Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototävlingssugen

Produkter
(logga in för att koppla)
Dela upp det låter väl bäst?
Kan bli lite väl "stort" annars.
Som Maria sa så håller det oss sysselsatta över sommaren, då man ändå inget har att göra ;)

Tycker Elementen lät lite spännande... med fyra deltävlingar eller kanske 5 med det femte elementet som en ännu mer öppen avslutning (Det sista stal jag från Niclas F).

De fyra (fem) elementen är ett bra tema, men det tänkte vi spara till något större sammanhållen tävling.

Men vi kan väl göra en 2-3 temautmaningar över sommaren.

Fram med förslag på teman!

Det är midsommarafton om ett par veckor. Kanske går det att spinna fram ett tema utifrån det?

/AnnaKarin

cykel

dygnets cykel - solnedgång, morgondagg, dimma
Ringdans runt stången är en cykel.
Högtider går i cykler.
Vätternrundan går i cykler... Jaja.

Jag tycker helt enkelt att cykel är ett förbaskat bra tema.

Skulle inte vatten eller bad vara passande sommar teman så får vi kamera nördar en uppgift och en anledning att besöka badstränderna....

cihlin skrev:
Skulle inte vatten eller bad vara passande sommar teman så får vi kamera nördar en uppgift och en anledning att besöka badstränderna....

Det gäller bara att informera de man fotograferar, annars blir man väl stämplad som sex-galning ;-)

/PG

Varför inte bara "svensk sommar" så kan man få in ganska mycket (olika bildobjekt, men också olika uttryck, tex stilleben, humor, dokumentärt osv)?

Eller brukar ni försöka ha så "smalt" som möjligt? Jag har ju aldrig tidigare varit inblandad i att försöka skapa teman, men kanske skulle man engagera sig lite och tom delta..*ler* //Liza

Sen undrar jag också om det brukar vara "alla nivåer" av medlemmar/fotografer med på dessa eller är den en ganska fast skara som ständigt är med och utvecklats tillsammans? //Liza

Nu har vi tre nya utmaningar:
http://www.fotosidan.se/contest/index.htm

De torde vara tämligen breda och öppna för personlig tolkning.

Jadå det brukar vara en bra bredd på fotograferna i våra utmaningar.

Det är dock rätt många bilder som inte får en enda röst så tänk lite extra när du väljer ut din bild; är det en bild som sticker ut lite extra?. Klarar bilden att stå för sig själv, dvs kan bilden förmedla den känsla du är ute efter utan att man har de andra intrycken (som temperatur, ljud, lukt etc) som du har i ditt minne? Ett tips där kan vara att försöka stänga ute andra intryck än synen när du komponerar din bild, försök tänka som en annan person på en helt annan plats när du tittar genom sökaren.

clindh skrev:
Nu har vi tre nya utmaningar:
http://www.fotosidan.se/contest/index.htm

De torde vara tämligen breda och öppna för personlig tolkning.

Jadå det brukar vara en bra bredd på fotograferna i våra utmaningar.

Det är dock rätt många bilder som inte får en enda röst så tänk lite extra när du väljer ut din bild; är det en bild som sticker ut lite extra?. Klarar bilden att stå för sig själv, dvs kan bilden förmedla den känsla du är ute efter utan att man har de andra intrycken (som temperatur, ljud, lukt etc) som du har i ditt minne? Ett tips där kan vara att försöka stänga ute andra intryck än synen när du komponerar din bild, försök tänka som en annan person på en helt annan plats när du tittar genom sökaren.

Tack för hjälpen/tipsen!
Nu hittade jag till fotoutmaningarna och ska se om jag åstadkommer något i sommar att delta med! Kul! //Liza

Vädret är grått och jag saknar inspiration för att fotografera. Tror en temautmaning skulle ge mig lite inspiration tillbaka. Är det fler som känner för något sådant?

Jo, det är lite lågt med foto inspirationen för tillfället, och inget ljus i sikte på än ett par månader.... Så JA en lite tävling att att höja spänningen med vore trevligt

Jag har inte något tävlingsförslag men väl en utmaning som jag presenterade i forumet "Behövs det så mycket?" i lördags:

"Med tanke på denna diskussion fick jag en idé. Vi tar den enklaste och billigaste kamera som vi förfogar över och ser vad vi kan åstadkomma. Ska genast ladda min Agfa Isola II, inhandlad på Tradera för en 100-lapp, med film. Den har tre tider (B, 1/30 och 1/100) att välja mellan och bländarna är 11 el. 6,3. Kanske någon har en enkel mobilkamera utan MEGApixlar eller någon annan enkel kamera typ engångs eller liknande? Låt fantasin och krativitéten flöda och sedan kunde vi lägga in bilderna, skapade efter denna diskussion, i bildpoolen "Toycamera" som ju är avsedd för just bilder tagna med enkla kameror. Märk bilden "Behövs det så mycket?" först i titeln så vet vi vilka bilder det gäller. Lycka till!"

Har redan tagit en testfilm med kameran och jag tycker den tekniska kvalitén på negativen blev "för bra" för att lägga in mitt resultat i poolen "Toycamera". Därför ska jag lägga in bildern från Isolan i mitt album "Gamla kameror - nya bilder" istället och lägger en länk från forumet dit. Tävlingssugna och inspirationslösa kanske kan följa mitt exempel? Idag har jag haft med Isolan på jobbet t.ex. Få se om det kommer ut något av det, filmerna ska jag framkalla nu om en stund

Hälsn, Nils.

Ett tema av något slag vore väl bra. Men ägg ligger ju inte direkt i tiden nu :) "Gemenskap" kanske eller..."Ensamhet" ...eller nåt annat.
Ganska svalt med intresse. Kanske det inte är så bra idé detta mitt i julstressen??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar