Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototidning för analog fotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Landin

Aktiv medlem
Jag har sedan många år tillbaka läst tidningen FOTO. Under de senaste åren har det blivit mindre och mindre skrivet om analog fotografi, det är bara digitala kameror som testas, det är bara digitala kameror kom kommer som nyheter, o s v. Jag tillhör det fåtal (???) som fortfarande fotograferar analogt, som fortfarande använder svartvit film och som fortfarande slaskar i mörkrum. Jag konstaterar bara att även tidningen FOTO vänt oss ryggen, att vi inte längre har något forum för vårt fotografiska utövande, samtidigt som det finns flera andra svenska fototidningar med specialinriktning på det digitala. Är det bara de snabba pengarna som styr en tidnings innehåll? Jag har tillskrivit chefredaktören för FOTO, naturligtvis utan att få något svar.

Finns det fler än jag som har reagerat likadant, eller är jag hopplöst stenåldersmässig?
undrade Uffe

Det är väl tyvärr så att den stora massan (och det ger pengar) fotar digitalt eller är på väg dit. Dem som fotar analogt gör det då kanske av etstetiska skäl och anses kanske inte behöva den hjälp som digitalisterna behöver. Det har ju ändå skrivits väldans mycket om analogt i åratal. Men jag håller med dig. Det är inte kul.

/ Marcus

Det fanns en bra brittisk tidskrift
Black & White Photography som jag började prenumerera på i Höstas då den innehöll många exempel på analogt mörkrumsarbete och man slapp undan alla tester. De senaste två numrena har man dock frångått detta och börjat testa digitalkameror även i denna tidsskrift och låtit den analoga delen krympa till näst intill obefintlighet. Nästan samtliga bildexempel i det senaste numret var skannade negativ. Tidigare brukade man ha en intressant serie om hur olika bilder kopierades av olika fotografer, vilken man tyvärr bytt ut mot en serie där olika personer kopierar samma negativ (lite trist) vilket var i princip den enda analogteknikdelen i senaste numret.

Den amerikanske tidskriften B&W Magazine som tidigare var helanalog har också gått över till att bli delvis digital. Den tidningen fokuserar dock på bilderna och inte tekniken. Inga mörkrumsartiklar där inte.

Funderar om jag skall ge mig på amerikanske Viev Camera ( www.ViewCamera.com ) istället.

Ulf Landin skrev:
Finns det fler än jag som har reagerat likadant, eller är jag hopplöst stenåldersmässig?
undrade Uffe
Knappast stenåldersmässig. Tvärt om uppfattar jag intresset för analogt mörkrumsarbete som gott, många ungdommar kommer in i analogt mörkrumsarbete från digitalsidan idag. Och analogt mörkrum är kul. I vår klubb har vi t.ex. byggt ut med ett till mörkrum under vintern och minst 3 pers som börjat fota storformat under våren.

Dock är väl de ekonomiska intressena större på digitalsidan. När datorutvecklingen börjar gå lite långsammare och Moores lag snart måste revideras och mobiltelefonibranchsen börjat mättas (nästan alla har ju en) måste tillväxten (pyramidspelet fortsätter) komma från nya halvt påhittade behov såsom digitalkameror till alla och då är de klart att alla vill ta sin del av kakan.

(Jag har rensat tråden från det, tråkigt nog, sedvanliga krigandet.

Jag flyttade tråden från Fritt forum till Övrigt också. Undvik att lägga fotorelaterade trådar i Fritt forum eftersom de då inte syns för alla. Fritt forum är ju till för sånt som inte hör hemma på fotosidan, men det gör ju den här tråden.)

Förra året tror jag att FOTO hade en väldigt bra artikelserie om just svartvit kopiering i mörkrummet med väldigt intressanta och givande artiklar, även för den lite mera avancerade amatören. Vi får se hur det blir framöver?

Och Mästartävlan finns ju kvar i traditionell form. Här har digitalfotografen inget att hämta.

Senast ändrad:
Galaxens President skrev:
Nästan samtliga bildexempel i det senaste numret var skannade negativ.

Tidigare brukade man ha en intressant serie om hur olika bilder kopierades av olika fotografer, vilken man tyvärr bytt ut mot en serie där olika personer kopierar samma negativ (lite trist)
Ja, jag har oxå reagerat på scanningen.

Jag tycker båda kopieringsseriernas utformning är intressanta.

Ulf vi är inte ensamma!
Men vi blir tyvärr färre.

www.apug.org

Tyvärr är apug så stort så jag tycker att det blir lite ohanterligt.
Ja FOTOs serie var riktigt bra, men efter det så gick jag över till Black & White Photograpy.

Serien var ju skriven av folk från Studio 10an, de har workshops...

Graal skrev:
Och Mästartävlan finns ju kvar i traditionell form. Här har digitalfotografen inget att hämta.
Ja Nils & icke förglömma att det är inlämning till Black & White Photograpys variant i augusti.

Du är väl med?

Jag ska i alla fall prova även om det säkert haglar in betydligt duktigare fotografers verk.

Emulsion Magazine låter högintressant. Om någon bestämmer sig för att prenumerera så "recensera" gärna tidningen.

jimh skrev:
Jag har rensat tråden från det, tråkigt nog, sedvanliga krigandet.

Utomordenligt bra gjort. Själva krigandet får mig allt oftare att ifrågasätta varför jag överhuvudtaget besöker fotosidan.

/ F.

Ps! Även om den inte rör analoga mörkrumstekniker kan jag rekommendera tidningen Motiv som helt fokuseras på själva bilderna (och inte deras framställningssätt).

Graal skrev:
Förra året tror jag att FOTO hade en väldigt bra artikelserie om just svartvit kopiering i mörkrummet med väldigt intressanta och givande artiklar, även för den lite mera avancerade amatören. Vi får se hur det blir framöver?

Ja mörkrumsskolan var mycket bra och kompakt bra skriven.

Undrar vad som händer med Mästartävlan när det analoga innehållet tunnas ut i övrigt? Räknar man med att man kommer prenumerera enbart för Mästartävlan? Kommer de som är intresserade av mästartävlan köpa lösnummer när tävlinge är aktuell? Eller kommer mästartävlan göras om för att tillåta högkvalitativa utskrifter med låg-gammut bläck eller piezography och lumppapper etc? Anordnas mästartävlan av foto alena eller är det andra parter inblandade i tävlingen också?

Galaxens President skrev:
Den hade jag missat, i vilket nummer är det information om den tävlingen?
Nr 46
Sid 30-31

Hittar du den inte så mailar du mig så kopierar jag och skickar en kopia.

5 kategorier varav 1 endast öppen för under 25 år.

Printade bidrag skall vara A4 eller A3.
Hederliga silverkopior skall vara 12*16.

Får ej skickas i tub.

Som väl är finns det mycket inom fotografin som inte handlar om digital kontra analog teknik.

BILDER kan ju vara intressanta oavsett hur de är tagna.

Men jag håller med om det är synd att det finns så lite nytt att läsa för oss som ännu trivs med lukten från fotokemikalier.

Nya kameror kan vi inte räkna med - men det finns ju å andra så mycket gammalt, som vi kan få chans att ta över. Snart får man väl en bladare helt gratis.

Vi kanske borde gilla läget istället?

Analogt

Vi är fortfarande många som fotar analogt, sluta oroa er. Analog fotografi är som klassisk musik, tidlöst som aldrig dör ut. Det kommer leva kvar som en "exklusiv" konstform, där analogt framtagna bilder får högre status i framtiden. Det är lugnt, sen är det också många som går tillbaka från digitalt till analogt, plus att dom som börjar digitalt får intresse för analogt, och kör både och. TEx,
Jag kör numera både och men mkt digitalt pga av min ekonomiska situation detta år. Nästa år ser det dock ljusare ut igen och då är jag back on track.
/ Jim

Det dröjer nog länge innan de digitala sensorerna kan ge samma möjligheter som film... 6-6400 ISO, 7-8 steg exponeringsomfång, magiskt korn osv osv... Jag är själv ett offer måste jag säga eftersom jag för det mesta kör digitalt men min analoga kamera kommer hänga med till slutet.

Till Agfas fototävling är det endast tillåtet att skicka in mörkrumsslabbade kopior.

deadline: 12 augusti
Ämne: Body language
storlek: max 18*24 (tror jag)

ANNONS