Annons

Fotosidans bildstil

Produkter
(logga in för att koppla)
Några har sagt att ni inte bryr er om vad andra tycker om för bilder. Att ni bara fotar utifrån vad ni själva vill och känner.

Jag blir lite nyfiken att höra varför ni då lägger upp bilderna för kritik?

Hustomten skrev:
Några har sagt att ni inte bryr er om vad andra tycker om för bilder. Att ni bara fotar utifrån vad ni själva vill och känner.

Anledningen att jag lägger upp mina bilder för kritik är att självklart få reda på om man är helt ute och cyklar plus att det känns som ett enkelt sätt för mig att förklara och försvara min konst.

/ Marcus

Janne, du startade tråden och det skulle vara intressant att höra hur du ser att bilderna "likriktas" genom fotosidan. Vad är det för slutsatser du drar om inflödet. Ditt exempel om macrobild tror jag inte är något som Fotosidan drivit fram utan något som alltid eftersträvas i i den typ av bilder (dvs fokus på huvudmotiv och renodla resten).

David:

Dels tänker jag att bilderna blir väldigt fokuserade på det tekniska. Är den skarp, är skärpedjupet lagom avvägt o.s.v. Kanske är det lättast att kommentera bilder ur dessa aspekter, och att resultatet blir att bilder som kommer in syftar till att tillfredställa "kraven" på teknik.
Inte fel, men något jag upplever och reflekterat över.

När det gäller macrobilderna som jag exemplifierade med så är jag inte säker på att det gäller generellt. Bilderna skulle på något sätt kunna visa den miljö fjärilen, eller fågeln lever i, men jag uppfattar att det på fotosidan är mer "rätt" med rena artporträtt.

Det är ingen kritik mot fotosidan utan bara mina reflektioner. Jag kan återkomma med mer, men ber att få återkomma.

[Edit]
Om denna likriktning som jag upplever förekommer i någon mån så är ju det kanske inte så konstigt eftersom vi är en begränsad samling medlemmar som påverkas och inspireras av varandras bilder och synpunkter

Senast ändrad:
Hustomten skrev:
Några har sagt att ni inte bryr er om vad andra tycker om för bilder.
Det är klart att jag tar till mig av vad de säger men i många fall säger de sådant som jag inte är intresserad av. Du kan ta en bild med sned horisont, skriva i bildtexten att den ska vara sned men du kommer ändå att få kommentarer om det.

Okidok. Lite otydligt vad du menar Jan, men jag kanske förstår vart ungefär du är ute efter. Vad jag funderade på var om fotosidan inte borde vara ett genomsnitt av vad "vi" anser vara en bra bild?

Jag tog det inte som kritik.

Eller så är det så att de/vi som tycker att denna likriktning stinker ledsnar på att ladda upp bilder och kommentera bilder och därför faller ifrån som aktiva medlemmar. Vilket i sin tur leder fram till att det är det homogena i det heterogena som är det framträdande.

Mats och Janne. Ut med språket, var lite konkreta och tala om vad ni ogillar. Den "likriktning" ni pratar om beskriver ni inte alls eller luddigt.

Tillspetsat: Man kan nästan få intrycket att ni ogíllar det som inte faller er i smaken och kanske inte accepterar att andra tycker olika.
Nu tog jag i lite väl hårt, no hard feelings.
// J O

"Har du andra exempel på "regler" som utveckats på fotosidan?"

skrev Hustomten i första inlägget..
Nu är jag visserligen lite trött, men jag har iaf skummat igenom inläggen.

Fler regler som finns är; ej för centrerat objekt i bilden, kapa onödig luft, kapa inte huvuden - öron mm, skärpa skärpa skärpa.. Men det kanske är "riktiga" fotoregler som en nybörjare som jag inte fattat än...

Jag gör som jag vill, men är fruktansvärt självkritisk innan jag laddar upp nåt. Vill inte att det ska vara "uselt", men iaf tillräckligt "dåligt" för att det ska kunna förbättras..

Jag tittar ofta på andras bilder och lär mig genom att läsa kommentarerna (som dock är få för det mesta). Visst blir jag påverkad i mitt tänkande när jag ska knäppa min nästa bild. Men till syvende och sist vill jag försöka hitta min egen stil. Naturfotograf har jag redan insett att jag aldrig kan bli (rastlös OCH morgontrött.. ingen bra kombo), så det får lekas fram vad jag ska bli när jag blir stor.. ;p

Bilderna på FS är ganska likartade och det kan bli lite trist att titta på i längden. Men titt som tätt är det någon som kommer med en ny idé. =D

Hustomten skrev:

Jag fotograferar mina bilder som jag vill ha dem för att jag vet att jag tar mina bästa bilder då!

Sen vill jag givetvis veta vad andra tycker om bilderna iaf..jag ser ingen konflikt där.

Om jag ansåg att mina bilder var felfri och perfekta så skulle behovet av respons från andra vara noll kanske ;-)

Jag får många bra tips hela tiden som hjälper mig att ta mina bilder som jag vill ha dem.

Kritik på mina bilder är viktiga för mig eftersom jag utvecklar mitt seende genom att få kritik på bilderna.

Vilket i förlängningen gör att jag kan ta bilder som är än mer som jag vill ha dem :)

Jag behöver alltså kritik på mina bilder för att utveckla mig själv som fotograf..inte för att tillfredställa andra.

Senast ändrad:
Även om man är nöjd med sina bilder finns det ju trots allt många åsikter om vad som gör en bra bild. Och tills man får reda på andras åsikter så kanske man inte ens är medveten om att bilden kunde ses ur den synvinkeln eller det perspektivet, och är det nytt för mig får jag möjlighet att utvecklas och ta ställning till det. Och i många fall fastnar det troligen något här eller där som sedan svetsas samman med det man kan innan.

Dom flesta människor är plastiska i sin levnad och utvecklas ständigt, så alla nya infall och tankar tas ständigt om hand och reflekteras över.

Att bildspråket dras samman lite på fotosidan kan vara naturligt då en viss grupp av medlemmar är mer synliga, och vissa saker typ "teman" går för stunden och försvinner, andra blir kvar. Att direkt sätta fingret på vad kan nog vara svårt då dom oliga genres som trots all residerar här är väldigt vidd skilda åt, men att vissa typer av foton inom varje genre går åt att bli mer lika. Speciellt om dom som tar dessa kommenterar och refklekterar mycket över varandras foton och tar inspiration från varandra.

Tar man i ett längre perspektiv tror jag inte det dras samman och blir statiskt, kanske mer i vissa grupperingar. Dock kommer då och då friska fläktar som rör upp och saker förändras, ibland snabbt, och ibland långsamt, men flytande är det.

Jag själv har inte haft något uppe sen i somras, trots att jag igentligen har mycket att lägga upp, men jag har varit upptagen med att utvecklas på andra håll genom resor och annat. Men snart börjar det bli dags att komma tillbaka, både kolla andras bilder och kommentera, men även lägga upp mer själv och testa dom goda råd jag förhoppningsvis kommer att få.

Dags att sticka till Söder för fototräffen.

Samanfattningsvis så uppfattar jag och anser att mina kunder blir mer nöjda med bilderna om jag arbetar på det sätt jag gör, än om jag skulle fotografera bilderna efter deras exakta önskemål.

Därmed ser jag ingen konflikt mellan att jag tar bilderna som jag vill ha dem och kundens önskan om bra bilder (tvärtom faktiskt)!

Bara min syn och erfarenhet på saken :)

Hustomten skrev:

När jag tittar på bilder i t.ex en fototidning så funderar jag ofta på hur bilden i fråga skulle bemötas och bedömas på fotosidan. Den reflextion jag gjort är att det på fotosidan utvecklas en egen bildstil.

Jag känner igen tankegången. Jag tror den beror på att här på Fotosidan har vi ett forum för att få ut våra bilder och få feedback på dom.
Jag tror däremot inte att Fotosidan utvecklar någon egen unik bildsyn. Det bedöms nog bilder på samma sätt här som i andra sammanhang.

Det kanske är så att många här för första gången får den typen av kritik på sina bilder, suger i sig, utvecklar sitt bildseende och börjar mer medvetet använda den feedbacken i sitt fotograferande och i bedömandet av andras bilder. På så sätt så blir bilderna mer lika men bildstilen blir nog ändå inte unik för Fotosidan.

/ Hasse

JanOlofHärnström skrev:
Mats och Janne. Ut med språket, var lite konkreta och tala om vad ni ogillar. Den "likriktning" ni pratar om beskriver ni inte alls eller luddigt.

Tillspetsat: Man kan nästan få intrycket att ni ogíllar det som inte faller er i smaken och kanske inte accepterar att andra tycker olika.
Nu tog jag i lite väl hårt, no hard feelings.
// J O

Jag ogillar ingenting, jag gillar fotosidan vilket tar sig uttryck i att jag "bor" här ;)

Jag ser en likformighet i bilder som jag har svårt, men försökt/försöker att sätta ord på. Jag ser inget problem med den, men reflekterar över den. Jag gillar olika bildtyper, bildstilar och åsikter :)

Har jag varit otydlig i det??

Re: Re: Fotosidans bildstil

Hassan skrev:
[...]

Det kanske är så att många här för första gången får den typen av kritik på sina bilder, suger i sig, utvecklar sitt bildseende och börjar mer medvetet använda den feedbacken i sitt fotograferande och i bedömandet av andras bilder. På så sätt så blir bilderna mer lika men bildstilen blir nog ändå inte unik för Fotosidan.

Nej några unika bildstilar tror jag inte fotosidan har. Det jag ser skall nog mer beskrivas som ensade bildstilar.

Jag tänker och grubblar på hur jag skall sätta orden på det... jag återkommer ;)

När jag ser över bildflödet som strömmar in och läser kommentarer till de bilder som har kommenterats under dagen så kan jag inte se någon stil eller likriktning. Varken innehållsmässigt eller åsiktsmässigt.
Var och en väjer själv vilka bilder och stilarter man vill titta på, på samma sätt som man skapar sina egna bilder och värderingar. De riktningar som finns i denna stora mångfald av bilder är illusioner som individen bär på inom sig.

Man kan t.ex välja att se fjärilar med suddiga antenner och diffus bakgrund, man kan välja att blunda för andra bilder med annat innehåll.

Den enda bildstilen jag tycker mig känna igen och det gäller egentligen inte bara fotosidan är pga det stora flödet av bilder gör att väldigt många bilder med sämre kvalité kommer in och då drunknar de "bättre". Men det här ska man kanske diskutera i en annan tråd.

/ Marcus

ANNONS