Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototält studio. Vilken optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Ni som är seriösa produktfotografer. Vad använder ni?
50/1, 4 eller 50/1, 2 eller ts-e 45/2, 8 ?
Långt skärpedjup föredras.
Har haft en ts-e förut. Men dom kostar ju..
Det går ju att köra en 50/1, 8 på f22 typ. Men då blir ju skärpan
Mindre bra ;)

Ni som är seriösa produktfotografer. Vad använder ni?
50/1, 4 eller 50/1, 2 eller ts-e 45/2, 8 ?
Långt skärpedjup föredras.
Har haft en ts-e förut. Men dom kostar ju..
Det går ju att köra en 50/1, 8 på f22 typ. Men då blir ju skärpan
Mindre bra ;)

Hejsan,

Seriös och seriös, men seriös hobby produkt meckare kanske man kan kalla sig.

Vilken optik du än väljer så kommer du behöva 'pula' med fokus stackning vid produktfoto. Om du inte vet något om fokusstackning så finns det bra tutorials om hur du enkelt gör detta i Photoshop, typ här

Detta innebär att det inte har så stor betydelse vilken optik du väljer, men jag kan rekommendera macro gluggar om du kanske skall fota små föremål, typ smycken och annat liknande. Du kan ju ibland behöva korta avstånd med andra ord och då blir det avgörande för valet av glugg.

Plåtar jag en ring till exempel så kan det handla om uppemot 15 exponeringar där skärpeplanet flyttats över hela objektet 15 ggr och sen via Photoshops funktioner i tut:en ovan så kombineras detta ihop till en bild som har skärpa över hela objektet

Se ett exempel som jag gjort med den tekniken här

Hejsan,

Seriös och seriös, men seriös hobby produkt meckare kanske man kan kalla sig.

Vilken optik du än väljer så kommer du behöva 'pula' med fokus stackning vid produktfoto. Om du inte vet något om fokusstackning så finns det bra tutorials om hur du enkelt gör detta i Photoshop, typ här

Detta innebär att det inte har så stor betydelse vilken optik du väljer, men jag kan rekommendera macro gluggar om du kanske skall fota små föremål, typ smycken och annat liknande. Du kan ju ibland behöva korta avstånd med andra ord och då blir det avgörande för valet av glugg.

Plåtar jag en ring till exempel så kan det handla om uppemot 15 exponeringar där skärpeplanet flyttats över hela objektet 15 ggr och sen via Photoshops funktioner i tut:en ovan så kombineras detta ihop till en bild som har skärpa över hela objektet

Se ett exempel som jag gjort med den tekniken här

Ah. Jag fattar. Det är en bra idé. Man jobbar med lager och har olika focusavstånd på olika exponeringar.
Jag kan prova ut om det funkar bra i arbetsflödet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar