillägga att jag inte kör digitalt, och nästan bara svartvitt och därför är mest intresserad av detta.

Tidningen f - var ligger deras tyngdpunkt?

Photography Monthly och Practical Photography tycker jag har en populär kul inställning. Inget Bergmankomplex som tycks styra FOTO...

Båda passar till digitala och analoga.

Jag gillar Outdoor Photographer och Outdoor Photograpy. Den första är en Amerikansk tidning och den senare en Engelsk.

Dessa två tidningar är väldigt lika Men:
Jag föredrar den Amerikanska eftersom den innehåller långt mycket mer telefotografering av fåglar och däggdjur + en hel del landskap, liksom litetgranna mitt gebit;)
Den Engelska prioriterar Landskapen + en del flora och fauna.
**

När det gäller rent kvalitativt fotografiska bilder så blir det CameraNatura som gäller.

Jag köper lösnummer av de mest intressanta nummren.
(Gillar inte prenumerationer!)

Dessutom så är jag en fan av National Geographic generellt och köper förutom en del lösnummer även publikationer ur serien "100 Best".

Mvh Niclas,

Goupil skrev:
Tidningen FOTO känns inte så kul liksom, vill ha en tidning utan en massa tester och sånt.
Det ska vara bilder och intressanta artiklar. gärna teoretiska sådana (alltså inte teknikteoretiska utan estetikskt)

Men FOTO är ju den enda tidningen med både bredd och djup - du hittar glättiga digitalkamerarecensioner med brylbögiga pixelonaniorgier sida vid sida med fotohistoriskt intressanta reportage och intervjuer med "riktiga" fotografer, både svenska och utländska, stora och små. Man ägnar en del av utrymmet åt analog fototeknik, och man ägnar en icke försumbar del av tidningen åt just estetiska saker - bildskolan är bara ett exempel.

Väldigt få fototidningar har ett lika bra innehåll/utbud som FOTO - och då snackar jag world wide!

Lek med tanken: Översätt tidningen FOTO,s komplexa sammansättning av innehåll och form till ett fotografi med totalat sett lik sammansättning, (så gott man nu kan föreställa sig det;)
HUr upplever vi då "det fotografiet" om vi tänker på komlexa och mångfacitterade bilder generellt,,, Jo enligt mitt sätt att se på den frågeställningen så är bilden helt enkelt allt för detaljrik för att vara genomgående prickfri.

Tidningen FOTO fyller en funktion på marknaden, den är både till viss del innehållsrik och rent generellt lättsmält.

Jag tycker den dock är lika bökig att "reda ut" som ett mediokert fotografi där fotografen glömt bort att sortera bort onödiga detaljer framför motivet/uttrycket,,

Mvh Niclas,

Ps, Glöm inte att detta är MIna ord och ingen annans;)

ANNONS