ANNONS
Annons

Fotospeed lithpapper

Produkter
(logga in för att koppla)

La_h

Aktiv medlem
Någon som vet vart de tagit vägen? Jag vet att Sverige minskar på allt analogt och det var ett tag sen jag använde fotospeeds lithpapper..
Nu har jag påbörjat ett lithprojekt igen och minns hur mkt jag tyckte om effekten av fotospeed.
Är det någon som vet var man kan få tag i dem? Det verkar inte finnas mkt på en googlesökning, och frakt verkar snordyrt.. Eventuellt om någon vet om något annat papper som är ganska likt fotospeeds.

/Leena

http://www.bhphotovideo.com/images/images345x345/368052.jpg

Nu är det länge sedan jag sysslade med lith men redan då var det svårt att få tag på vissa papper. FS Lith var tyvärr ett av dem och svindyrt redan då. Om jag minns rätt innehöll det kadmium vilket gav otroligt vackra toner men ju är giftigt som stryk så det förbjöds.

Det här var dock första träffen på Google: Fotospeed.com och billigare än så tror jag inte du kommer undan med just FS Lith.

Andra bra papper var Forte, Foma och Kentmere men åtminstone Forte är nedlagda sedan länge och Kentmere köptes av Ilford. Det var tal om att tyska Adox skulle ta upp produktionen av några klassiska lithpapper för några år sedan men det verkar ha blivit en tumme av det...

Haha jasså? Det känns som att jag använde det senast igår, men det var ju ändå ca 3 år sen. Det var ju jävligt.

Men minns du vilka karaktärer bilderna får av de papperna du nämner? Ska söka lite själv också och se.

Jag har några bilder här på fotosidan som är lith-kopierade men jag vet inte hur jag skulle beskriva karaktären. Jag använde nästan bara Forte Fortezo för det var det papper jag kom över till att börja med. Senare köpte jag på mig fler, olika papper men det blev mindre och mindre tid i mörkrummet så flera paket är fortfarande oöppnade.

Om du är intresserad kan jag gå upp på vinden och kolla vad jag har. Om du skickar mig ett mail kan jag maila över några nyhetsbrev som lith-gurun Tim Rudman skickat ut. De innehåller en del bra tips om lämpliga papper.

Fotospeed har väl aldrig haft någon egen tillverkning av papper. Vet du vilka som tillverkade det åt dom? Kanske finns det att få tag på, men med annat (original)namn? Fotospeed lith-papper säljs annars av Fresstyle i USA.
http://www.freestylephoto.biz/702410-Fotospeed-Lith-Printing-Starter-Kit?cat_id=503
men då papperet är involverat i ett starter kit med flytande kemi så skickas det inte utanför USA. hade det bara varit papperet skulle det kunna skickats därifrån annars. Silverprint i England säljer också starter kit, men inget papper separat. Om de kan skicka flytande kemi vet jag inte?

Vad man kan utläsa så är ytan äggskalsfärgad på Fotospeed-papperet. Är det matt, blank eller mittemellan? Har den struktur eller är den slät? Hur blir tonen i Fotospeed? Blir det mycket orange/gul/brun? Eller blir tonen mera återhållsam?

Fotospeed har väl aldrig haft någon egen tillverkning av papper. Vet du vilka som tillverkade det åt dom? [...]

Tim Rudman skrev så här in sitt nyhetsbrev i april i år:
Fotospeed lith paper
Kentmere also produced emulsion for this paper and inevitably production ceased a while ago and now stocks are running very low. Buy and freeze if you find any but some of the later batches had markedly different characteristics.

[...]

Not to raise false hopes here but Fotospeed have been searching for a lithable paper to succeed its current one, which has been discontinued and is selling out. They have a prospective candidate for this and I shall be testing it shortly to see if it has potential.
Sedan dess har jag inte fått något nytt nyhetsbrev men här finns en mer detaljerad genomgång av lämpliga lith-papper: http://www.timrudman.com/lithmatrialsupdate200910.pdf

ojoj mkt nu :)
Nu ska vi se. Jag har ett gammalt paket här.
det här är exakt det här tomma paketet jag har hemma http://www.bhphotovideo.com/images/images345x345/368052.jpg
Det är semimatt. Jag vet inte om det är fotospeed som är tillverkaren. Eller det står också "Jay House Ltd" på baksidan.

Jag tror att det är ganska återhållsam ton. Vissa foton jag har är lite gulbruna i tonen.

Emil: Jag ska titta på dina foton. De enstaka jag har uppe är också ifrån sist jag lithkopierade.
Bra att du sa det..! Jag har ju faktiskt en bok av Tim Rudman. "The master photographers lith printing course". Det var länge sen jag öppnade den. ska sätta mig och läsa nu.

ojoj mkt nu :)
Nu ska vi se. Jag har ett gammalt paket här.
det här är exakt det här tomma paketet jag har hemma http://www.bhphotovideo.com/images/images345x345/368052.jpg
Det är semimatt. Jag vet inte om det är fotospeed som är tillverkaren. Eller det står också "Jay House Ltd" på baksidan.

Jag tror att det är ganska återhållsam ton. Vissa foton jag har är lite gulbruna i tonen.

Emil: Jag ska titta på dina foton. De enstaka jag har uppe är också ifrån sist jag lithkopierade.
Bra att du sa det..! Jag har ju faktiskt en bok av Tim Rudman. "The master photographers lith printing course". Det var länge sen jag öppnade den. ska sätta mig och läsa nu.

Ett semimatt papper med äggskalston är Forte Polywarmtone PW17 (Ivory). Det funkade bra i Calbes lithframkallare, men jag upplevde att det gav en ganska färgglad orange ton med den framkallaren. Fick eftertona i selen för att få ner färgen lite. Kan det ha varit det tidigare första lithpapperet från Fotospeed? Det försvann ju ungefär i samma veva som Forte-fabriken lade ner för ungefär två år sedan.
Och Forte gjorde papper till flera, bl.a Bergger, som nu görs av Ilford.

Jag har ganska mycket av PW17 kvar och ska prova det även i Fotospeed framöver för att se hur tonen blir. men det lär nog dröja lite.

Ett semimatt papper med äggskalston är Forte Polywarmtone PW17 (Ivory). Det funkade bra i Calbes lithframkallare, men jag upplevde att det gav en ganska färgglad orange ton med den framkallaren. Fick eftertona i selen för att få ner färgen lite. Kan det ha varit det tidigare första lithpapperet från Fotospeed? Det försvann ju ungefär i samma veva som Forte-fabriken lade ner för ungefär två år sedan.
Och Forte gjorde papper till flera, bl.a Bergger, som nu görs av Ilford.

Jag har ganska mycket av PW17 kvar och ska prova det även i Fotospeed framöver för att se hur tonen blir. men det lär nog dröja lite.

Hm.. Min förvirring är egentligen.. ni säger att den slutat tillverkas, men så finns den jag menar här för beställning http://www.fotospeed.com/Fotospeed-Fibre-Based-D-W-Lith-Paper-(Eggshell)/products/114/
Är jag ute och cyklar nu?

Hej Leena!

Såg du sökt svar i en tidigare tråd jag skapade för länge sedan. Trevligt att fler skapar diskussioner runt lithkopiering.

Först. Vill du utöka din analoga kunskap i allmänhet, och lith i synnerhet, kan STARKT jag rekommendera att skapa en användare på apug.org. Du kommer INTE att ångra dig. Bla omnämnd Tim Rudman samt Wolfgang Moersch och liknande digniteter finns där och svarar på inlägg titt som tätt men även många andra av världens bästa analogentusiaster. Flera av skribenterna i "svart-vita" magasin bla samt duktiga kopister, fotografer och annat.
En bra början:
http://www.apug.org/forums/search.php?searchid=5605079

Fotospeed lith?
Så här ligger det till. Tillverkningen har upphört och ett papper med "motsvarande" lithkaraktär kommer tillverkas av Harman (Ilford). Start är ej heller annonserat. Det som finns kvar är utgående lager helt enkelt. Nedan text ang Fotospeed Lith (samt Ilford Lith paper) är hämtat från Tim Rudman´s senaste "Lith Material Update" från Oktober 2009.

Skicka mig ett PM om du vill ha en kopia på denna pdf så skickar jag den per mail.

Just detta papper har ingen egentlig motsvarighet men Adox Warmton Nuance Fb är ett som ligger relativt nära. Det finns papper med kadmiuminnehåll fortfarande men det är enbart ett. Men vilket papper. Foma Fomatone MG Classic Fb är ett GRYYYMT papper för lithkopiering. Fantastiskt flexibelt och reaktivt samt med extrema möjligheter i efterbehandling, toning odyl.
Adox finns bla hos PhotoImpex i Tyskland. Foma finns hos Photax i Nybro. I övrigt är möjligheten att köpa lithkompatibla papper (och kemi) relativt begränsade i Sverige. Vi beställer därför ganska frekvent papper och kemi från Tyskland, England och annat. Finns du i närheten av Göteborg är du välkommentill sambeställning.

Mvh Per

"FOTOSPEED LITH
The only dedicated Lith paper. As this is non super-coated, it accepts pencil (e.g. for signing) and carries a ‘handle with care’ warning. I have never experienced surface damage with my prints and only occasionally seen it at group workshops. Its slippery surface also necessitates careful handling, especially with larger heavier sheets. Coffee colours. Can be soft & delicate with ‘early snatch’ higher key prints, or gritty and highly ‘textured’ in the blacks with later snatch & low key subjects. Pinker (on dry down) with smoother blacks and lower Dmax at much higher dilutions. A good standard and its positive lith response also makes it excellent for learning.
*Update: I warned in my April 09 newsletter that this paper would soon disappear and to stock up & freeze. It has now all but gone. Some stocks are still available and this last batch liths extremely well – much better than the previous batch. Worth grabbing it if you find it.
NEW FOTOSPEED LITH (*? – see below)
A new lithable paper is being sourced from China. My 1st tests show a good lith response with different shadow tone characteristics, very slow paper speed. Further supplies for more extensive testing are awaited. Launch is possibly Sept/October 09.
*Update October 2009: hitches in negotiations have delayed the introduction of this paper. Future uncertain at present but efforts to find a successor continue
."

"NEW ILFORD LITHABLE PAPER
*Update July 09: Ilford Photo, Harman announced it will ‘reverse engineer’ a new fine art paper ideal for Lith printing!
Consultations have taken place with printers and educators as to their desired properties. Production date unknown. Potentially great news. *Update October 09: No news yet, but the project is still progressing.
"

Vad jag kunnat utläsa av er information så är Fotospeed lith ett äggskalstonat papper, med "icke super-coated yta som man kan skriva med blyerts på. Och då liknar det väldigt mycket Fomatone Chamois 542 och 532. De är just sådana papper och är väldigt bra att lithkopiera på. De försvann för något år sedan och har ersatts av nya varianter som har samma baston, men inte samma ytstruktur. De nya är mera släta och inte lika lätta att skriva med blyerts på. Adox Nuance Warmtone misstänker jag är samma papper som Emaks K888 och det är också bra att lithkopiera med. Innehåller guldklorid, varför vet jag inte men kanske ger det bra lithegenskaper? Upplever själv att tonerna inte blir så färglada utan mera lagom direkt med K888. Kanske inte äggskalstonat men ändå inte helt vitt.

Senast ändrad:
Vad jag kunnat utläsa av er information så är Fotospeed lith ett äggskalstonat papper, med "icke super-coated yta som man kan skriva med blyerts på. Och då liknar det väldigt mycket Fomatone Chamois 542 och 532. De är just sådana papper och är väldigt bra att lithkopiera på. De försvann för något år sedan och har ersatts av nya varianter som har samma baston, men inte samma ytstruktur. De nya är mera släta och inte lika lätta att skriva med blyerts på. Adox Nuance Warmtone misstänker jag är samma papper som Emaks K888 och det är också bra att lithkopiera med. Innehåller guldklorid, varför vet jag inte men kanske ger det bra lithegenskaper? Upplever själv att tonerna inte blir så färglada utan mera lagom direkt med K888. Kanske inte äggskalstonat men ändå inte helt vitt.

Helt korrekt. Chamois finns i "beställningssortimentet" numer och är ganska svårt att få tag på. Vi har kontakt med fomafoto.no som eventuellt kan ta hem till samma pris som Fomatone MG Classics Fb. Chamois är annars jobbigt dyrt. Fomatone är HURRA att lithkopiera i allmänhet. Helt klart det papper med bäst respons och flexibilitet. Fomatone är dessutom extremt snabbt i lithframkallaren. Har inte hittat något i jämförelse vilket kanske beror på Kadmiuminnehållet.
Provade aldrig Kentmere Kentona innan emulsionen ändrades för några år sedan men det "förra" Kentona hade visst liknanden egenskaper. Använder ibland det "nya" men föredrar flera andra papper för lithkopiering framför det.

Nuance=Emaks K888. Korrekt! Emaks säljs bla i USA till ett lägre pris än Adox men Adox kan man enkelt beställa hem från tex PhotoImpex så det är knappt värt besväret. Också ett mycket trevligt lithbart papper med fantastiskt trevligt lithkorn. Dock är färgtonen ganska återhållen men dock med en varm rosa färg. Svärtan blir dessutom väldigt distinkt och pappret är mycket trevligt till rätt motiv. Bla porträtt där tex Anton Corbijn-lika bilder är ganska enkla att få fram. Ett mycket bra papper för konventionell kopiering dessutom men inte så varmt man kan tro trots att det är ett varmtonspapper. Tex tecknar Foma Fomabrom varmare än Nuance, trots att det är neutral7/kallt.

Hem och lithkopiera! ;-)

Helt korrekt. Chamois finns i "beställningssortimentet" numer och är ganska svårt att få tag på. Vi har kontakt med fomafoto.no som eventuellt kan ta hem till samma pris som Fomatone MG Classics Fb. Chamois är annars jobbigt dyrt. Fomatone är HURRA att lithkopiera i allmänhet. Helt klart det papper med bäst respons och flexibilitet. Fomatone är dessutom extremt snabbt i lithframkallaren. Har inte hittat något i jämförelse vilket kanske beror på Kadmiuminnehållet.
Provade aldrig Kentmere Kentona innan emulsionen ändrades för några år sedan men det "förra" Kentona hade visst liknanden egenskaper. Använder ibland det "nya" men föredrar flera andra papper för lithkopiering framför det.

Nuance=Emaks K888. Korrekt! Emaks säljs bla i USA till ett lägre pris än Adox men Adox kan man enkelt beställa hem från tex PhotoImpex så det är knappt värt besväret. Också ett mycket trevligt lithbart papper med fantastiskt trevligt lithkorn. Dock är färgtonen ganska återhållen men dock med en varm rosa färg. Svärtan blir dessutom väldigt distinkt och pappret är mycket trevligt till rätt motiv. Bla porträtt där tex Anton Corbijn-lika bilder är ganska enkla att få fram. Ett mycket bra papper för konventionell kopiering dessutom men inte så varmt man kan tro trots att det är ett varmtonspapper. Tex tecknar Foma Fomabrom varmare än Nuance, trots att det är neutral7/kallt.

Hem och lithkopiera! ;-)

Photax säljer Chamois, både 532 II och 542 II. Att papperet är snabbt tror jag beror på att det innehåller acceleratorer i emulsionen (framkallningsämnen). Har av misstag framkallat direkt i stoppbad, och det gick (helt färskt oanvänt stopp). Vätskan tror jag gör framkallningsämnena aktiva. Blev lägre kontrast och ganska kornigt mot normalt. Om det innehöll kadmium skulle det nog inte få tillverkas inom EU (Tjeckien).

Har köpt Emaks K888 i USA till ungefär halva priset mot Fomas papper. Kanske beror det på att Kroatien (som inte är EU-land) har lägre skyddstullar i USA?

Måste tacka för all hjälp. Jag har lärt mig en del, och beställt Chamois 542 II alldeles nyss ifrån photax. Nu återstår det bara att se resultatet :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar