Ta bilder för FS...
Ja, visst kan man stolt säga att man tar bilder för sig själv och inte för FS, eller för givna krav, regler och annat trist.
Visst - gör det!
Dock, som jag ser det, är en bild ett ganska platt utsnitt av något mycket större; en idé, stämning, känsla, atmosfär...
Om man bara tar bilden för sig själv kan den vara hur kass som helst - och så sitter man ändå där och lipar och är nostalgisk...
Men vill man förmedla sin idé, känsla, osv. till andra så måste man faktiskt iaktta VISSA regler för hur bilder och ögon och, inte minst, folk funkar.
Man kan bryta mot ALLA regler någon gång, mot endel regler hela tiden, men inte mot alla regler hela tiden, skulle jag vilja påstå.
I slutändan finns bara ett test för att det funkar - det praktiska: att visa bilderna. På FS, eller varsomhelst! (Och finna att folk reagerar olika, beroende på sin bakgrund.)
Om folk står kalla inför skönheten i vår älskade partner, undulat eller sommarö, måste vi förstå att det inte är personen, djuret eller miljön som döms. Det är bilden som inte lyckats förmedla 'Ruffes' minspel eller Bulleröns fantastisk natur till dom som inte har upplevt helheten bakom bilden.
Det walesiska smultronstället uppfattas kanske inte heller som direkt fult i Nordnorge, men det väcker inga minnen eller associationer, så det uppfattas som 'tomt'. Bilden är så mycket snävare och mindre än det avbildade. Bildens 'author' läser in så mycket mer i den än vad åskådarna gör.
Det är väl därför vi oftast tycker att våra bilder är bra, fast andra står där och skrapar sig i huvet. Våra egna bilder återkallar hela packen av minnen, med dofter, het sand under fötterna, solbris, lycka och tjohejsan. Andra ser kanske bara en urblekt liten stripa gult sudd och några rispiga strån.
Ingen kommer att uppskatta dina bilder på samma sätt som du själv. Men ibland lyckas förmedlingen och det kan gnistra till av förståelse.
Och då är det jättekul!
För att sammanfatta: Bilder är som språket.
Visst: Jag vill vara originell och säga något eget, något som ingen har sagt förut, men vill jag att andra ska förstå mig måste jag följa vissa språkregler.
Om jag säger: 'Originellt vill unikt säga eget något och jag' kanske det låter häftigt. Joyce-aktigt. Jag har friheten att prova, men jag bör inte bli förvånad om endel konservativa personer i omvärlden inte fattar ett dyft av vad jag försöker säga.
Mao. vi kan inte helt undfly att ta bilder 'för andra' och enligt vad 'andra tycker'. Vissa regler från omvärlden tränger sig på, pga av själva mediets natur.
Det ligger i korten, sas!
Gitte