ANNONS
Annons

fotosidan.se som fotobok?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Det finns ett schysst debattforum på Internet som heter "sourze.se" där vem som helst kan skriva artiklar och insändare om ämnen som ligger dom varmt om hjärtat, ni har säker varit där. Men...förutom att texterna publiceras på nätet så sammanställer man med jämna mellanrum en bok där utvalda texter får vara med, och det är där fotosidan.se kommer in i bilden (fyndigt va?).

Det som slog mig var nämligen att något liknande kanske skulle kunna vara möjligt för oss som har bilder med här på fotosidan, d vs att vi samanställde en bok med våra bästa bilder.

Tänk er följande: vi bestämmer oss för att göra en fotobok som ska innehålla 150 bilder, eller något åt det hållet, alla medlemmar på fotosidan.se får välja ut 2-4 av sina egna bilder som sedan läggs in på en speciell sida. Där kan sedan alla medlemmar gå in och rösta på dom bilder de anser ska få vara med i boken, och sedan väljer man ut de 150 bilder som fått högst betyg.

För att få det att funka ekonomiskt så skulle man kunna säga att varje person som fick en bild utvald måste vara beredd att satsa 100 - 200 kr på projektet, vilket ju kan vara en acceptabel summa för en så pass rolig sak.

Boken borde dessutom vara en riktig fotobok där det förutom fotografens namn också skulle finnas med smaskiga fakta om kamerautrustning, film, hur fotografen tagit bilden o s v, något som säkert skulle tilltala många fotointresserade.

Visserligen är detta ett projekt som är betydligt mer komplicerat än att slå samman enbart texter till en bok, men vi har ju mycket duktigt folk här på fotosidan, så omöjligt är det nog inte. Dessutom känner jag personligen folk som skulle kunna hjälpa till.

Förhoppningsvis skulle en sådan bok kunna väcka mycket inspiration och fotolust i vårt avlånga land, och den skulle kunna spridas via fotoklubbar, föreningar, kulturhus, och naturligtvis via fotosidan.se.

Ja detta var i alla fall en tanke som slog mig!

Hälsn. Joakim

P.S. Eller också gör vi en tidning rakt av! :-D

Onekligen en kul idé. Lite mer risk än Sourze-boken pga betydligt högre tryckkostnader för en fotobok. Är det någon som är insatt i papperstrycksbranschen och har en susning om upplagor i förhållande till priser etc?

Jag kan bara instämma i att det vore en kul idé.
Frågan är om den går att genomföra utan att man förlorar för mycket tid eller pengar, men nog är det värt att sattsa lite för att få in en bild i en bok.

MVH
Greve Nickon:cool:

Jag gillar kreativa och påhittiga människor :)..helt klart en idé som låter intressant. Jag betalar gärna 100-200:- om jag får en av mina bilder publicerade i en fotobok som sprids över landet.. :p

Jag åtar mig gärna uppgiften med det skrivna ordet i boken..det måste ju finnas inledning och avslutning som smälter ihop med bilderna.. ;). Kanske en dikt eller annan text till varje bild..? :)

Personligen tror jag att man måste begränsa motivvalen. Att blanda en mängd motiv vore inte det optimala..även om bilderna i sig är dem bästa. Man får nog se på helheten i första hand och då begränsa motivvalen till tex naturbilder, stadsmiljöer etc för att det inte ska bli för hoppigt för betraktaren...

Men det är bara en personlig tanke från mig..

Kul idé iallafall som jag tycker du kan "spinna" vidare på..

/JP

Nu lät min beskrivning i förra inlägget som man helt skulle koncentrera sig på en typ av bilder..så jag ska förtydliga vad jag menar. Jag menar helt enkelt att det måste finnas en logisk struktur i innehållet. Som betraktare ska man inte behöva kastas runt som en vante :p mellan olika typer av bilder.

Att dela upp innehållet i olika kategorier som tex naturbilder, arkitektur, porträtt etc tror jag på. Då får man struktur på innehållet. Eftersom boken ska representera bilder från Fotosidan så måste man tänka ut vad Fotosidan egentligen står för. Det jag kommer att tänka på är i första hand mångfald. Både vad gäller kunskap och motivval. Alltså tycker jag att varje medlem kanske skulle få lägga upp ett par bilder i varje sådan kategori. Detta gör att vi får med mångfalden som Fotosidan representerar. Risken är att boken annars kommer domineras av tex naturbilder med ett ytterst litet inslag av andra motiv. En obalanserad bok alltså!

Men som sagt..en urkul idé!

/JP

Nu har jag aldrig tryckt böcker i fyrfärg, däremot en hel del fyrfärgskataloger och många limbundna böcker med svart plus dekorfärg för några år sen, så något har jag att jämföra med.

150 sidor i färg på bra papper blir *dyrt* i såna här upplagor. Säljs det inte mer än ett par hundra så är det inte omöjligt att priset halkar upp mot nån tusing kan jag tänka mig. Kanske mer än så till och med.

Jag tror att det krävs att man utnyttjar print-on-demand-teknik för att man skall lyckas med något sånt där, och då är ju inte kvaliteten så mycket att skryta med.

Sen är min personliga åsikt att det finns för många "köp-för-att-du-är-med-själv-böcker" redan, men låt er inte störas av det :)

clindh skrev:
Är det någon som är insatt i papperstrycksbranschen och har en susning om upplagor i förhållande till priser etc?

Jag har varit lite insyltad i den branschen men det var ett tag sedan. Det finns säkert andra medlemmar som har bättre koll än jag. Vi kan säga så här, den ekonomiska brytpunkten mellan tryckning och printning ligger vid upplagor som är större än antalet medlemmar hos fotosidan. När man sedan (som jag) tror att färre än 10% av medlemmarna har något intresse av boken så faller kanske idén med tryckning. Å andra sidan måste man inte trycka. Det är kanske bättre att ha en lägre ribba och att få ut något än att inte göra något alls.

Ett budgetalternativ (kanske för att kolla intresset) är att sammanställa bilderna i en snygg PDF som folk kan skriva ut efter behag.

Bok i svartvit istället för färg?

jimh skrev:
150 sidor i färg på bra papper blir *dyrt* i såna här upplagor.
Vad jag undrar är om boken måste vara i färg?
Jag har sett fantastiska svartvita bilder på den här sidan.
Hur som helst tycker jag att det här låter mycket spännande och skulle själv kunna tänka mig att hosta upp några hundralappar.

/Marie :)

Idén om en fotobok är väldigt bra men tyvärr blir det nog väldigt dyrt som en del sagt tidigare. Åtminstone om bilderna ska vara i färg.
RSF:s årsbok i svartvitt kostar väl cirka 130.- att köpa och upplagan ligger på 1000ex. Bara som en liten jämförelse. Vad det blir i färg vågar jag inte gissa men mycket pengar blir det.
Jag tror precis som Jörgen att få kommer köpa boken. Kanske kan möjligheten undersökas att sälja boken till fler än bara fotosidans medlemmar?

Tille skrev:
RSF:s årsbok i svartvitt kostar väl cirka 130.- att köpa och upplagan ligger på 1000ex. Bara som en liten jämförelse. Vad det blir i färg vågar jag inte gissa men mycket pengar blir det.

Det är framförallt tryckplåtarnas kostnad som avgör den ekonomiska brytpunkten mellan tryckning och printning. Svartvit använder en plåt och fyrfärg använder fyra plåtar. Jag säger inte att boken blir fyra gånger dyrare med fyrfärg men det ger en viss uppfattning om kostnadsökningen.

Jörgen skrev:
Det är framförallt tryckplåtarnas kostnad som avgör den ekonomiska brytpunkten mellan tryckning och printning.

Ett litet tillägg... Om man vet hur tryckprocessen går till så kan man lägga fyrfärgsbilder på vissa sidor och svartvita bilder på andra sidor och på det sättet spara ner det totala antalet plåtar.

Visst har ni rätt i att en sådan sak är ganska komplicerad och kräver en del arbete, men eftersom det var jag som kom med förslaget så tar jag på mig det arbetet om det skulle bli aktuellt, dock gärna med support från andra intresserade. Jag har dessutom en del erfarenheter i ämnet och känner folk i både den grafiska branchen och i tryckeribranchen, så den biten ordnar sig.

När det gäller kostnaderna så måste jag nog vidareutveckla min idé. Min tanke var nämligen att boken skulle säljas för självkostnadspris, det är alltså inte meningen att någon av oss ska tjäna "storkovan" på detta projekt. Möjligen att deltagande fotografer ska kunna få tillbaka sina satsade pengar, men det är allt.

Min övriga syn på boken är följande:

På fotosidan samlas tusentals fotointresserade svenskar, många med sk "vanliga" jobb vid sidan av. Här kan man få en inblick i en fotovärld som kanske inte så ofta visas upp annars. Att sammanställa en bok med bilder från fotosidan vore en kulturgärning enligt min mening, en chans att visa upp "vanliga" människors" bilder, men kanske också deras syn på sin omgivning och sina liv. Ett utsnitt ur vår tid. Så om det bara blir en enda bok så tror jag att den skulle kunna växa med tiden.

Dessutom skulle nog de som fick bilder med i boken tycka att det vore en fantastiskt rolig och minnesvärd sak.

Ja så tycker jag!

Hälsn.Joakim

Intressant ide. Men som Patric säger, varför begränsa försäljning till Fotosidans medlemmar? Jag tror att en sån här bok kan bli unik, intressant och få mycket uppmärksamhet och därför sälja bra. Kalla den "Sveriges oglamorösa fotografer" eller något sådant. En samling bilder och texter från hobbyfotografer över hela Sverige med olika typer av bilder och tankar.

...låter mycker spännande

Jag måste instämma i vad det flesta tycker, spännande och intressant. På något sätt måste man kunna få det att gå ihop ekonomiskt. Hur gör alla andra som ger ut böcker, det finns ju mängder av fotoböcker i färg. Vem betalar dessa? Kan man inte få något bokförlag att bli intresserade av denna idén. Vad det gäller kvaliteten på bilderna på fotosidan finns det hur många som helst som skulle hålla måttet.

Marie skrev:
Vad jag undrar är om boken måste vara i färg?
Jag har sett fantastiska svartvita bilder på den här sidan.
Hur som helst tycker jag att det här låter mycket spännande och skulle själv kunna tänka mig att hosta upp några hundralappar.

Ja anledningen är väll att naturfoto är den dominerande motiv kategorin så är det väl inte så mysko att man vill ha färg.

Även så att inte mina bilder har något i denna bok
så hade jag betalat typ 350:- för den. Böcker är dyrt. Jag tror nog att mer än 10% här hade gjort det med. Varför inte försöka sälja den till andra än medlemmar på fotosidan. Dom som vill kan ju t.ex försöka sälja till den vanliga fotoklubben om man är med i ngn sådan.

Försök med att ragga upp något bokförlag.

Rolig idé.
Andreas.

Jag ska faktiskt höra efter lite löst om priser och så med mina kontakter i boktryckarbranchen, det är ju värt att kolla upp iaf.

Kanske skulle man kunna göra något i stil med "Årets Bild" som ju mer är som en fetare tidning med tjockare pärmar än en genuin fotobok.

Hälsn. Joakim

Vi gjorde lite research runt en sådan bok förra året; vi hade en partner på gång men det visade sig ändå att vi skulle få ta den eknomiska risken och göra hela jobbet med produktionen. Men tanken på en bok lever fortfarande..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar