Annons

Fotoskrivare i9100 drivrutiner till Windows 10?

Produkter
(logga in för att koppla)
Använde du Win 7 när den funkade som den skulle?

Jag skulle ta en gammal dator, installera det OS som sist funkade bra och den drivrutinen och koppla den till skrivaren. Kör sedan något "remote desktop" program för att sköta utskfiterna från din vanliga dator så att säga.
 
Från vilket program skriver du ut?

Har du provat att skriva ut från ett annat program, t ex Windows fotovisare?

Hur lila är det, är det bara en skiftning eller är det verkligen helt lila?

Blir färg-utskrifterna bra?

Har skrivaren någon funktion där du kan skriva ut en testbild från skrivarens meny, så du kan verifiera att skrivaren funkar som den skall (kan ju vara någo bläckpatron som strejkar).

Har du kollat så att du inte har "dubbel" färghantering? Om du använder profiler i programvaran skall du slå av färghanteringen i skrivarens drivrutin.

Med tanke på att det funkade innan ominstallationen men inte efter så gissar jag att det är så att inställningarna är fel någonstans i programvaran eller skrivarens drivrutin.

Jag har testat Nikonview 2 och Lightroom. Samma skit!
Har kört rengöring och djuprengöring utan resultat.

Färgutskrifter fungerar hyfsat men det blir inte som på skärmen...det liknar vividutskrifter.
På sv är det ett lila "stick" som är mycket kraftigt. Ingen som helst gråskala trots att jag valt detta.
Det enda som fungerade hyfsat är "Sepia". Det blir sepia enl boken.
Jag har skrivit ut en testbild enl skrivarens meny och det ser bra ut.
Bläckpatroner är nu utbytta till original , dvs Canon.

Hur slår man av färghanteringen i drivrutinen?

Med vänlig hälsning Kent
 
Använde du Win 7 när den funkade som den skulle?

Jag skulle ta en gammal dator, installera det OS som sist funkade bra och den drivrutinen och koppla den till skrivaren. Kör sedan något "remote desktop" program för att sköta utskfiterna från din vanliga dator så att säga.

Det var det första jag testade. Win Xp som var installerat. Det fungerade inte alls!
Jag tror inte det är skrivaren i sig som är boven i dramat , utan snarare prgvaran eller drivrutinen.
 
Jag har testat Nikonview 2 och Lightroom. Samma skit!
Har kört rengöring och djuprengöring utan resultat.

Färgutskrifter fungerar hyfsat men det blir inte som på skärmen...det liknar vividutskrifter.
På sv är det ett lila "stick" som är mycket kraftigt. Ingen som helst gråskala trots att jag valt detta.
Det enda som fungerade hyfsat är "Sepia". Det blir sepia enl boken.
Jag har skrivit ut en testbild enl skrivarens meny och det ser bra ut.
Bläckpatroner är nu utbytta till original , dvs Canon.

Hur slår man av färghanteringen i drivrutinen?

Med vänlig hälsning Kent

Om du kör LR så är det sista tabben i utskriftsmenyn.
Där står det managed by: Där skall du välja pappersprofilen för det papper du använder.
Sedan måste du kolla att också skrivaren då slår av sin egen färghantering. Nyare skrivare gör det men på äldre kan man själv få göra det.
 
Om du kör LR så är det sista tabben i utskriftsmenyn.
Där står det managed by: Där skall du välja pappersprofilen för det papper du använder.
Sedan måste du kolla att också skrivaren då slår av sin egen färghantering. Nyare skrivare gör det men på äldre kan man själv få göra det.


Ja , men hur slår man av färghanteringen?
Det finns ju ingen egen meny för enbart skrivaren.
 
Ja , men hur slår man av färghanteringen?
Det finns ju ingen egen meny för enbart skrivaren.

Normalt räcker det med att gå in i utskriftsmenyn i LR och lägga in en pappersprofil för ens skrivare och det papper man använder. Det skall inte stå. Managed by: printer

Sedan skall du kunna få upp skrivarens inställningar om du trycker på printer.
Där bör du se om det är skrivaren som styr eller datorn.

På gamla skrivare brukade det finnas alternativet. Hantera inte färg.
Nu kör jag både Epson och Mac så där kan jag inte hjälpa dig längre än så.
 
Jag tackar för länkarna AFJ skickade!
Där verkar det finnas mycket bra info.

Nu är emellertid bläcket slut efter alla testutskrifter , men beställer nytt idag.

Med vänlig hälsning Kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.