Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosvängar i Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har funderat på att fota isskulpturer i Stadsparken och kanske något annat ställe i skymningen, Det lär ju vara belysning på skulpturerna. Var där på eftermiddagen i lördags och tog lite bilder.
-

Bilagor

• _SNO5824xs_L400p.jpg
    _SNO5824xs_L400p.jpg
    52.2 KB · Visningar: 184
Hehe ja då har Din nya färdats mycket längre än min nya bättre beg Tamron 90mm f2,8 Macro den kom ända från Haninge, men attans vad trevlig den är hoppas Din nya är det med ;-)

Tamron 90 macro e en superglugg, har haft en som jag sålde till förmån för tokinan :) Du kommer inte bli missnöjd :)

Jag e gärna på då man ej kan Uppsala spec. bra, vilken tid tänkte ni samt nån mötesplats?

Sök på stadsträdgården på google maps över uppsala, då ser du perfekt hur du kan ta dig från station till stadsparken :)

Jag hoppas verkligen jag kommer loss i eftermiddag, tydligen skulle vi kanske få besök runt 17:00 men jag hör av mig här innan dess....

Sök på stadsträdgården på google maps över uppsala, då ser du perfekt hur du kan ta dig från station till stadsparken :)

Jag hoppas verkligen jag kommer loss i eftermiddag, tydligen skulle vi kanske få besök runt 17:00 men jag hör av mig här innan dess....

Okej som jag förstått det så är det bara knalla från tågstation upp till ån sen svänger man vänster så är man framme typ :)

Kommer vara där runt 17-18 tiden

Okej som jag förstått det så är det bara knalla från tågstation upp till ån sen svänger man vänster så är man framme typ :)

Kommer vara där runt 17-18 tiden

Stämmer ganska bra det :) Från stationen rakt upp till ån, ta vänster till första bron med bilar på där ska du över sen ligger stadsparken framför dig på höger sida om ån, det går inte att missa :)

Jag går ner så jag är där till 16:00 och frammåt :)

Har grön jacka beige mössa o jeans o en grön eller beige väska :)

Stämmer ganska bra det :) Från stationen rakt upp till ån, ta vänster till första bron med bilar på där ska du över sen ligger stadsparken framför dig på höger sida om ån, det går inte att missa :)

Jag går ner så jag är där till 16:00 och frammåt :)

Har grön jacka beige mössa o jeans o en grön eller beige väska :)

Okej perfekt! ses där då :)

Fina bilder, Tony.
En del konstnärer gillar inte att se sina alster på internet så jag visar en bild som jag tog på vägen hem.
.

Bilagor

• _SNO5919rxs_Skridsko_L400p.jpg
    _SNO5919rxs_Skridsko_L400p.jpg
    85.3 KB · Visningar: 233
Fina bilder, Tony.
En del konstnärer gillar inte att se sina alster på internet så jag visar en bild som jag tog på vägen hem.
.

Tack Sten :)

Så långt har jag faktiskt inte tänkt! Men är det att jämföra att fotografera en tavla och visa upp på internet som att fota ett konstverk t.ex isstatyerna? Vart nyfiken nu :)

Ja, det kan man säja. Just publicering på internet betraktas lite annorlunda än om du tex publicerar en bild i en kritiskt granskande tidningsartikel.
Det var en tråd här på FS förra året som handlade om en kritisk granskning av foton som någon hade gjort på nätet. Hade granskningen gjorts i tryckta medier hade det varit ok, men inte på nätet.
Se här, det är en ganska lång tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=145859

Konstverk som står stadigvarande uppställda utomhus får fritt återges i tryck men inte på internet.
Jag var på ett seminarium som anordnades för företrädare för olika kulturföreningar i Gävle för över tio år sedan och fick höra några jurister föreläsa om upphovsrätt och publicering dels i tryckta medier och dels på internet. Jag höll på lite med en hemsida för Fotobiennalen i Söderhamn och det var nog anledningen till att jag blev inbjuden. Redan då fick vi veta att det inte var tillåtet att publicera på nätet på samma sätt som i tryckta media.

Ja, det kan man säja. Just publicering på internet betraktas lite annorlunda än om du tex publicerar en bild i en kritiskt granskande tidningsartikel.
Det var en tråd här på FS förra året som handlade om en kritisk granskning av foton som någon hade gjort på nätet. Hade granskningen gjorts i tryckta medier hade det varit ok, men inte på nätet.
Se här, det är en ganska lång tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=145859

Konstverk som står stadigvarande uppställda utomhus får fritt återges i tryck men inte på internet.
Jag var på ett seminarium som anordnades för företrädare för olika kulturföreningar i Gävle för över tio år sedan och fick höra några jurister föreläsa om upphovsrätt och publicering dels i tryckta medier och dels på internet. Jag höll på lite med en hemsida för Fotobiennalen i Söderhamn och det var nog anledningen till att jag blev inbjuden. Redan då fick vi veta att det inte var tillåtet att publicera på nätet på samma sätt som i tryckta media.

Så igentligen ska jag ta kontakt med konstnärerna alt. ta bort hela mitt inlägg från min sida för att vara säker med andra ord :)

Tack för länken Sten, ska läsa hela den senare!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar