Annons

Fotosidans bildstil

Produkter
(logga in för att koppla)
JanOlofHärnström skrev:
Jag ser fler och fler signaler på att bildkommentarer minskar i antal. Jag tror att det tyder på att kvaliteten är för dålig på bilderna. FS har ett stort bildflöde där kvalitetsbilder drunknar bland sämre bilder.
Kvalitetsbilder får inte den uppmärksamhet de förtjänar.
Om man är elak kanske man kan säga att folk lägger ut vad som helst för att testa och se om man får någon kommentar. Stilen och kvaliteten på FS blir därefter.

Man skulle kanske inte tillåta mer än en bild per dygn eller man skulle kanske kunna bocka för att man "vet" om att bilden är finare än andra. Men det är inte lätt.

Men jag håller med dig. Många bilder på FS är i mina ögon riktigt dåliga och jag kan förstå att om man är nybörjare så tycker man kanske sin lilla bebis som ligger platt på golvet med kamerablixten rakt i ögonen och halva armen utanför bilden är gullig. Men det skulle vara roligare om folk kunde skicka in lite mer konstnärliga bilder.

/ Marcus

Hustomten skrev:
Mipert uttryckte det bra i sitt inlägg "Som vilken uppdragsfotografering som helst" Jag gillar att tänka så, så du Kim, behöver inte må dåligt av att du tycker det är tragiskt ;)

Jag har bara ett uppdrag när jag plåtar..att göra bilderna som jag vill ha dem.

Att göra bilderna efter hur andra vill ha dem (eller som man tror de vill ha dem) ser jag ingen som helst mening med av flera orsaker.

Jag är helt övertygad om att det både hämmar kreativiteten och den konstnärliga friheten att uttrycka sig.

Man låser ju på så sätt in sitt fotograferande till att bli strömlinjeformad, att passa "den stora massan"..inte att kreativt söka nya möjligheter/uttryckssätt.

Därmed hämmar man sin egna utveckling som fotograf/konstnär.

Förlängningen av detta är givetvis att man tar sämre bilder, vilket ironiskt nog leder till mindre uppskattning från andra på sina bilder...vilket alltså är raka motsatsen till det som (i ditt fall) var önskan!

Jag tar mina bilder precis som jag vill ha dem utan att tänka på "så vill de nog att de ska se ut"..jag vet att mina bilder säljer och röner uppskattning iaf..eller snarare just därför!

Därför finner jag det tragiskt..

mipert skrev:
Man kanske vill att den skall bemötas positivt på FS, då är det inte fel i att innan fotografering ta hänsyn till vissa kriterier.

Som vilken uppdragsfotografering som helst.

Enligt min mening är den viktigaste (enda viktiga) uppdragsgivaren sig själv.

Jag är övertygad om att det är bara då som man kan prestera sitt bästa och få ut maximalt av sitt intresse.

Hustomten skrev:
Jag gillar att tänka så,

Skriver du..men strax innan skrev du:

Hustomten skrev:
om det är vanligt att fotografer tänker på hur en bild kommer att bemötas på fotosidan i fotograferingsögonblicket så kan jag ärligt svara att jag tänker så. Tyvärr får jag väl säga

Du gillar alltså att tänka så men det är ändå tyvärr att du tänker så?

Eller hur ska det tolkas?

Det skall tolkas så att jag tyvärr måste tänka. Det bästa vore att det satt i ryggmärgen.

Jag hoppas det är ok för dig att återgå till trådens ämne. Mitt fotograferande är inte så intressant för de övriga.

Senast ändrad:
Okej..till ämnet då :)

Hustomten skrev:
Ett exempel på en sådan fotosidan-"regel" är att macrobilder på insekter bör ha en oskarp och jämn bakgrund. Har dom inte det blir omdömet sämre.

Här är ett exempel på en macrobild som inte har jämn bakgrund och som har fått extremt mycket uppskattning på FS:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=172041

Vilket bevisar att om en bild är bra så får den uppskattning oavsätt stil på FS.

Hur man ska kunna undvika att få oskarp bakgrund på en macrobild förstår jag inte dock :)

sagan skrev:
Enligt min mening är den viktigaste (enda viktiga) uppdragsgivaren sig själv.

Jag är övertygad om att det är bara då som man kan prestera sitt bästa och få ut maximalt av sitt intresse.

Och för mig är det tvärtom. Mänskligt att vi är olika.

Jag presterar oftast bäst när jag gör bilder åt någon annan.
Det betyder inte att jag dödar min egen kreativitet och bara blir en bildrobot med formulär i handen.
Snarare sporras jag av att ge ”kunden” de bästa j...a bilder den någonsin sett.

Ofta när jag är ute och går med barnvagn och D100 tänker jag på vad för bilder skulle jag kunna ha nytta av att ta. Kan Malmö kommun ha behov av en bild av den här snuskiga återvinningsstationen? Eller av de här två hundvalparna som gruffar med varandra på valpars vis?
Jag är min egen kund skulle man kunna säga.

Bruno Ehrs sa det bra en gång, inget ordagrannt citat men ungefär så här:
om jag bara skulle ge kunden det den förväntar sig skulle de inte behöva mig som fotograf. De hyr mig för mina unika kunskaper som fotograf och mitt jobb är inte att ge dem den bild de vill ha utan den de behöver.

Att ta bilder är för mig inte en terapi, om andra inte tycker om dem, eller snarare berörs av dem, skulle jag inte fotografera.
Därför måste jag anpassa mitt fotograferande efter vem som skall ha bilderna (se dem).
Men, jag måste inte följa ”kundens” regler.

På FS (och andra ställen) är det populärt med suddiga modellansikten. (Inte hos alla förstås, men den typen av bilder går hem.)
Jag skulle kunna få fler poäng genom att lägga upp sådana bilder men jag vill inte.
Det är inte vad kunden behöver även om det är vad kunden vill ha.

Då är du inte så långt ifrån det jag menar heller...och absolut inte tvärtom.

Du gör väl på det sättet bilderna som du vill ha dem och inte på det sättet kunden vill (tror sig vilja) ha dem?

mipert skrev:
Att ta bilder är för mig inte en terapi, om andra inte tycker om dem, eller snarare berörs av dem, skulle jag inte fotografera.

Antagligen inte jag heller..men jag vet att mina bilder berörs av andra och jag tror mycket det beror just på att jag fotograferar som jag vill ha dem, utan att tänka på hur kunderna eventuellt vill ha dem.

Tror det enbart skulle göra bilderna sämre om man skulle tänka på hur kunderna vill ha/förväntar sig bilderna (precis som Bruno Ehrs antyder).

Senast ändrad:
sagan skrev:
Antagligen inte jag heller..men jag vet att mina bilder berörs av andra och jag tror mycket det beror just på att jag fotograferar som jag vill ha dem, utan att tänka på hur kunderna eventuellt vill ha dem.

Tror det enbart skulle göra bilderna sämre om man skulle tänka på hur kunderna vill ha bilderna (precis som Bruno Ehrs antyder).
Fast å andra sidan har ju alltid kunden rätt? (inte egentligen, men de får tro det) Jag ser en utmaning i att göra det bästa av kundens ide. Man kan ju inte om en kund vill ha en stillastående bild på en bil skippa den bilden och i stället ta en panorerad i farten enbart för att man själv tycker det är roligare/intressantare? Däremot kan man ju diskutera ideér med kunden, men i slutänden lönar det sig nog att låta kunden ha rätt. Det behöver ju inte betyda att bilden blir trist eller dålig?

F ö så tror jag inte på det som någon föregående skrev om att antalet kommentarer skulle ha minskat p g a att bilderna som laddas upp är dåliga. Jag tror också som Janne att många "lärt sig/uppfostrats" av fotosidan till att inte gilla vissa typer, till att tycka att en bild måste ha vissa kvaliteér eller ligga inom vissa "intressantare" kategorier.. Det ligger nog en del i ursprungsinlägget alltså.

lotelo skrev:
Fast å andra sidan har ju alltid kunden rätt? (inte egentligen, men de får tro det) Jag ser en utmaning i att göra det bästa av kundens ide. Man kan ju inte om en kund vill ha en stillastående bild på en bil skippa den bilden och i stället ta en panorerad i farten enbart för att man själv tycker det är roligare/intressantare? Däremot kan man ju diskutera ideér med kunden, men i slutänden lönar det sig nog att låta kunden ha rätt. Det behöver ju inte betyda att bilden blir trist eller dålig?

Om kunden har en ide om vad som ska fotas och jag tycker det är intressant så plåtar jag det..annars låter jag bli.

Även om iden är som i exemplet "stillastående bild på en bil" så kan man ju ta den på många sätt...exempelvis mitt sätt :)

Kunden kan alltså bestämma vad som ska fotas (givetvis)..men hur bestämmer jag.

Ideer har jag inte diskuterat med någon kund faktiskt..enbart vad som ska fotograferas.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Om kunden har en ide om vad som ska fotas och jag tycker det är intressant så plåtar jag det..annars låter jag bli.

Även om iden är som i exemplet "stillastående bild på en bil" så kan man ju ta den på många sätt...exempelvis mitt sätt :)

Kunden kan alltså bestämma vad som ska fotas (givetvis)..men hur bestämmer jag.

Ideer har jag inte diskuterat med någon kund faktiskt..enbart vad som ska fotograferas.
Ocjh så försvann allt jag skrev..

Jag fotograferar massor som jag inte tycker är så intressant eller kul. T e x en herre som sålt bingolotter 15 år på konsum, bussar på en ful parkering där kunden vill ha med fula butiksskyltar i bakgrunden mm. Jag tar alltid bilderna på "mitt sätt" men ser till att få med allt kunden vill ha (även förstörande skyltar.) Hade jag inte gjort detta så kanske jag inte ens haft råd att ha en kamera för att kunna ta roligare bilder med..

ANNONS