Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototeknik på bil bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskar.rohlin

Ny medlem
Hej, en glad amatör som vill lära sig fota schyssta bilder på min bil och även andra har fått min bil fotograferad några gånger och på bilträffar och skulle vilja ta steget själv och lära mig och har en Nikon D3000 med ett vanligt 18-55 objektiv och fick ett tips att köpa ett nikon nikkor af-s 50mm f/1.4g för att få till det med suddig bakgrund och bara lägga fokus på just objektet. Något jag ska tänka på med min kamera? Som sagt är rätt ny och bara fotat små saker men inget avancerat.

Bilder som jag menar bifogar jag

Mvh, Oskar
 

Bilagor

  • 10495291_430953587045637_5481596833043869367_o.jpg
    10495291_430953587045637_5481596833043869367_o.jpg
    58 KB · Visningar: 82
  • 10683636_430953483712314_4346866213711254289_o.jpg
    10683636_430953483712314_4346866213711254289_o.jpg
    55.4 KB · Visningar: 60
Kika på bilden här: https://en.wikipedia.org/wiki/Composition_(visual_arts)#Rule_of_thirds
tänk in din bil där!
Det är inte bara motiv, kamera och objektiv som gör en bra bild. Kika på artikeln jag länkade till, den beskriver många sätt att få till en visuellt intressant och fångande bild.

Bilden övererst hade kanske blivit än bättre med lyktorna avslagna? Eller om du fotat 2-3 bilder med olika exponering, så att du kunnat få mindre starkt ljus ur lyktorna?
 
Kika på bilden här: https://en.wikipedia.org/wiki/Composition_(visual_arts)#Rule_of_thirds
tänk in din bil där!
Det är inte bara motiv, kamera och objektiv som gör en bra bild. Kika på artikeln jag länkade till, den beskriver många sätt att få till en visuellt intressant och fångande bild.

Bilden övererst hade kanske blivit än bättre med lyktorna avslagna? Eller om du fotat 2-3 bilder med olika exponering, så att du kunnat få mindre starkt ljus ur lyktorna?

Tack för snabba svar! du vet ingen bra start guide video med just nikon?
 
Hej, en glad amatör som vill lära sig fota schyssta bilder på min bil och även andra har fått min bil fotograferad några gånger och på bilträffar och skulle vilja ta steget själv och lära mig och har en Nikon D3000 med ett vanligt 18-55 objektiv och fick ett tips att köpa ett nikon nikkor af-s 50mm f/1.4g för att få till det med suddig bakgrund och bara lägga fokus på just objektet. Något jag ska tänka på med min kamera? Som sagt är rätt ny och bara fotat små saker men inget avancerat.

Bilder som jag menar bifogar jag

Mvh, Oskar

jag är nog tveksam till om 50/1,4 är rätt väg att gå för din del?
Vad gäller kort skärpedjup som detta objektiv kan ge dig så gäller ju det även bilen. En bil är ett relativt stort föremål och ofta så skulle jag tro att man vill ha hela bilen skarp i bild eller hur? Att få hela bilen skarp och bakgrunden suddig kan vara tricky, helt suddig kan du inte få bakgrunden om hela bilen skall vara skarp.

För din del skulle jag nog behållt den optik du har, nedbländad till 8 ger den troligtvis skarpa bilder, särskilt om du använder kameran på stativ och lågt ISO typ 100 eller 200.
 
Tycker bilar är lite mindre trista i bild om de rör på sig. Bra att träna på men svårt att få riktigt snyggt! Kan tänka mig att exempelvis ta en normal bild med bra linjer - tänk grusväg som försvinner bort mot horisonten, lite snygga moln, låg sol - och klämma in bilen i någon av tredjedelarna så blicken dras dit. Klart bra utmaning för fotoövning, försetäller mig att man lätt blåser hundra exponeringar innan det känns rätt =)
 

Bilagor

  • 14802823596_b335acb52d_z.jpg
    14802823596_b335acb52d_z.jpg
    64.4 KB · Visningar: 42
du behöver inte köpa just ett 1,4 objektiv för att få suddiga bakrunder.. frågan är mer vad du saknar inom objektivdelen.. tycker du att 18-55 räcker så köp dig ett ljustarkare i det zoomomfånget.

tex:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750vcN

Då får du ju ljustyrka 2,8 hela vägen..även ute på 50mm för det får du inte idag med ditt kitobjektiv då den ändrar bländaren när du zoomar..
 
Hej, en glad amatör som vill lära sig fota schyssta bilder på min bil och även andra har fått min bil fotograferad några gånger och på bilträffar och skulle vilja ta steget själv och lära mig och har en Nikon D3000 med ett vanligt 18-55 objektiv och fick ett tips att köpa ett nikon nikkor af-s 50mm f/1.4g för att få till det med suddig bakgrund och bara lägga fokus på just objektet. Något jag ska tänka på med min kamera? Som sagt är rätt ny och bara fotat små saker men inget avancerat.

Bilder som jag menar bifogar jag

Mvh, Oskar

Kolla på hur andra gör det ger alltid bra ideér!
Kika på senaste Profotoblogen tex, även om dom kör med blixt där så får du en hum om hur han tänker med bildvinklar och optik val!
http://profoto.com/blog/videos/shoot-supercar-new-york-profoto-b1/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.