Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoskanner

Produkter
(logga in för att koppla)

trax

Aktiv medlem
Har en Epson V600 som duger för 120 film men tar en hel del 135 också och det blir inte så bra.
Om jag ska uppgradera skanner ett snäpp vad finns det i "nästa steg"? Eller kanske komplettera med en ren 135 film skanner? Googlat men blir inte klok på det, bättre höra med dom som håller på.:)

Hur hög upplösning behöver du? Vad använder du det inskannade till? Bättre än en flatbäbbsskanner är en filmskanner men de börjar bli sällsynta.

Jag har nyligen skaffat en begagnad Nikon Coolscan V och är riktigt nöjd med den. Kan dock vara lite svår att få tag på och priserna kan också vara omotiverat höga. Hittar du en för omkring 5 000 kr så tycker jag det är värt pengarna.

Observera att du måste ha Windows 7 eller äldre om du ska köra Nikon Scan, har du Mac så får du kolla upp vilket OS som funkar men jag vet att det inte går på nyare Macar. En lösning är dock att köra Vuescan.

Jag har nyligen skaffat en begagnad Nikon Coolscan V och är riktigt nöjd med den. Kan dock vara lite svår att få tag på och priserna kan också vara omotiverat höga. Hittar du en för omkring 5 000 kr så tycker jag det är värt pengarna.

Observera att du måste ha Windows 7 eller äldre om du ska köra Nikon Scan, har du Mac så får du kolla upp vilket OS som funkar men jag vet att det inte går på nyare Macar. En lösning är dock att köra Vuescan.
Tack för tipset! Kör mac. :)

Kan tillägga att anledningen till att jag helst kör Nikon Scan är att jag bara vill ha en "råskann" och arbeta vidare med i ett bildbehandlingsprogram. I princip det enda jag vill ha gjort i skannern är Digital ICE; skärpning, beskärning, färgkorrigerin och eventuella tonkurvor kör jag i annat program. Dessutom ger Nikon Scan väldigt bra resultat utan några justeringar.

Därför känns det lite onödigt att betala för Vuescan och dess funktioner även om många prisar programmet. Vill man använda Coolscan är ett alternativ att ha en särskild skanner-dator med ett äldre OS. Det krävs inte särskilt mycket datorkraft för själva skanningsmomentet.

Just en sån köpte jag till farsan i julklapp för ett par år sedan. Han har scannat runt 5000 bilder sedan dess, mest dia men också en hel del negativ.

Kan tillägga att anledningen till att jag helst kör Nikon Scan är att jag bara vill ha en "råskann" och arbeta vidare med i ett bildbehandlingsprogram. I princip det enda jag vill ha gjort i skannern är Digital ICE; skärpning, beskärning, färgkorrigerin och eventuella tonkurvor kör jag i annat program. Dessutom ger Nikon Scan väldigt bra resultat utan några justeringar.

Därför känns det lite onödigt att betala för Vuescan och dess funktioner även om många prisar programmet. Vill man använda Coolscan är ett alternativ att ha en särskild skanner-dator med ett äldre OS. Det krävs inte särskilt mycket datorkraft för själva skanningsmomentet.

Jag använder också Nikon Coolscan V och håller helt med om att det är ett bra val, även om det bara finns begagnade att köpa nu. Däremot blir jag lite förvånad när du skriver att Nikon Scan fungerar med Windows 7. Jag bytte till VueScan just för att Nikon inte supportade kombinationen Nikon Scan och Windows 7. Enligt Nikon support hade de inga ambitioner att uppgradera Nikon Scan till Windows 7 kompatibilitet.
Vet inte riktigt vad du avser med "råskann" men om det är att skanna i RAW-format så finns den funktionen i VueScan's dyrare version.

Jag använder också Nikon Coolscan V och håller helt med om att det är ett bra val, även om det bara finns begagnade att köpa nu. Däremot blir jag lite förvånad när du skriver att Nikon Scan fungerar med Windows 7.

Eftersom jag har en dedikerad skanner-dator så har jag inte själv testat, men det ska tydligen funka om man trixar lite. Se här:
http://axelriet.blogspot.se/2009/10/nikon-ls-40-ls-50-ls-5000-scanners-on.html

Jag bytte till VueScan just för att Nikon inte supportade kombinationen Nikon Scan och Windows 7. Enligt Nikon support hade de inga ambitioner att uppgradera Nikon Scan till Windows 7 kompatibilitet.
Vet inte riktigt vad du avser med "råskann" men om det är att skanna i RAW-format så finns den funktionen i VueScan's dyrare version.

När jag skriver råskann menar jag helt enkelt en tiff i högsta upplösning och 14-bit där jag i princip inte gjort några justeringar i skannerprogrammet, allt justeringar görs i ett bildbehandlingsprogram. I mitt fall Capture NX2 som jag använder till mina digital RAW-bilder och som uppfyller mina behov, det vanligaste valet är nog annars Photoshop. Råskann är nog inget vedertaget begrepp, men det handlar alltså om en så "platt" bild som möjligt vilket gör den lämplig för efterbehandling.

Jag har själv en Nikon 5000ED och om jag minns rätt så är Nikons scannings mjukvara till Mac OS kompilerat för PowerPc processorn och den kräver Rosetta så det blir att köra med MacOs 10.6 om du har en något äldre IntelMac. För mig funkar det fint med Vuescan & MacOs 10.9. Har även en Epson 4990 men där har jag använt Epsons egna scanningsprogram.

// Fredrik

Wndows i all ära men vi som är linuxanvändare,finns det nåt alternativ för oss,vet att min mormoders "allt i ett skrivare" kan man köra fristående utan beroende av dator och scanna direkt till SD-kort men den tar inga negativ vilket är synd.
Kanske har ni nåt förlag?

Wndows i all ära men vi som är linuxanvändare,finns det nåt alternativ för oss,vet att min mormoders "allt i ett skrivare" kan man köra fristående utan beroende av dator och scanna direkt till SD-kort men den tar inga negativ vilket är synd.
Kanske har ni nåt förlag?

Vuescan är svaret på din fråga

Eftersom jag har en dedikerad skanner-dator så har jag inte själv testat, men det ska tydligen funka om man trixar lite. Se här:
http://axelriet.blogspot.se/2009/10/nikon-ls-40-ls-50-ls-5000-scanners-on.html

Kan verifiera att Nikon Scan 4 funkar med Windows 8.0 64 bit och min Coolscan V ED.
Det var dock lite trickigt att få in allt rätt så läs alla kommentarer på ovan blog innan.
/Peter

Suveränt tips det där
Funkar klockrent att köra Nikon Scan på 64 bitars Windows 8 :))
Tackar.

Christer

Tack för länktipset. Jag upplever att det går betydligt snabbare, särskilt preview, när man nu kan köra LS50:n i W7. Jag körde virtual computer XP-mode innan och där utnyttjas t.ex. inte RAM-minnet fullt ut. Annars funkar det skapligt också.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar